Foto : Radio 2

Van 15 naar 391 ongevallen met speedpedelecs, Fietsersbond pleit voor meer cursussen voor weinig ervaren fietsers

De voorbije vijf jaar is het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen sterk gestegen. In 2017 gebeurden nog 15 ongevallen met dat type van snelle elektrische fiets, vorig jaar steeg dat aantal tot 391. De Fietsersbond wijt de ongevallen aan de onaangepaste fietsinfrastructuur én de weinig ervaren fietsers. Er is fietseducatie nodig, vindt de Fietsersbond.

Een speedpedelec kan snelheden tot 45 km/u halen en is een populair vervoermiddel geworden. De voorbije vijf jaar ging het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen echter ook de hoogte in. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) opvroeg. In 2017 ging het nog om 15 ongevallen, vorig jaar waren dat er 391. Het aantal zwaargewonden bij ongevallen met die elektrische fietsen steeg dan weer van 2 naar 44.

Is die stijging een logisch gevolg van het feit dat er meer speedpedelecs rondrijden of is er meer aan de hand? "Er worden steeds meer speedpedelecs ingeschreven. Maar belangrijk is dat we dringend een goede analyse maken waarom die ongevallen gebeuren", benadrukt Wies Callens van de Fietsersbond. In 2017 waren in Vlaanderen 5.352 speedpedelecs ingeschreven tegenover 51.418 vorig jaar.

Callens: "Het is wel duidelijk dat de eerste generatie van speedpedelec-berijders mensen waren die al langer fietsten. De laatste jaren zie je - met de opkomst van mobiliteitsbudgetten in bedrijven - dat steeds meer leasefietsen ingezet worden. Daar zie je een shift naar mensen die jaren niet of weinig gefietst hebben en niet de nodige ervaring hebben om met een speedpedelec veilig te rijden."

De Fietsersbond pleit voor fietseducatie met meer cursussen. "Dat kan op de bedrijfsparking, bij wijze van spreken", legt Callens uit. Het gaat dan over een praktische opleiding: Hoe moet je omgaan met verkeer? Welke plek heb je op de weg?

De eerste generatie speedpedelec-berijders fietste al langer
Wies Callens van de Fietsersbond

Maar ook aan de infrastructuur is er nog werk. "We hebben een historische achterstand in Vlaanderen. Als je die nieuwe bakfietsen en elektrische fietsen op een te smalle restruimte stuurt dan krijg je gewoon meer conflicten", zegt Callens.

Er wordt steeds meer geld uitgetrokken voor de infrastructuur, maar dat alleen is niet genoeg. "De investeringen in infrastructuur moeten doorgezet worden. We moeten het vele geld vooral gerealiseerd zien op het terrein. We moeten ons daarbij de vraag stellen of het allemaal nieuwe fietspaden moeten zijn of kunnen we de ruimte met auto's herindelen", klinkt het bij de Fietsersbond. 

BEKIJK - "Mensen die overstappen naar een speedpedelec moeten weten hoe je je daarmee in het verkeer moet gedragen", zegt Wies Callens van de Fietsersbond in "Het journaal":

Videospeler inladen...

Meest gelezen