Van Zara tot Vans: heel veel merken willen graantje meepikken van het succes van ‘Stranger Things’
The eighties are back alive. Met dank aan het nieuwe seizoen van de immens populaire scifi-serie ‘Stranger Things’ op Netflix. Tegenwoordig wordt vooral de muziekkeuze (Kate Bush, Metallica,...) geroemd, maar ook op modevlak inspireert de reeks. Modemerken verdringen zich om een ‘Stranger Things’-collectie te mogen uitbrengen, want dat is big business.
Geruite grungehemdjes. Flashy windbreakers. Ook in het vierde seizoen van ‘Stranger Things’ is de eightiesmode om duimen en vingers bij af te likken. Voor het eerst speelt de reeks zich naast Hawkins, Indiana voor een deel ook af in Californië en dat is duidelijk te zien aan de outfits. Kostuumontwerpster Amy Parris leverde uitstekend werk af door de op monster jagende kids in trendy outfits te steken die de coole Californische vibes uit 1986 perfect weerspiegelen.
Zelf zei ze daarover in een Netflixblog dat het haar in het nieuwe seizoen nog groter is, en de kostuums nog feller, uitbundiger en trendyer. Met andere woorden, ‘Stranger Things’ was nog nooit zo eighties als nu.
Grote collabs: van Quiksilver tot Zara
Met elk nieuw seizoen komen ook nieuwe collabs van (mode)merken kijken die maar wat gretig hun naam willen verbinden aan een van de allersuccesvolste series aller tijden. In 2019 – toen het derde seizoen uitkwam – werkte Netflix met maar liefst 75 merken samen.
Voor het vierde seizoen deden ze voor hun fashionmerchandise zo onder meer een beroep op Quiksilver, het van oorsprong Australische surfmerk dat nu gevestigd is in Californië. Een ideale match, aangezien een groot deel van de serie zich nu ook in Californië afspeelt. In de collectie zitten windbreakers, vintage T-shirts, surfshorts en trainingspakken, allemaal om ter felst en ter drukst. Meer eighties wordt het niet. Eduardo Franco, een van de nieuwe gezichten van ‘Stranger Things’, is zelfs het model van de collectie.
(Lees verder onder de foto.)
Ook het iconische Amerikaanse horlogemerk Timex brengt drie vintage horloges uit die de tijd terugdraaien naar de jaren 80. JanSport, het Amerikaanse rugzakkenmerk dat ook in onze contreien op de rug van menig schoolgaande tiener prijkt, pakt uit met rugzakken die ze zelf omschrijven als “gemaakt om te vechten”. De slogan erop luidt ook “made in the Upside Down”, een verwijzing naar het parallelle universum uit ‘Stranger Things’ waar Eleven en haar kompanen de strijd aangaan met monsters als Demogorgons en Demobats.
(Lees verder onder de foto’s.)
Maar ook Zara is helemaal in de ban van het eightiesuniversum van ‘Stranger Things’. Hun jongenscollectie ademt één al en jaren 80 uit, en is trouwens gemaakt met een moderne technologie die minder water gebruikt. Dat is marketinggewijs slim gezien, want de doelgroep die overstag gaat voor ‘Stranger Things’-merchandise bestaat vooral uit jongeren. Voor hen is duurzaamheid intussen een grote voorwaarde om nieuwe kleren te kopen.
Pull&Bear, dat tot dezelfde groep behoort als Zara (Inditex), maakt dan weer furore met T-shirts van Hellfire Club, een knipoog naar het Dungeons & Dragons-schoolclubje van Hawkins. En ook Vans speelt in op die verwijzing met hun Hellfire Club-editie van de legendarische Old School-sneaker. Die zal vanaf 26 augustus te koop zijn en de verwachting is dat hij bliksemsnel uitverkocht zal zijn; het lot dat zowat alle merchandise van ‘Stranger Things’ beschoren is. Toen Primark begin juni ‘Stranger Things’-T-shirts aanbood, ontstond er in Londen een heuse stormloop en gingen mensen bijna op de vuist. Het leek wel op een episch gevecht in de Upside Down. Achteraf werden veel van de T-shirts die maar 5 euro kostten op eBay aangeboden voor 150 euro.
(Lees verder onder de foto’s.)
Nostalgie als koopkracht
Zo groot is de aantrekkingskracht van ‘Stranger Things’ en die valt absoluut niet te onderschatten. Want net zoals bij die andere populaire Netflixseries ‘Sex Education’ en ‘Bridgerton’ kadert ‘Stranger Things’ niet alleen in de tijdgeest van nostalgie, maar bepaalt het ook die tijdgeest. Jongeren spiegelen zich steeds meer aan hun favoriete reeks en vertalen die esthetiek ook naar hun dagelijkse leven. In het straatbeeld duiken zo mini- en tienerkopieën op van hoofdpersonages als Eleven (Millie Bobby Brown), Mike Wheeler (Finn Wolfhard) en Will Byers (Noah Schnapp). Ze dragen vintage T-shirts, jeans met wijde pijpen en skatesneakers.
