Welke weg legt vliegtuigeten af voor het op je bord belandt?
Van slappe groenten tot taai vlees: vliegtuigeten doet veel mensen niet aan culinaire hoogstandjes denken. Toch kruipt er enorm veel werk in de verwerking en transport van de maaltijden. Hoog in de lucht verlies je namelijk tot 30 procent van je smaak, en dus zijn speciale maatregelen nodig. ‘Telefacts Zomer’ nam een kijkje achter de schermen bij een van de grootste Britse cateraars. Welke weg legt dat eten in de lucht af voor het op je bord belandt?
Alpha LSG, de grootste vliegtuigcateraar van het Verenigd Koninkrijk, bereidt elke dag zo’n 37.000 verse maaltijden, zowel voor eerste klasse als business en economy. “Voor veel mensen begint hun vakantie zodra ze in het vliegtuig zitten. Wat ze daar zien, eten en proeven, maakt of kraakt de dag”, zegt Sarah Rumbelow van de klantendienst. “Ons werk is dus erg belangrijk.”
Ingrediënten meten met de meetlat
De reis van dat vliegtuigeten start in het logistiek centrum. Al vanaf vijf uur ‘s ochtends komen de eerste leveringen daar binnen. Op jaarbasis arriveren er zo’n 78 ton wortelen, 180 ton aardappelen en 94 ton uien. Dat is het gewicht van drie vliegtuigen. In het centrum gaan medewerkers na of de ingrediënten in de schotels passen die ze aan boord van het vliegtuig gebruiken. Zo’n schotel is 10,5 centimeter breed en 15 centimeter lang. “Die controle gebeurt echt met de meetlat”, zegt verantwoordelijke Terry Smith. “Wortelen mogen niet langer dan negen centimeter zijn. We nemen daarom een willekeurige zak en kijken of dat ook het geval is.”
Als elke schotel 50 gram extra weegt, dan zou het wel eens kunnen dat het vliegtuig net voor de landing zonder brandstof valt.
24 uur per dag koken
Vanuit het logistiek centrum gaat het voedsel naar de keuken: het volgende stadium. Daar staan 160 koks 24 uur per dag in de potten te roeren. “Ik gebruik elke dag 40 tot 50 liter eieren. Soms zijn het er 500, soms zelfs 800", zegt chef-kok Nataliya Huggett. Ook hier zijn er opnieuw strenge regels: het gerecht mag niet hoger zijn dan 3,2 centimeter, en niet zwaarder dan 250 gram. Want hoe meer gewicht, hoe meer brandstof het vliegtuig verbruikt. En als elke schotel 50 gram extra weegt, dan zou het wel eens kunnen dat het vliegtuig net voor de landing zonder brandstof valt.”
Ook een goede smaak krijgen, is een hele uitdaging. “Hoog in de lucht verlies je dertig procent van je smaakzin”, zegt chef-kok Kevin Love. “Dat komt door het lawaai in het vliegtuig, de droge lucht en de luchtdruk. Het lijkt eigenlijk alsof je verkouden bent. Daarom moeten we onze gerechten wat extra kruiden. Dat kan door ingrediënten met een umami-smaak toe te voegen. Die vind je bijvoorbeeld in tomaten, ansjovis of Parmezaanse kaas.”
Door de droge lucht in het vliegtuig moet eten er meer gekruid zijn. Ingrediënten met een umami-smaak kunnen daarbij helpen.
Een ander probleem is de droogheid in voeding zoals bijvoorbeeld kip. “Dat komt door de droge lucht en het opnieuw opwarmen op het vliegtuig”, zegt Love. “We kiezen er daarom voor om het vlees te pekelen. De pekel penetreert het vlees en kruidt het dus vanbinnen. Zo blijft het vlees ook sappiger. De kip mag er een paar uur in rusten, daarna wassen we de pekel eraf. Tot slot laat ik ze verder garen in de stoomoven.”
Instant de frigo in
Vanuit de keuken gaat het eten rechtstreeks de frigo in. De ijskasten blazen voortdurend koude lucht om het eten zo snel mogelijk af te laten koelen tot min 8 graden. Zo vermijd je dat bacteriën of schimmels het voedsel kunnen aantasten. Het eten blijft nu op min 8 graden, tot het de oven ingaat op het vliegtuig.
Perfect verdeelde porties
Eens het eten richting het vliegtuig gaat, is het tijd om alles te verdelen in porties. Dat gebeurt in plastic en kartonnen bakjes, volgens een strak tijdschema. Elke 3 seconden maken de keukenmedewerkers een dienblad klaar. “We maken tegenwoordig gebruik van tablets”, zegt verantwoordelijke Martin Petts. “Zo kunnen we op elk moment van de dag alles in kaart brengen.” Schotels die niet op tijd verpakt zijn, gaan onverbiddelijk de vuilnisbak in.
Hoe houden ze het eten koel?
De klaargemaakte schotels gaan na de verdeling allemaal de dispatchruimte in. Al het voedsel voor de vlucht zetten ze hier klaar. Elk jaar rollen hier bijna 4 miljoen blokken droogijs van de band om het eten en drinken op de vlucht koel te houden.
Het vliegtuig in
Tijd voor de laatste stap: het transport naar het vliegtuig. Elke dag rijden 70 vrachtwagens en 50 bussen 200 keer over en weer om de maaltijden naar de luchthaven te vervoeren. Logistiek manager Chris kan de route van de chauffeurs perfect volgen dankzij de GPS-tracker in de vrachtwagen. “Het is belangrijk dat de vrachtwagens perfect in orde zijn, voordat ze de luchthaven binnenrijden. Bij het kleinste foutje in het papierwerk mogen ze de luchthaven niet in. En dan moeten wij weer alles gaan nagaan. Iets wat te veel tijd kost.” Gelukkig is dat deze keer niet het geval. De voeding kan op tijd aan boord geladen worden. De klus, die in amper 13 uur werd geklaard, is voorbij.
Telefacts Zomer is nu nog te bekijken op VTM GO.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wat mag in de microgolfoven en wat niet? Dankzij dit simpel trucje weet je altijd het antwoord
-
PREMIUM
Welke drank is het gezondst bij je ontbijt? Diëtist: “Dit drinken op lege maag verhoogt je metabolisme met 30%”
De ene zweert ‘s ochtends bij een kopje koffie, de andere gaat standaard voor matcha op de nuchtere maag. Maar welke drank helpt je metabolisme het best? En uit wat haal je het meeste energie? Diëtist Michaël Sels zet 6 populaire dranken op een rijtje, van water tot fruitsap, en bespreekt waar je de beste voordelen uithaalt bij het ontbijt. “Hiermee voel je jezelf energieker én verbetert je alertheid doorheen de dag.” -
Hoelang mag je sauzen (na opening) bewaren? “Voor lightsauzen gelden andere regels”
Vroeg jij je na een barbecue al af of je die pot mayonaise, die een hele middag in de zon stond, weer in de koelkast mag zetten of moet weggooien? Of vond je in een hoekje van je frigo een vergeten pot mosterd die toch al een hele tijd open was? Levensmiddelenmicrobioloog Chris Michiels legt uit onder welke omstandigheden je een sausje (niet) langer kan bewaren. -
-
PREMIUM
Belgische chef Ben werkt 32 uur minder in Denemarken en verdient evenveel: “Belgische horeca kan hiervan leren”
-
PREMIUM
Van Heinz tot Boni: welke ketchup is lekker én gezond? Diëtist Michaël Sels test er 10 en buist er 2: “Dit is meer gelei dan saus”
Ketchup is lekker bij frietjes, burgers, hotdogs en croques. En het is volgens velen gezonder dan mayonaise. Maar klopt dat ook? Welke fles uit de winkel is goed van smaak, maar ook relatief gezond qua ingrediënten? Diëtist Michaël Sels (UZA) proeft tien merken en schrikt van de suikergehaltes, behalve bij drie flessen: “Een dérde van deze ketchup is suiker. Het is bijna een karamelsaus.” -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
Wat is dat rode stipje in je ei? En mag je het dan nog opeten?
-
PREMIUM
“Zanger Ed Sheeran boekte hier ook een tafel”: dit zijn de 7 favoriete eetadressen van Qmusic-DJ Dorothee Dauwe
-
PREMIUM
Welke keuzes maak je bij dat grote all-in buffet op vakantie? En ga je voor aperitief én dessert of niet? 8 tips om te genieten zonder schuldgevoel
Veel mensen die een kilootje kwijt willen, letten extra op hun eten. Op vakantie gaan of genieten tijdens het weekend kan in die gevallen een bron van stress zijn. Want welke keuzes maak je in de rij voor dat grote buffet op je all-in vakantie? Bestel je die cocktail op restaurant of niet? En na de vakantie of het weekend: hoe pak je het dan weer aan als je hier en daar te veel hebt gegeten? Voedingsdeskundige Sandra Bekkari geeft 8 concrete tips om zorgeloos te genieten. -
Independer
De waarde van je inboedel fout ingeschat? Dan riskeer je een financiële aderlating bij brand of diefstal
Wil je niet het risico lopen onderverzekerd te zijn, en bij brand of diefstal bijgevolg een te lage schadevergoeding uitbetaald te krijgen, dan moet je een juiste inboedelbeschrijving maken om de waarde van je bezittingen in te schatten. Maar hoe doe je dat precies? Independer.be geeft vijf onmisbare tips. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?