Hervorming verkeersbelasting in Wallonië veroorzaakt kopzorgen: Walen zullen tot 100 keer meer moeten betalen dan Vlamingen
In Wallonië krijgt de hervorming van de verkeersbelasting felle kritiek. Bevoegd minister Philippe Henry (Ecolo) kwam met het plan voor de hervorming, die stelt dat eigenaars van grote auto’s vanaf 2023 meer zullen moeten betalen dan eigenaars van kleinere auto’s. “Het doel is om mensen aan te moedigen om minder vervuilende, maar ook minder dure automodellen te kopen”, legde Henry eerder uit bij ‘RTL Info’. FEBIAC, de federatie van de auto- en tweewielerindustrie, berekende in samenwerking met ‘SudInfo’ het verschil tussen de bedragen die Walen en Vlamingen moeten betalen, en legt daarmee een enorme prijskloof bloot.
In plaats van enkel rekening te houden met het aantal pk van een wagen, zal de verkeersbelasting in Wallonië vanaf 2023 gebaseerd zijn op twee criteria: het aantal pk én het gewicht van het voertuig. Om die reden zullen eigenaars van grote wagens dus meer moeten betalen. Voor de eenmalige belasting op de inverkeerstelling (BIV) zal een plafond van 9.000 euro worden vastgesteld. Bovendien geldt een vrijstelling van 100 euro voor grote gezinnen.
Volgens de berekening van FEBIAC kunnen de verschillen tussen de eenmalige BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting in Vlaanderen en Wallonië “enorm” zijn. De federatie baseerde zich op een lijst van ongeveer dertig populaire wagens in ons land, die eerder deze week gepubliceerd werd door ‘SudInfo’.
Elektrische wagens
Voor een Volvo C40 (300 kW) zal de BIV in Wallonië toenemen van 61,5 euro tot 544,5 euro. De jaarlijkse verkeersbelasting voor dezelfde auto zal stijgen van 85,27 euro tot 259,4 euro. In Vlaanderen betalen eigenaars van dezelfde wagen dan weer niets, aangezien volledig elektrische auto’s en wagens op waterstof zijn vrijgesteld van de belasting.
Inwoners van Charleroi, Luik of Bergen die van plan zijn om hun auto tien jaar te houden, zullen duizenden euro’s meer betalen dan inwoners van Antwerpen, Gent of Hasselt. Dat komt vooral omdat de jaarlijkse verkeersbelasting zal blijven stijgen. Zo zal de belasting voor dezelfde Volvo tegen 2026 tot meer dan € 810 zijn opgelopen, terwijl de teller in Vlaanderen op nul blijft staan.
Hybride wagens
Voor hybride wagens geldt bijna dezelfde redenering. In Vlaanderen zullen bestuurders ongeveer 50 euro BIV betalen. Voor onze Franstalige landengenoten draait het opmerkelijk duurder uit, met een BIV die varieert tussen 4.357,9 en 5.592,4 euro. Wat de jaarlijkse verkeersbelasting betreft, varieert het prijsverschil tussen Wallonië en Vlaanderen – afhankelijk van het model – van 13,8 euro (Toyota Yaris) tot 635,8 euro (Hyundai Santa Fe).
Diesel- en benzinewagens
‘SudInfo’ benadrukt dat Walen dus voordeliger af zijn als ze een kleine auto kopen. Zo zijn ook de benzineauto’s die de Waalse krant selecteerde, waaronder een Dacia Sandero en een Volvo XC40, goedkoper in Vlaanderen dan in Wallonië, met kleine verschillen gaande van 1,04 euro per jaar tot 63,36 euro per jaar.
Idem dito voor dieselwagens. In Vlaanderen betalen eigenaars van een BMW X1 bijvoorbeeld 202,16 euro minder BIV en 65,98 euro minder voor de jaarlijkse verkeersbelasting. Voor een Skoda Octavia is de BIV goedkoper in Wallonië, maar zullen Vlaamse bestuurders jaarlijks dan weer 75,91 euro minder betalen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?
-
Lichaam van man (60) aangetroffen aan wachtbekken in Sint-Pieters-Leeuw: getuigen melden rolstoel op oever
Aan het wachtbekken in het gehucht Zuun (Sint-Pieters-Leeuw) is woensdagochtend een lichaam aangetroffen, bevestigt de politiezone Zennevallei. Het parket Halle-Vilvoorde is op de hoogte gesteld om de zaak te onderzoeken.Sint-Pieters-Leeuw -
Beschikbaar inkomen gezinnen ruim 9 procent gestegen in 2023 dankzij hogere lonen
Het beschikbaar inkomen van de gezinnen in België is vorig jaar met 9,2 procent gestegen, vooral dankzij hogere lonen. De gezinnen spaarden ook een groter aandeel van hun inkomen. Dat blijkt uit cijfers van de Nationale Bank (NBB). -
-
PREMIUM
Op de rekening wint Wout van Aert wél: in 2023 grotere verdiener dan Mathieu van der Poel
-
EU verbiedt “ongezonde” aroma’s voor rookworst en barbecuesaus
De Europese Unie gaat een aantal rookaroma’s verbieden die bijvoorbeeld rookworst en barbecuesaus hun karakteristieke smaak geven. De smaakstoffen zijn ongezond, vinden ook de EU-lidstaten. Fabrikanten krijgen wel twee tot vijf jaar de tijd om hun receptuur aan te passen. -
Census 2021. We zijn met 11,5 miljoen, hebben een gemiddelde leeftijd van 42 jaar en huwen minder dan tien jaar geleden
België telde 11.521.238 inwoners begin 2021, een stijging met 5,2 procent tegenover de 10.951.266 inwoners in 2011. Dat blijkt uit de Census 2021, de volkstelling die het Belgische statistiekbureau Statbel elke 10 jaar doet. Uit de telling blijkt onder meer dat steeds meer Belgen een diploma hoger onderwijs behalen, dat steeds meer Belgen aan het werk zijn en dat ook het aandeel inwoners met een vreemde nationaliteit is gestegen. -
PREMIUM
EXCLUSIEF. Belgische wetenschappers ontdekken schadelijke roetdeeltjes in hersenen: “Ze stapelen zich op in belangrijke delen van ons brein”
-
HLN Shop
“Gekookt zijn ze vaak echt niet lekker”: Pascale Naessens verklapt hoe je groenten wél smakelijk op je bord krijgt
-
PREMIUM4
Vijf getuigen vertellen over hun job in het stemlokaal: “De mooie dame die naast me zat op verkiezingsdag, werd mijn vrouw”
De voorzitter, secretaris en bijzitters van een kiesbureau zien toe op een correcte stembusgang, maar velen zien er tegenop: zeker als je voor de 14de keer een brief in de bus krijgt of tegelijk met je man wordt gevraagd. Wim is de uitzondering op de regel. Als secretaris leerde hij bijzitter Anne kennen en intussen zijn ze al meer dan 10 jaar getrouwd. “Het stemlokaal heeft ons samengebracht, mooi toch?” -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM62
Wat is het verdict na eerste Vlaamse toetsen? “Onze leerlingen zaten met tranen in de ogen”