‘Gravitar: Recharged’ herdefinieert de term ‘moeilijk’
gamereviewIn de tijd van Atari-titel ‘Gravitar’ (1982) was gewoon zo goed als iédere videogame die op de markt kwam eentje waarvan je jezelf eerst de haren uit de kop trok van frustratie voordat het een beetje leuk begon te worden. En het herrezen gamelabel brengt die puur op snelle reflexen steunende gameplay onverdund terug in ‘Gravitar: Recharged’.
Ook adepten van de krankzinnig moeilijke ‘Soulsborne’-games weten niet écht wat moeilijke videogames zijn. Goed, je gaat er vaak in dood, maar er zitten wel nog onderliggende systemen in waarmee je je krachten kunt verbeteren en je dus beetje bij beetje wat minder wordt gepijnigd. Veertig jaar geleden, toen games als ‘Gravitar’ verschenen op de Atari 2600-gameconsole, hadden gamers minder geluk: àlles hing af van het verscherpen van hun vaardigheid in het spel. Er waren wel al games met van die rollenspelsystemen die nu achter games als ‘Dark Souls’ of ‘Elden Ring’ schuilen, maar daar liepen gamers nog niet wild van: ze zaten alleen in obscure titels als ‘Ultima’, die ergens in de marge van het videogamerek hingen. In actiegames, zoals ‘Gravitar’ dus, stond of viel alles alleen maar met je oog-hand-breincoördinatie. Het was een ander, ouder, puurder soort moeilijk. En dat hele idee zit nu ook in de visueel flink gemoderniseerde remake van de game.
.
Onversneden behendigheid
Het krachtige aan ‘Gravitar: Recharged’, die volgt op al eerder verschenen ‘Recharged’-versies van titels als ‘Missile Command’, ‘Centipede’, ‘Asteroids’ en ‘Black Widow’, is dat hij net als die ‘herladen’ classics de vlijmscherpe moeilijkheidsgraad van zijn origineel heeft behouden. Al is het opzet van de game – òòk al in lijn met die Atari-klassiekers – donders eenvoudig: je bestuurt een tollend ruimtetuig doorheen de ruimte en, eens je een sterrenstelsel bent binnengetuimeld, het uitspansel van een planeet, en schiet daar in essentie op alles wat beweegt.
Maar je kunt quasi geen weerstand van de vijandelijke tuigen (vooral vliegende schotels) en het luchtafweergeschut incasseren, waardoor de ‘Game Over’ altijd schrikbarend dichtbij is. Zeker wanneer je je aan de specifieke missies (type “Tik drie sterk verdedigde bakens aan”) waagt. Het is een combinatie van eenvoud en uitdaging die van ‘Gravitar: Recharged’ een schijnbaar vers opgegraven reliek uit vervlogen tijden maakt, met het soort op onversneden stick jockey-behendigheid steunende gameplay dat gamers vandaag niet meer kennen.
Snap de fysica
‘Gravitar’ was in zijn tijd al moeilijker dan andere contemporaine videogames, maar toch lag de moeilijkheidsgraad van de gemiddelde game hoger dan vandaag. Dat komt omdat de meeste titels toen – zoals dus ‘Gravitar’ – oorspronkelijk op een speelhallenkastje verschenen, en als die lunaparkgames te makkelijk waren konden spelers te lang teren op hetzelfde ingeworpen muntstuk. Maar tot zover het geschiedenislesje: wat we òòk moeten vertellen is dat ook bij ‘Gravitar: Recharged’ oefening gewoon kunst baart. Het halve werk wat dat betreft is het doorkrijgen van de fysicawetten van het spel.
‘Gravitar: Recharged’ is wat men vroeger een rotate-and-thrust-game noemde: je tollende tuigje is de speelbal van de zwaartekracht, maar door voorzichtig gas te geven hou je het of meer stabiel. Gaandeweg leer je zo ook aan te leggen voor een perfecte voltreffer op je vijanden. We gaan er niet over liegen: het blijft tandenknarsen. Maar na een uur of twee krijg je toch het gevoel dat je érgens komt. En de eenvoudige maar doeltreffende visuele upgrade houdt het ook allemaal een beetje prettig om te kijken.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamereview
‘Children of the Sun’ heeft maar één troefkaart, maar speelt die meesterlijk
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
gamereview
‘Tekken 8' overstijgt vechtgamegenre met drang naar perfectie en animaties die je sterretjes doen zien
We hebben net een ninja-beer tegen een menselijke duivel zien vechten op een strand met als belangrijkste wapen een metalen strandbal in de vorm van de aarde. Nee, we zitten niet aan de drugs, we spelen ‘Tekken 8’. Deze game mengt als geen ander complete absurditeit en bloedernstige pathos. Denk je dat dit ‘gewoon’ een vechtgame is? You know nothing! Dit is zelfs eentje waarvoor we het blik superlatieven opentrekken. Fight! -
-
games
Opmars van de radicale coöpgame: in meer en meer videogames hebben spelers elkaar écht nodig
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
gamereview
‘Suicide Squad: Kill The Justice League’ is springen, schieten en loot verzamelen zodat je hetzelfde dan een heel klein beetje beter kan
Het onderstaande gesprek tussen een hoge pief bij Warner Bros. en ongetwijfeld goedbedoelende game-ontwikkelaars bij Rocksteady heeft al dan niet echt plaatsgevonden. Beschouw het als een stukje non-canon, iets uit Elseworlds. Wie liever een traditionele review leest, kan een beetje naar onder scrollen. -
Baldur's Gate 3 grote winnaar bij BAFTA Games
-
GAMEREVIEW. ‘Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge’ is een retrogaming-triomf
-
games
Vijf dingen die je absoluut moet weten over ‘Overwatch 2’
De lancering van ‘Overwatch 2’, een vervolg op Blizzard Entertainments nog altijd immens populaire firstpersonshooter, is op handen. In afwachting van de early-access-versie van de game, die begin oktober uitkomt, laten we je volgende maand onze bevindingen uit de gesloten bètaversie van de game weten. Maar eerst hadden we een gesprek met de makers, dat ons deze vijf ontdekkingen opbracht. -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
"Ga naar buiten, haal een frisse neus", snoeft nieuwsanker nadat Willis (13) als eerste ooit 'Tetris' uitspeelt