Zelf hebben de jongeren de eighties niet meegemaakt, maar ze kennen het tijdperk wel van verhalen van hun ouders en grootouders, en dankzij series als ‘Stranger Things’. Maar ook bij echte eighties kids, die opgegroeid zijn in dat decennium en hele fotoalbums hebben om het te bewijzen, raakt ‘Stranger Things’ een gevoelige snaar. En inspelen op emoties is nu eenmaal één van de grootste talenten van modemerken. Megahit ‘Master of Puppets’ van Metallica uit aflevering negen van seizoen vier van ‘Stranger Things’ zou evengoed op de modewereld kunnen slaan. Als een poppenspeler trekken ze aan de touwtjes van onze door nostalgie veroverde harten en portemonnees. En dat is de échte bovennatuurlijke kracht van ‘Stranger Things’.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Meeste energieoverstappen in anderhalf jaar door lage prijzen: waarom een switch ook voor jou nu de moeite kan zijn
-
Amper 7 euro en prachtig bij mensen met deze kleur ogen: burgundy mascara is nu superpopulair
Met miljoenen views en talloze lovende recensies is burgundy - ofwel bordeauxrode mascara - de nieuwste beautysensatie op sociale media. En daar zijn goede redenen voor. “Het is dé perfecte mascara voor mensen met deze kleur ogen.” Maar hoe shop je de beste (burgundy) mascara voor jezelf? Beautyredactrice Sophie Vereycken geeft advies. -
Wordt het de zomer van de microshort voor mannen? Mode-expert: “We zien een Cristiano Ronaldo-effect”
Vallen mannen binnenkort weer voor de korte short? Het kledingstuk dat in de jaren 70 en 80 menig been sierde, lijkt door een samenspel van factoren zijn comeback te maken. “De Instagramcultuur speelt hierin mee: we kicken op mooie lichamen en mannen durven steeds meer te pronken met dat van hen", zegt moderedacteur David Devriendt. -
-
7 sterke vrouwen over hun ambitie, hun lijf of de goedkeuring van mannen: “Nu vind ik mijn striemen mooi”
-
PREMIUM
EXCLUSIEF. Gert en Sam Bettens, 5 jaar na Sams transitie: “Onze gezinnen zien elkaar nooit. Dat is spijtig”
“Gert is een van de eerste mensen tegen wie ik het vertelde.” Ze zijn al 30 jaar samen K’s Choice, maar sinds 2019 zijn ze vooral broer en broer, Sam (51) en Gert (53) Bettens. Sam besliste toen om voortaan als man door het leven te gaan. We strikken ze voor een zeldzaam dubbelinterview, over hun bijzondere, prille broederband. “Soms denk ik: shit, nu heb ik die oude naam toch weer gezegd.” -
Gedaan met een T-shirt voor mannen? Mode-expert: “Met naaktheid tonen ze hun kwetsbaarheid”
Afgelopen zomer was dé trend onder mannen nog die van de microshort. En zoals dat gaat met trends, lonkt er alweer een nieuwe om de hoek. Gezien op de rode loper bij de mannelijke sterren: de blote borst vooruit, een T-shirt of hemd hoeft niet meer. “Naaktheid werd altijd meer als vrouwelijk gezien. Maar die hokjes worden nu doorbroken”, zegt moderedacteur David Devriendt. -
Frankrijk wil mensen die bij Shein shoppen een boete laten betalen
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
-
Livios
Zonnepanelen met 40 jaar garantie: zijn ze echt van hogere kwaliteit of is het louter een verkooptechniek?
Solar Solutions Group - AEG’s leverancier van zonnepanelen, omvormers en thuisbatterijen - pakte onlangs uit met een nieuw model van zonnepanelen. Niet zozeer het paneel zelf sprong in het oog, maar wel de garantie van 40 jaar die eraan vasthangt. Maar betekent dat ook dat de zonnepanelen daadwerkelijk beter zijn? Of is de garantie eerder een marketingstrategie om de verkoop aan te zwengelen? Bouwsite Livios zoekt uit wat de regels rond garanties zijn. -
PREMIUM
Hoe ‘train’ je je haar om minder snel vet te worden?
“Ik gebruik al drie maanden geen shampoo meer.” Op sociale media zeggen steeds meer jonge mannen dat ze een haardos au naturel verkiezen. Is dat goed voor je haren? En wat als je lokken toch snel vettig worden? Wel, er bestaan manieren om het aantal wasbeurten af te bouwen, zeggen BV-kapper Jochen Vanhoudt en dermatoloog Thomas Maselis. “Alles hangt af van je hoofdhuid.” -
OPROEP. Heb jij een Birkin-tas van luxemerk Hermès? Wij horen graag hoe jij deze kon bemachtigen