Vandaag heeft baas Sophie Dutordoir het nieuwe vervoersplan van de NMBS voorgesteld. In het plan staat beschreven welke treinen vanaf december 2017 zullen rijden en hoe vaak.
ehu
Eerder raakte bekend dat Dutordoir enkele grote veranderingen wil doorvoeren. Zo wil ze bijvoorbeeld dat reizigers minder lang op de trein moeten zitten. Jan Van Severen van TreinTramBus reageert gematigd positief op de concrete plannen. “Het glas is 60% vol, zullen we zeggen. Er is goed nieuws en slecht nieuws, maar globaal genomen gaan de meeste reizigers erop vooruit.”
Het goede nieuws
In het weekend zullen er meer treinen rijden - goed nieuws dus voor wie bijvoorbeeld een dagje wil gaan shoppen. “De NMBS heeft eindelijk ingezien dat één trein om de twee uur te weinig is om mensen uit hun auto te krijgen”, verduidelijkt Van Severen. Heel wat drukke IC-lijnen zullen voortaan op zaterdag om het uur rijden. Ook aan de studenten is gedacht: vanaf december worden zondagavond extra piekuurtreinen voorzien.
Ook veel late treinen die in 2014 - onder veel protest - werden geschrapt, worden opnieuw ingevoerd.
Het slechte nieuws
Voor pendelaars in West-Vlaanderen is er minder goed nieuws. Reizigers zullen in Lichtervelde minder makkelijk aansluiting vinden met een andere trein. Waar vroeger alle treinen op hetzelfde moment stilstonden, zullen sommige reizigers nu meer dan een kwartier extra reistijd moeten voorzien.
Verder had TreinTramBus nog enkele wensen die niet vervuld werden. “De snelverbinding tussen Antwerpen en Hasselt bijvoorbeeld. Die is in 2014 afgevoerd, maar komt niet terug. De files op de E313 tonen nochtans dat zo’n verbinding echt nodig is.”
Ook aan de grensoverschrijdende verbindingen is nog werk. “Waarom is er bijvoorbeeld geen lijn van Oostende naar Aken? Vlak voor de grens buigt die trein om naar Eupen, een veel kleinere stad. Volgens de NMBS ligt dat aan een gebrek aan subsidies, maar dat is een fabeltje.”
De concrete lijst met de belangrijkste aanpassingen vindt u terug op de site van TreinTramBus en hieronder.
De Beneluxtrein zal - als Bombardier erin slaagt zijn locomotieven op tijd toegelaten te krijgen - Noorderkempen en Breda bedienen in plaats van Roosenaal. Op lijn 12 Antwerpen - Roosendaal is er dan plaats voor een tweede L-trein, die in Essen zal eindigen. De Nederlandse veiligheidsinstanties wilden geen bijkomende treinen zonder ATB op het emplacement van Roosendaal toelaten.
Heropening station Chaudfontaine
Nieuwe stations te Seraing en Ougrée (in de loop van 2018)
L-trein Puurs - Antwerpen - (en verder) rijdt op weekdagen ieder halfuur; in het weekend komt er een serie Boom - Antwerpen. De NMBS had die treinserie liever in Puurs laten beginnen, maar kreeg geen medewerking van NV Zeekanaal.
De L-trein Charleroi - