sabine joosten

Steeds meer bandenpech op reis: vier tips om een lekke band te voorkomen 

Van alle pechmeldingen die automobilistenvereniging VAB binnenkrijgt van Belgen op reis, gaat bijna een op de drie over bandenpech. Dat is een stuk meer dan tien jaar geleden. "Een samenloop van omstandigheden", verklaart VAB, die meteen met een aantal tips komt om een lekke band te voorkomen.

Tien jaar geleden maakte bandenpech nog maar zo'n 20 procent uit van de VAB-pechmeldingen van Belgen op reis. Vorig jaar was dat aandeel aangegroeid tot ruim 29 procent. Onder bandenpech valt een lekke band, een kapotte velg of een afgebroken wiel. 

Veel heeft te maken met de staat van het wegdek, verklaart de VAB. "Zeker de kleine wegen in zuiderse landen verkeren niet altijd in topconditie. Daarnaast hebben mensen ook minder oog voor hun banden. We rijden te lang rond met slechte banden en kijken te weinig de druk na."

Ook gsm-gebruik achter het stuur kan een verklaring zijn. "Wie op zijn gsm tokkelt, is afgeleid. Dan ga je al eens sneller van de rijbaan af en rij je in putten of raak je een borduur", klinkt het.  Bovendien maakt zomerse hitte het rubber van de banden zachter, waardoor je sowieso meer kans hebt op bandenpech.

Tips om bandenpech te voorkomen

Controleer je bandenspanning: slecht afgestelde banden doen je banden sneller en onevenredig slijten.  In het instructieboekje van je auto vind je de juiste bandenspanning.

Vervang tijdig je banden: banden met te weinig profiel gaan sneller stuk. Neem een muntstuk van 1 euro en steek het in de bandengroeven. Is het gouden randje van de munt zichtbaar ? Dan is de profieldiepte minder dan 3 mm en zijn je banden aan vervanging toe. 

Let op voor scherpe randen van putten, stoepranden of afval op de weg

Zorg dat je wagen niet te zwaar geladen is

Volgens VAB is het cruciaal om deze zomer bandenpech te voorkomen. "Zeker omdat het druk gaat zijn bij buitenlandse herstellers, onderdelen gaan ook niet altijd aanwezig zijn en er zijn ook onvoldoende huur- of vervangwagens", stelt de organisatie.

Verder stelt VAB ook vast dat mensen steeds vaker geen reservewiel hebben. Dat terwijl een reparatiekit als mogelijk alternatief in zowat de helft van de pechgevallen toch geen soelaas biedt.

Meest gelezen