Van Zara tot Vans: heel veel merken willen graantje meepikken van het succes van ‘Stranger Things’
The eighties are back alive. Met dank aan het nieuwe seizoen van de immens populaire scifi-serie ‘Stranger Things’ op Netflix. Tegenwoordig wordt vooral de muziekkeuze (Kate Bush, Metallica,...) geroemd, maar ook op modevlak inspireert de reeks. Modemerken verdringen zich om een ‘Stranger Things’-collectie te mogen uitbrengen, want dat is big business.
Geruite grungehemdjes. Flashy windbreakers. Ook in het vierde seizoen van ‘Stranger Things’ is de eightiesmode om duimen en vingers bij af te likken. Voor het eerst speelt de reeks zich naast Hawkins, Indiana voor een deel ook af in Californië en dat is duidelijk te zien aan de outfits. Kostuumontwerpster Amy Parris leverde uitstekend werk af door de op monster jagende kids in trendy outfits te steken die de coole Californische vibes uit 1986 perfect weerspiegelen.
Zelf zei ze daarover in een Netflixblog dat het haar in het nieuwe seizoen nog groter is, en de kostuums nog feller, uitbundiger en trendyer. Met andere woorden, ‘Stranger Things’ was nog nooit zo eighties als nu.
Grote collabs: van Quiksilver tot Zara
Met elk nieuw seizoen komen ook nieuwe collabs van (mode)merken kijken die maar wat gretig hun naam willen verbinden aan een van de allersuccesvolste series aller tijden. In 2019 – toen het derde seizoen uitkwam – werkte Netflix met maar liefst 75 merken samen.
Voor het vierde seizoen deden ze voor hun fashionmerchandise zo onder meer een beroep op Quiksilver, het van oorsprong Australische surfmerk dat nu gevestigd is in Californië. Een ideale match, aangezien een groot deel van de serie zich nu ook in Californië afspeelt. In de collectie zitten windbreakers, vintage T-shirts, surfshorts en trainingspakken, allemaal om ter felst en ter drukst. Meer eighties wordt het niet. Eduardo Franco, een van de nieuwe gezichten van ‘Stranger Things’, is zelfs het model van de collectie.
(Lees verder onder de foto.)
Ook het iconische Amerikaanse horlogemerk Timex brengt drie vintage horloges uit die de tijd terugdraaien naar de jaren 80. JanSport, het Amerikaanse rugzakkenmerk dat ook in onze contreien op de rug van menig schoolgaande tiener prijkt, pakt uit met rugzakken die ze zelf omschrijven als “gemaakt om te vechten”. De slogan erop luidt ook “made in the Upside Down”, een verwijzing naar het parallelle universum uit ‘Stranger Things’ waar Eleven en haar kompanen de strijd aangaan met monsters als Demogorgons en Demobats.
(Lees verder onder de foto’s.)
Maar ook Zara is helemaal in de ban van het eightiesuniversum van ‘Stranger Things’. Hun jongenscollectie ademt één al en jaren 80 uit, en is trouwens gemaakt met een moderne technologie die minder water gebruikt. Dat is marketinggewijs slim gezien, want de doelgroep die overstag gaat voor ‘Stranger Things’-merchandise bestaat vooral uit jongeren. Voor hen is duurzaamheid intussen een grote voorwaarde om nieuwe kleren te kopen.
Pull&Bear, dat tot dezelfde groep behoort als Zara (Inditex), maakt dan weer furore met T-shirts van Hellfire Club, een knipoog naar het Dungeons & Dragons-schoolclubje van Hawkins. En ook Vans speelt in op die verwijzing met hun Hellfire Club-editie van de legendarische Old School-sneaker. Die zal vanaf 26 augustus te koop zijn en de verwachting is dat hij bliksemsnel uitverkocht zal zijn; het lot dat zowat alle merchandise van ‘Stranger Things’ beschoren is. Toen Primark begin juni ‘Stranger Things’-T-shirts aanbood, ontstond er in Londen een heuse stormloop en gingen mensen bijna op de vuist. Het leek wel op een episch gevecht in de Upside Down. Achteraf werden veel van de T-shirts die maar 5 euro kostten op eBay aangeboden voor 150 euro.
(Lees verder onder de foto’s.)
