De halo van Zhou Guanyu schuift over tarmac. Maar de oude rolbeugel had hem hier ook gered.   ©  REUTERS

ANALYSE. De halo redt levens. En brengt clicks naar de websites

De halo heeft zondag wellicht een leven gered. Dat van Roy Nissany, niet dat van Zhou Guanyu. Onze F1-verslaggever Marc Cornelissen is al lang overtuigd van de veiligheidsbeugel, maar wil hem wel tot zijn juiste proporties terugbrengen.

Marc Cornelissen

Toegegeven: toen de halo in 2018 zijn intrede deed in de F1, was ik daar geen voorstander van. Esthetisch trok het nergens op, en was het eigenlijk wel nodig? Uiteindelijk hadden we sinds Ayrton Senna in 1994 maar één dodelijke F1-race gekend. Suzuka 2014, toen Jules Bianchi – de peter van Charles Leclerc - crashte in de regen. Negen maanden bezweek hij aan zijn verwondingen. Studiewerk van de FIA leerde dat ook een halo Bianchi niet had gered.

Zhou Guanyu met de halo rond zijn helm. ©  ISOPIX

Vijf jaar later heeft de veiligheidsbeugel zijn nut ruimschoots bewezen. Romain Grosjean bijvoorbeeld zou niet meer onder de levenden zijn zonder de halo. De Fransman schoot in Bahrein tussen twee vangrails door en zou wellicht onthoofd zijn. Nu kwam hij met brandwonden weg. Lelijk is de halo nog altijd, maar ach – als de lichten uitspringen, zie je die beugel niet meer.

Met de halo heb ik dus al lang vrede. Wat me wel stoort, is dat nu bij élke zware crash wordt geroepen dat de halo een leven heeft gered. Vijftien of twintig keer per jaar, als je F2 en F3 meetelt. Dat ís niet zo. Anders zouden vroeger vijftien of twintig doden per jaar zijn gevallen op F1-circuits. En zoals gezegd: tussen Senna en de halo zat er maar eentje.

Zou Zhou Guanyu het leven hebben gelaten zonder halo? Ik denk van niet. Ook al heeft de Chinees zelf gezegd van wel. De auto zou vroeger over zijn rolbeugel zijn geschoven. Dat is ontelbare keren gebeurd. En bij de uiteindelijke impact in het hekwerk werd zijn hoofd niet geraakt. Hij vloog erin met de wielen eerst. De halo speelde daar geen rol.

Mogelijk ligt het anders bij Roy Nissany, zondagochtend in de F2. De Israëliër zag de bolide van Dennis Hauger op ooghoogte voorbijschieten. Daar kan de halo wel geholpen hebben. Kán, want zeker is het niet. Ook dat soort crashes was vroeger zelden dodelijk. Hoeveel coureurs kwamen met een rubberen bandenvlek op de helm uit een crash?

Veiligheid kan er niet genoeg zijn. De halo is nuttig. De halo is nodig. De halo moet blijven. Maar de halo dient tegenwoordig ook om clicks binnen te halen op websites.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De Haas van Romain Grosjean schoof tussen de vangrails door. Wellicht was hij onthoofd zonder halo. ©  AFP

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer