Lagere uitkeringen leiden mensen niet naar werk
Om werklozen terug naar de werkvloer te leiden, werd tien jaar geleden beslist uitkeringen te laten dalen in de tijd. Maar dat heeft geen enkel effect gehad, besluit de OESO. Dat bericht ‘De Morgen’ vandaag.
In 2012 besliste de federale regering de werkloosheidsuitkeringen een klein beetje te verhogen, maar daarna stapsgewijs te laten dalen. Die 'degressiviteit' van de uitkeringen moest werklozen sneller een job doen zoeken.
Volgens een nieuwe studie van de OESO, de denktank van rijke westerse landen, was die maatregel een slag in het water: "Er is geen enkele indicatie voor een grotere stroom van uitkeringen naar werk na de hervorming."
De hervorming leidde destijds tot felle discussies in de federale regering-Di Rupo, een coalitie van liberalen, socialisten en christendemocraten. Vooral voor de PS waren de lagere werkloosheidsuitkeringen een bittere pil.
Dat de hervorming te weinig mensen zou activeren was al langer een zorg. Daarom wilde de regering-Michel de degressiviteit nog aanscherpen. Die maatregel bleef dode letter door de vroegtijdige val van de regering.
Alleen: de uitkeringen nog meer laten zakken zou weinig bijkomend effect hebben gehad, concludeert de OESO nu.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese beurzen massaal in het rood, gasprijs naar hoogste niveau dit jaar
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
Solidariteitsmoment op til bij Van Hool: “Werknemers weten niet waar ze aan toe zijn
Bij de failliete busbouwer Van Hool staat donderdag een solidariteitsmoment gepland. “Zelfs na de aankondiging van de overnemers, weten werknemers niet waar ze aan toe zijn”, klinkt het bij de organisatoren. -
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
3
Miljardair Changpeng Zhao van cryptobeurs Binance dreigt in gevangenis te belanden
-
GSK opnieuw meest aantrekkelijke werkgever, gevolgd door SGS en DPG Media
-
PREMIUM24
PORTRET. Ook Marc Van Hool wilde bedrijf van zijn opa overnemen: zelfs Tom Waes en Marc Coucke vertrouwen hem hun centen toe
Marc Van Hool wilde graag een deel van de failliete firma Van Hool overnemen. En ja, dat klinkt zoals het is: ook hij is een lid van de compleet versplinterde familie. Deze telg is geen groentje in het vak, want hij wist al eerder noodlijdende bedrijven - zoals Veritas - uit het slop te trekken. Maar Marc is toch vooral de kleinzoon van Bernard, de oprichter van de busbouwer, en zoon van Paul die zich - met nog twee broers - in 1999 liet uitkopen in het familiebedrijf. Hoe zit dat nu precies? -
Franse supermarkten gaan klanten vanaf juli wijzen op krimpflatie
Supermarkten in Frankrijk zullen vanaf juli klanten erop moeten wijzen dat er sprake is van krimpflatie. Dat heeft de staatssecretaris voor consumenten Olivia Grégoire vrijdag gezegd. -
PREMIUM336
Autoproducenten raken elektrische auto’s aan de straatstenen niet kwijt: hoe komt dat?