Nostalgie als koopkracht
Zo groot is de aantrekkingskracht van ‘Stranger Things’ en die valt absoluut niet te onderschatten. Want net zoals bij die andere populaire Netflixseries ‘Sex Education’ en ‘Bridgerton’ kadert ‘Stranger Things’ niet alleen in de tijdgeest van nostalgie, maar bepaalt het ook die tijdgeest. Jongeren spiegelen zich steeds meer aan hun favoriete reeks en vertalen die esthetiek ook naar hun dagelijkse leven. In het straatbeeld duiken zo mini- en tienerkopieën op van hoofdpersonages als Eleven (Millie Bobby Brown), Mike Wheeler (Finn Wolfhard) en Will Byers (Noah Schnapp). Ze dragen vintage T-shirts, jeans met wijde pijpen en skatesneakers.
Zelf hebben de jongeren de eighties niet meegemaakt, maar ze kennen het tijdperk wel van verhalen van hun ouders en grootouders, en dankzij series als ‘Stranger Things’. Maar ook bij echte eighties kids, die opgegroeid zijn in dat decennium en hele fotoalbums hebben om het te bewijzen, raakt ‘Stranger Things’ een gevoelige snaar. En inspelen op emoties is nu eenmaal één van de grootste talenten van modemerken. Megahit ‘Master of Puppets’ van Metallica uit aflevering negen van seizoen vier van ‘Stranger Things’ zou evengoed op de modewereld kunnen slaan. Als een poppenspeler trekken ze aan de touwtjes van onze door nostalgie veroverde harten en portemonnees. En dat is de échte bovennatuurlijke kracht van ‘Stranger Things’.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Is het slecht voor je huid als je elke dag make-up draagt? Beautyexpert reageert: “We smeren massaal té veel”
-
Wordt het de zomer van de microshort voor mannen? Mode-expert: “We zien een Cristiano Ronaldo-effect”
Vallen mannen binnenkort weer voor de korte short? Het kledingstuk dat in de jaren 70 en 80 menig been sierde, lijkt door een samenspel van factoren zijn comeback te maken. “De Instagramcultuur speelt hierin mee: we kicken op mooie lichamen en mannen durven steeds meer te pronken met dat van hen", zegt moderedacteur David Devriendt. -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
Op een eerste schijf van 1.020 euro spaarrente per belastingplichtige betaal je geen roerende voorheffing. Wat betekent dat concreet? Hoe zit het dan met een gezamenlijke rekening? En wat doe je best met de rest van je centen? Spaargids.be biedt antwoorden. -
-
Een week op hotel om te slapen? Steeds meer mensen gaan op ‘slaapvakantie’, maar experts waarschuwen
-
Met dit stappenplan verloopt zelfbruinen vlekkeloos: “Bleekscheten beginnen best met een gradual tan”
Reflecteert je winterse huid in de zalige lentezon? Dan zit de redding in een tube zelfbruiner. Maar hoe smeer je het bruine goedje zonder stress? Hoelang duurt het voordat je je gewenste tint bereikt? En hoe vermijd je die gevreesde ‘Dalmatiërlook’? Dankzij het stappenplan van beautyredactrice Sophie verloopt je selftanning vlekkeloos. “Besteed extra aandacht aan typische droge zones, zoals ellebogen.” -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Komen liefdesbrieven terug? 2 experts leren je de mooiste te schrijven: “Gebruik ChatGPT op een slimme manier”
-
Wie hip wil zijn, draagt nu vintage Roberto Cavalli: Tiany Kiriloff tipt hoe je zo’n designermerk goedkoper scoort
-
PREMIUM
Aldi verkoopt opnieuw 11 keer goedkopere Dyson Airwrap: wij testten hem. “Grote verbazing dat ze dít konden kopiëren”
Herinner jij je de Airwrap van de Aldi nog? De tool die je dezelfde krullen, waves of steile lokken belooft als de hyperpopulaire Dyson, maar dan 11 keer (!) goedkoper. Deze zaterdag ligt de multistyler terug in de rekken. Al ben je er best snel bij, want de vorige keer was het toestel meteen overal uitverkocht. Maar is het de hype waard? Beautyredactrice Sophie deed de test. “Op deze vlakken doet Aldi het beter dan Dyson zelf.” -
7 op de 10 Belgen wassen hun nieuwe kleding niet. Is dat wél nodig?
Volgens een bevraging van Le Chat bij 1.000 Belgen wassen amper drie op de tien Belgen hun nieuwe kleren voor ze die aantrekken. Niet slim, zegt doctor in de dermatologie Barbara Geusens. Ze schetst de mogelijke gevolgen voor je huid en waarschuwt voor nog enkele vastgeroeste wasgewoontes waar je beter van afstapt. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen