Zo werd Rihanna de jongste miljardair ter wereld: “Ze lanceerde ineens 40 tinten met Fenty Beauty’”
Feest ten huize Rihanna. De 34-jarige zangeres is uitgeroepen tot de jongste vrouwelijke self-made billionaire door het Amerikaanse magazine Forbes. Een eer die ze vooral te danken heeft aan haar twee bedrijven: make-uplijn Fenty Beauty en lingerielijn Savage X Fenty. Onze mode-expert verklapt de geheimen achter Rihanna’s succesvolle ondernemingen. “Mannen in strings, lichamen met protheses, bildecolletés: ze is een pionier in het doorbreken van taboes.”
Bitch better have my money, zong Rihanna in 2018. Al heeft de Amerikaanse naast haar succesvolle zangcarrière haar vermogen vooral te danken aan twee bedrijven: make-uplijn Fenty Beauty en lingerielijn Savage X Fenty. Fenty Beauty, het bedrijf dat ze samen runt met de Franse luxeketen LVMH, genereerde in 2020 meer dan 500 miljoen euro aan inkomsten. Haar lingerielijn Savage X Fenty, waarin de popster zo’n dertig procent aandelen heeft, bracht meer dan 900 miljoen euro op.
Kylie Jenner van de troon gestoten
Met andere woorden: het gaat haar voor de wind. Met een geschatte nettowaarde van meer dan 1,4 miljard euro prijkte Rihanna afgelopen augustus voor de allereerste keer op de iconische miljardenlijst van het Amerikaans zakenbladblad Forbes. De zangeres en onderneemster werd toen meteen ook de rijkste vrouwelijke artiest ter wereld. Twee maand geleden beviel de zangeres van haar eerste kindje.
En daar mag nu nog een schepje bovenop. Want dit jaar haalde ze die andere Forbes-lijst: die van de Self-Made Women van 2022. Plaats tien is weggelegd voor de alom gekende Opera Winfrey, maar met haar 34 lengtes staat Rihanna mooi op plaats eenentwintig. Dat maakt haar de jongste vrouwelijke miljardair van Amerika. En daarmee stoot ze Kylie Jenner (24), die de titel kreeg in 2019, vlotjes van de troon. De televisiepersoonlijkheid zakt nu weg naar plaats 41 met een nettowaarde van 600 miljoen dollar.
Geen vier tinten foundation, maar veertig
Maar wat maakt de beide ondernemingen van Rihanna, die in essentie niet zo baanbrekend zijn, zo winstgevend? “Rihanna is het boegbeeld van thema’s als diversiteit, inclusiviteit en bodypositivity”, legt onze mode-expert David Devriendt uit. “Zowel in haar make-upcollectie als in haar lingerielijn speelt ze dat volledig uit.”
“Toen Rihanna bijvoorbeeld Fenty Beauty lanceerde, deed ze dat op geniale wijze. Ze bracht niet vier of vijf tinten fond de teint, bronzer en concealer uit, zoals andere merken meestal doen. Ze lanceerde er ineens veertig. Elke huidtint kon zich terugvinden in de producten van Fenty Beauty, waardoor ze meteen een breed publiek aansprak en de onderneming boomde.”
(Lees verder onder de foto.)
Ook met de lingerielijn Savage X Fenty speelde Rihanna het van in het begin slim. David: “Met Savage X Fenty vertrok Rihanna vooral vanuit haar eigen ervaring. Ze draagt sowieso graag allerlei soorten lingerie. Maar doorheen de jaren heeft haar gewicht ook wat geschommeld. Daardoor weet Rihanna precies in te spelen op verschillende lichaamstypes. Ze weet wat de klant wil.”
“Laat het lichaam gewoon zijn, de lingerie omhult het wel”
Dankzij die focus op inclusiviteit en authenticiteit wist Rihanna zich al snel te onderscheiden van andere bekende lingeriemerken, zoals Victoria’s Secret en SKIMS. “De Angels van Victoria’s Secret, bijvoorbeeld, waren lustobjecten en supermodellen. Ook SKIMS van Kim Kardashian draait minder rond authenticiteit. Daar ligt de nadruk vooral op het corrigerende aspect van het ondergoed. Rihanna breekt op beide vlakken dus een lans. Haar lingerie is veel losser, vaak ook beugelloos. Meer in lijn met de visie van Belgisch lingerieontwerpster Murielle Scherre. Laat het lichaam zijn, de lingerie omhult het wel.”
