Hervorming verkeersbelasting in Wallonië veroorzaakt kopzorgen: Walen zullen tot 100 keer meer moeten betalen dan Vlamingen
In Wallonië krijgt de hervorming van de verkeersbelasting felle kritiek. Bevoegd minister Philippe Henry (Ecolo) kwam met het plan voor de hervorming, die stelt dat eigenaars van grote auto’s vanaf 2023 meer zullen moeten betalen dan eigenaars van kleinere auto’s. “Het doel is om mensen aan te moedigen om minder vervuilende, maar ook minder dure automodellen te kopen”, legde Henry eerder uit bij ‘RTL Info’. FEBIAC, de federatie van de auto- en tweewielerindustrie, berekende in samenwerking met ‘SudInfo’ het verschil tussen de bedragen die Walen en Vlamingen moeten betalen, en legt daarmee een enorme prijskloof bloot.
In plaats van enkel rekening te houden met het aantal pk van een wagen, zal de verkeersbelasting in Wallonië vanaf 2023 gebaseerd zijn op twee criteria: het aantal pk én het gewicht van het voertuig. Om die reden zullen eigenaars van grote wagens dus meer moeten betalen. Voor de eenmalige belasting op de inverkeerstelling (BIV) zal een plafond van 9.000 euro worden vastgesteld. Bovendien geldt een vrijstelling van 100 euro voor grote gezinnen.
Volgens de berekening van FEBIAC kunnen de verschillen tussen de eenmalige BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting in Vlaanderen en Wallonië “enorm” zijn. De federatie baseerde zich op een lijst van ongeveer dertig populaire wagens in ons land, die eerder deze week gepubliceerd werd door ‘SudInfo’.
Elektrische wagens
Voor een Volvo C40 (300 kW) zal de BIV in Wallonië toenemen van 61,5 euro tot 544,5 euro. De jaarlijkse verkeersbelasting voor dezelfde auto zal stijgen van 85,27 euro tot 259,4 euro. In Vlaanderen betalen eigenaars van dezelfde wagen dan weer niets, aangezien volledig elektrische auto’s en wagens op waterstof zijn vrijgesteld van de belasting.
Inwoners van Charleroi, Luik of Bergen die van plan zijn om hun auto tien jaar te houden, zullen duizenden euro’s meer betalen dan inwoners van Antwerpen, Gent of Hasselt. Dat komt vooral omdat de jaarlijkse verkeersbelasting zal blijven stijgen. Zo zal de belasting voor dezelfde Volvo tegen 2026 tot meer dan € 810 zijn opgelopen, terwijl de teller in Vlaanderen op nul blijft staan.
Hybride wagens
Voor hybride wagens geldt bijna dezelfde redenering. In Vlaanderen zullen bestuurders ongeveer 50 euro BIV betalen. Voor onze Franstalige landengenoten draait het opmerkelijk duurder uit, met een BIV die varieert tussen 4.357,9 en 5.592,4 euro. Wat de jaarlijkse verkeersbelasting betreft, varieert het prijsverschil tussen Wallonië en Vlaanderen – afhankelijk van het model – van 13,8 euro (Toyota Yaris) tot 635,8 euro (Hyundai Santa Fe).
Diesel- en benzinewagens
‘SudInfo’ benadrukt dat Walen dus voordeliger af zijn als ze een kleine auto kopen. Zo zijn ook de benzineauto’s die de Waalse krant selecteerde, waaronder een Dacia Sandero en een Volvo XC40, goedkoper in Vlaanderen dan in Wallonië, met kleine verschillen gaande van 1,04 euro per jaar tot 63,36 euro per jaar.
Idem dito voor dieselwagens. In Vlaanderen betalen eigenaars van een BMW X1 bijvoorbeeld 202,16 euro minder BIV en 65,98 euro minder voor de jaarlijkse verkeersbelasting. Voor een Skoda Octavia is de BIV goedkoper in Wallonië, maar zullen Vlaamse bestuurders jaarlijks dan weer 75,91 euro minder betalen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMIJNENERGIE
10 jaar lang vast tarief en gratis zonnepanelen: hoe je met EnergyVision van Marc Coucke jouw energiekosten drukt zonder investering
-
197
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
PREMIUM
1 op de 5 Vlaamse tieners combineert studies met mantelzorg: “Ik heb dat lange tijd verzwegen op school”
Maar liefst één op de vijf tieners tussen 11 en 18 jaar is mantelzorger. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van mantelzorgverenigingen. “Er heerst nog steeds schaamte rond. Mensen gaan je snel als ‘zielig’ zien”, vertelt Antonia (17) die al jaren voor haar moeder zorgt, die een zeldzame spierziekte heeft. Om het combineren van zorg en studie makkelijker te maken, pleiten verenigingen nu voor een mantelzorgstatuut, naar analogie met het topsportstatuut. -
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Meisjes kampen in adolescentie meer met zelfmoordgedachten dan jongens, stelt Sciensano
De mentale gezondheid van adolescente meisjes is slechter dan die van jongens. Zo denken meisjes tijdens de adolescentie vaker aan zelfmoord dan jongens en kampen ze ook meer met depressieve symptomen. Dat blijkt maandag uit een gezondheidsrapport van Sciensano, het federale onderzoekscentrum voor de volksgezondheid. -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Bé De Meyer (60) praat voor het eerst sinds ex Eddy Snelders van voyeurisme wordt beticht: “Hoe kan het dat ik nooit iets zag? Ik lig daar wakker van”
“Het is net een beerput die open is gegaan”, zegt Bé De Meyer (60), die 16 jaar lief en leed deelde met de in opspraak gekomen Eddy Snelders (65). Deze week kreeg ze een zoveelste slag in haar gezicht. Via de media vernam ze dat hij al op zijn achttiende veroordeeld werd wegens openbare zedenschennis. “Zo pijnlijk”, zegt ze. Want ook dat wist ze niet. Net zoals ze nooit heeft geweten dat Snelders jarenlang hun gezin, familie en vrienden stiekem filmde op het toilet of in de douche. “Het is precies alsof ik iemand anders heb gekend.” -
Spilindex overschreden: lonen van ambtenaren en uitkeringen zullen opnieuw stijgen
-
54
“Iedereen mocht zijn vlag bovenhalen, behalve ik”: ophef nadat leraar de Vlaamse vlag van leerling (17) afneemt tijdens diversiteitsdag
Tienen -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
update
Brandweerman (32) uit Maldegem verongelukt tijdens motorrit in Lapscheure: “Een man vol grappen en grollen”
Damme, Maldegem