De zeppelin kan, gezien zijn vermogen om op te stijgen en te landen op een klein oppervlak, het perfecte mobiliteitsalternatief zijn voor luchtvervoer in steden zonder luchthavenfaciliteiten en op eilanden.
Volledig scherm
De zeppelin kan, gezien zijn vermogen om op te stijgen en te landen op een klein oppervlak, het perfecte mobiliteitsalternatief zijn voor luchtvervoer in steden zonder luchthavenfaciliteiten en op eilanden. © Hybrid Air Vehicles

Spaanse luchtvaartmaatschappij gaat vliegen met moderne zeppelins: dit mag je verwachten

Vliegen met een zeppelin tussen Barcelona en Mallorca? Het is wellicht geen verre toekomstdroom meer, want de Spaanse regionale luchtvaartmaatschappij Air Nostrum heeft 10 moderne luchtschepen besteld waarmee vanaf 2026 korteafstandsvluchten zullen uitgevoerd worden.

18 reacties

  • peeters jos

    2 jaar geleden
    Jammer het interieur te zien dat weeral capaciteit > comfort. Kijk je naar de zeppelins van vroeger dan zie je tafels, stoelen, gerechten, ontspanning. Nu zie je sardientjes naast elkaar. Een luxevariant dringt zich op waar de ticketjes eens niet Vueling/Ryanair gewijs 10 euro moeten kosten maar gerust 200euro mogen kosten voor een écht unieke ervaring.
  • Erna Crick

    2 jaar geleden
    De ramp waar naar verwezen wordt is die van de Hindenburg die gevuld was met waterstofgas dat brandbaar is ( in de juiste verhouding met lucht zelf explosief) en die een katoenen omhulsel had (ook brandbaar) Daarentegen zijn de moderne zeppelins gevuld met Helium welk een inert gas is ( reageert dus niet met andere stoffen en is onbrandbaar) de omhulsels zullen in ondoordringbaar zijn voor gas en waarschijnlijk uit meerlagige en gecompartimeenteerde delen bestaan. veilig en ik vlieg asap mee.
  • Paulus de Mos

    2 jaar geleden
    Helium is helemaal niet licht ontvlambaar Amber Habex , een Zeppelin zweeft van zich zelf al en heeft dus geen energie nodig om op te stijgen en is dus veel geschikter om elektrisch te vliegen als een gewoon vliegtuig De enige bestaande elektrische vliegtuigen zijn lichte experimentele toestelletjes die geen passagiers of vracht van enig belang kunnen dragen , dat is een doodlopende weg en niet de moeite waard om in te investeren
  • Amber Habex

    2 jaar geleden
    dus helium is kostbaar en nodig om ziekenhuisapperatuur af te koelen, is licht ontvlambaar en dus een makkelijke prooi voor aanvallen maar we gaan terug zeppelins de lucht in sturen? Waarom bouwen we niet verder aan de vliegtuigen met zonnepannelen en zien we dat de zonnepannelen 3x de ellectriciteit kan opwekken dan nodig voor de vlucht zodat bij nacht de reserves gebruikt kunnen worden
  • Patrick Marinus

    2 jaar geleden
    Helium is een niet brandbaar gas, van een bom is dus geen sprake. Vroeger werd waterstof gebruikt met het bekende gevolg. Deze technologie moet nog verder uitgewerkt worden maar dat kan alleen als je het werkelijk gaat toepassen. Het zal nu alvast een pak milieuvriendelijker zijn dan de gewone vliegtuigen. Misschien zonnepanelen op de bovenkant? Er is plaats genoeg, lijkt me. Ik ben hoe dan ook fel voorstander, trouwens, het is een prima manier om te onthaasten.