(Lees verder onder de video.)
Doorbreker van taboes
Nog een reden waarom Rihanna de titel ‘miljardair’ kreeg: ze schuwt geen controverse. “Rihanna is een pionier in het doorbreken van taboes. Ze gebruikte als eerste een mannelijk volslank model in haar campagne, Steven G. Ze zet mannen ook in strings, promoot bildecolletés ... Ook kersverse mama’s die borstvoeding geven, zoals Marz Lovejoy, en personen met lichaamsprotheses passeerden al in haar shows en promobeelden. Rihanna toont dat iedereen recht heeft om zich mooi te voelen in lingerie. Voor jezelf, niet voor iemand anders. Dat is haar grootste boodschap.”
(Lees verder onder de video.)
Al zit RiRi’s sterk staaltje ondernemingskracht ook in de kleine dingen. Zo vernoemde ze haar collecties naar haar achternaam. David: “Rihanna heet officieel Robyn Rihanna Fenty. Door die achternaam te gebruiken in de merknamen, genereerde ze subtiel en zonder veel moeite al heel wat bekendheid en werden haar beide bedrijven booming businesses.”
Dat Rihanna kan zingen, wisten we al. Dat ze een geboren onderneemster is, nu dus ook.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Korte coupes zijn een trend komende zomer en zo style jij die. “Het is níét enkel voor mama’s of oudere vrouwen”
De tijd dat korte kapsels enkel voor moeders en oudere dames waren, is voorbij. Zelfs model Gigi Hadid en zangeres Angèle lieten zich verleiden door de schaar. Beautyredactrice Sophie en BV-kapper Jochen Vanhoudt vertellen wat de hipste kapseltrends voor de zomer zijn. “Krul een aantal plukjes in het wilde weg, of ga er gewoon even met je vingers door en klaar.” -
Celebrities
Rihanna is uitgeroepen tot jongste, vrouwelijke selfmade miljardair van Amerika
Zangeres Rihanna (34) zit op een roze wolk. In mei werd ze nog de trotse mama van een zoontje, vandaag is ze door zakenblad ‘Forbes’ uitgeroepen tot de ‘jongste, vrouwelijke selfmade miljardair van Amerika’. Ze snoept hierbij de titel af van realityster Kim Kardashian (41). -
-
Crocs en Pringles smelten samen in één schoen: waarom zijn we zo’n fan van ‘lelijke’ mode?
-
HOROSCOOP. Goedmaakseks voor Schorpioen en krap budget voor Maagd: astrologe Esther voorspelt je week
Elke week onthult astrologe Esther van Heerebeek nu nog diepgaander wat de sterren mogelijk voor jou in petto hebben. Stellen je gezondheid en je geld het goed en welke plottwists staan er je in je carrière of liefde te wachten? Esther geeft voor elk sterrenbeeld een helder overzicht. “Door de gespannen invloed van de maan zit je met jezelf en je emoties in de knoop, Leeuw.” -
PREMIUM
Hun baby’s lijken echt, maar de zoontjes van Messalina (28) en Chelsea (23) zijn poppen: “Elke dag groeit onze band”
Moederliefde komt in veel gedaantes, bewijzen Chelsea (23) en Messalina (28). Ze koesteren hun ‘Reborn Baby’, een pop die op een echt kind lijkt. Die nemen ze mee in de buggy, kopen ze veel leuke kleertjes en leggen ze ’s avonds met een kusje te slapen. Maar wat als een voorbijwandelende Vlaming je kinderwagentje inkijkt? “Het doet me deugd om af en toe wél begrepen te worden.” -
PREMIUM
Barbara Dex, Els Dottermans en Andrea Croonenberghs over hun ‘houdbaarheid’: “Néén, we laten ons niet afserveren”
-
Rihanna maakt pikante lingerie voor mannen. “Zij moeten zich ook gerepresenteerd voelen”
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
Het is de vrees van heel wat ouders: je hebt jarenlang flink voor je kinderen gespaard, maar eens ze 18 zijn, doen ze het verzamelde geld meteen op. En dan niet per se aan - in jouw ogen alvast - nuttige zaken. Hoe kan je dit vermijden? Spaargids.be geeft advies. -
PREMIUM
“Je hebt 3 dingen nodig om je kans op een climax te vergroten.” Alle geheimen van het orgasme onthuld