Zijn zelfrijdende auto’s binnenkort in Europa toegestaan?
De Europese Unie werkt aan regelgeving die het mogelijk maakt voor autofabrikanten om zelfrijdende auto’s te verkopen in de Europese lidstaten, zegt Autoweek. Dat melden EU-medewerkers die betrokken zijn bij het opstellen van de regels aan het internationale politieke platform Politico. Met de nieuwe regelgeving wil de EU een voortrekkersrol innemen op het gebied van autonoom rijden, maar voorlopig zitten er wel wat haken en ogen aan.
De nieuwe Europese regelgeving rondom zogenoemd autonoom rijden moet de kentekenregistratie en verkoop van auto’s met autonome technologie mogelijk maken. Er worden wel beperkingen aan gesteld, want in het plan staat dat per automerk in iedere lidstaat jaarlijks slechts 1.500 autonome auto’s verkocht mogen worden. Zorgen zijn er nog altijd over de verkeersveiligheid, als auto's zonder bestuurder zich massaal op de weg zullen begeven.
Er zijn daarom ook zeventien verschillende technische richtlijnen die voorschrijven hoe de lidstaten de autonome auto’s moeten goedkeuren voor de verkoop. In september presenteert de Europese Commissie volgens ingewijden het definitieve wetsvoorstel, daarna is het aan de lidstaten om die regelgeving al dan niet goed te keuren. Wanneer de regelgeving definitief van kracht wordt, is dus nog niet helemaal duidelijk.
Van experimentele naar commerciële fase
Bij de plannen gaat het om auto’s die op ‘Level 4' autonoom kunnen rijden. Daarmee moet de auto zelfstandig van A naar B kunnen rijden, maar kan de bestuurder waar nodig nog wel ingrijpen. De Europese Commissie wil met het toestaan van dit soort auto’s op de weg wereldwijd vooroplopen.
“We gaan nu over van de experimentele fase naar de commerciële fase”, zegt een medewerker van de EU over de plannen. Bij de autofabrikanten is dit nog niet het geval: ‘Full Self Driving’ van Tesla zit bijvoorbeeld nog in de bètafase en ook concerns als Geely, General Motors en Volkswagen zitten nog in de experimentele fase wat Level 4 betreft.
De EU wil als tussenstap eerst de verkoop van Level 3-autonome auto’s toestaan. Daarbij kan de bestuurder alleen in bepaalde specifieke situaties, bijvoorbeeld in de file of op de snelweg, de controle volledig uit handen geven. Mercedes-Benz kreeg in mei al goedkeuring van de Duitse overheid om de S-klasse en EQS met zo’n autonome rijhulp, Drive Pilot, op de markt te brengen in Duitsland. Dit moet op termijn dus ook - met bepaalde restricties - mogelijk worden in de andere lidstaten.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
Een plat dak kan zo veel meer zijn dan louter de overkapping van je woning. Als je er een klimaatdak van maakt, kan het namelijk ook deel van de oplossing zijn om de klimaatverandering tegen te gaan - of leefbaarder te maken. Wat dat concreet betekent? Bouwsite Livios vraagt het aan Marc Dillen, directeur-generaal van Embuild Vlaanderen. -
-
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
België bij landen met meeste laadpunten in Europa: hoeveel zijn er in Frankrijk en Spanje?
België is goed voorzien van laadpalen en staat in Europa bovenaan de lijstjes: ons land heeft na Nederland en Denemarken de meeste laadpalen per 1.000 inwoners en scoort een vijfde plaats bij het aantal laadpunten per 10 km weg. Populaire vakantielanden Italië en Spanje hebben minder laadpunten dan België. -
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
Op de ‘wang’ van een band staat een serie cijfers en letters waarvan veel automobilisten niet weten wat ze precies betekenen. Tijd om daar verandering in te brengen want je kan er behoorlijk veel nuttige informatie vinden als je weet waar je op moet letten. De leeftijd bijvoorbeeld. Dat is handig om te weten, ook als je ‘nieuwe’ banden koopt. Die kunnen weliswaar ongebruikt zijn, maar soms ook al jaren oud. Dit zijn de zeven belangrijkste zaken die staan afgebeeld op je autoband. -
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er heerlijk kan vertoeven? Dan is het reinigen een mooie eerste stap. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de lentezon. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?