‘Gravitar: Recharged’ herdefinieert de term ‘moeilijk’
gamereviewIn de tijd van Atari-titel ‘Gravitar’ (1982) was gewoon zo goed als iédere videogame die op de markt kwam eentje waarvan je jezelf eerst de haren uit de kop trok van frustratie voordat het een beetje leuk begon te worden. En het herrezen gamelabel brengt die puur op snelle reflexen steunende gameplay onverdund terug in ‘Gravitar: Recharged’.
Ook adepten van de krankzinnig moeilijke ‘Soulsborne’-games weten niet écht wat moeilijke videogames zijn. Goed, je gaat er vaak in dood, maar er zitten wel nog onderliggende systemen in waarmee je je krachten kunt verbeteren en je dus beetje bij beetje wat minder wordt gepijnigd. Veertig jaar geleden, toen games als ‘Gravitar’ verschenen op de Atari 2600-gameconsole, hadden gamers minder geluk: àlles hing af van het verscherpen van hun vaardigheid in het spel. Er waren wel al games met van die rollenspelsystemen die nu achter games als ‘Dark Souls’ of ‘Elden Ring’ schuilen, maar daar liepen gamers nog niet wild van: ze zaten alleen in obscure titels als ‘Ultima’, die ergens in de marge van het videogamerek hingen. In actiegames, zoals ‘Gravitar’ dus, stond of viel alles alleen maar met je oog-hand-breincoördinatie. Het was een ander, ouder, puurder soort moeilijk. En dat hele idee zit nu ook in de visueel flink gemoderniseerde remake van de game.
.
Onversneden behendigheid
Het krachtige aan ‘Gravitar: Recharged’, die volgt op al eerder verschenen ‘Recharged’-versies van titels als ‘Missile Command’, ‘Centipede’, ‘Asteroids’ en ‘Black Widow’, is dat hij net als die ‘herladen’ classics de vlijmscherpe moeilijkheidsgraad van zijn origineel heeft behouden. Al is het opzet van de game – òòk al in lijn met die Atari-klassiekers – donders eenvoudig: je bestuurt een tollend ruimtetuig doorheen de ruimte en, eens je een sterrenstelsel bent binnengetuimeld, het uitspansel van een planeet, en schiet daar in essentie op alles wat beweegt.
Maar je kunt quasi geen weerstand van de vijandelijke tuigen (vooral vliegende schotels) en het luchtafweergeschut incasseren, waardoor de ‘Game Over’ altijd schrikbarend dichtbij is. Zeker wanneer je je aan de specifieke missies (type “Tik drie sterk verdedigde bakens aan”) waagt. Het is een combinatie van eenvoud en uitdaging die van ‘Gravitar: Recharged’ een schijnbaar vers opgegraven reliek uit vervlogen tijden maakt, met het soort op onversneden stick jockey-behendigheid steunende gameplay dat gamers vandaag niet meer kennen.
Snap de fysica
‘Gravitar’ was in zijn tijd al moeilijker dan andere contemporaine videogames, maar toch lag de moeilijkheidsgraad van de gemiddelde game hoger dan vandaag. Dat komt omdat de meeste titels toen – zoals dus ‘Gravitar’ – oorspronkelijk op een speelhallenkastje verschenen, en als die lunaparkgames te makkelijk waren konden spelers te lang teren op hetzelfde ingeworpen muntstuk. Maar tot zover het geschiedenislesje: wat we òòk moeten vertellen is dat ook bij ‘Gravitar: Recharged’ oefening gewoon kunst baart. Het halve werk wat dat betreft is het doorkrijgen van de fysicawetten van het spel.
‘Gravitar: Recharged’ is wat men vroeger een rotate-and-thrust-game noemde: je tollende tuigje is de speelbal van de zwaartekracht, maar door voorzichtig gas te geven hou je het of meer stabiel. Gaandeweg leer je zo ook aan te leggen voor een perfecte voltreffer op je vijanden. We gaan er niet over liegen: het blijft tandenknarsen. Maar na een uur of twee krijg je toch het gevoel dat je érgens komt. En de eenvoudige maar doeltreffende visuele upgrade houdt het ook allemaal een beetje prettig om te kijken.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
games
‘Final Fantasy XVI’-maker Naoki Yoshida: “We beginnen iedere game vanaf een wit blad”
Iedere nieuwe ‘Final Fantasy’-game met een Romeins cijfer in de titel heeft kakelverse personages, een compleet nieuwe wereld, en een vernieuwd vechtsysteem. Dat zal ook niet anders zijn in ‘Final Fantasy XVI’, de aanstaande nieuwe aflevering van de langlopende rollenspellenreeks. Exclusief voor HLN doet producer Naoki Yoshida de drie pijlers onder de nieuwe game uit de doeken. -
-
Release Nintendo Switch 2 uitgesteld naar maart 2025
-
games
Opmars van de radicale coöpgame: in meer en meer videogames hebben spelers elkaar écht nodig
Er bestaan honderden videogames waarin spelers in elkaars spel kunnen opduiken. Maar er bestaan ook coöpgames die het veel minder vrijblijvend aanpakken, en waarin twee tot vier spelers elkaar effectief nòdig hebben om verder te geraken. Dat soort titels is stevig in opmars. En de Nederlandse gamestudio achter ‘We Were Here Forever’, zo’n nieuwe co-op-only-game, denkt te weten waarom. -
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
GAMEREVIEW. ‘Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge’ is een retrogaming-triomf
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Dit jaar opvolger voor Nintendo Switch? Nieuw gerucht suggereert van wel
Volgens een analist lanceert Nintendo dit jaar een nieuwe gameconsole met een 8-inch lcd-scherm. Het Japanse gamebedrijf, bekend van videogameseries als ‘The Legend of Zelda’ en ‘Super Mario’, heeft zelf tot nu toe geweigerd om iets te zeggen over een opvolger van zijn vlaggenschipconsole Switch. -
gamereview
Met game ‘Tales of Kenzera: ZAU’ is het eindelijk ‘time for Africa’
Het zijn mooie tijden voor de liefhebbers van metroidvania’s. Eerder dit jaar konden ze al hun tanden zetten in de onverwacht succesvolle comeback ‘Prince of Persia: The Lost Crown’ en het psychedelische pareltje ‘Ultros’, en dat rijtje wordt nu aangevuld met ‘Tales of Kenzera: ZAU’. Een meer kleinschalig spel misschien dan die andere twee, maar met het hart op de juiste plaats. -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie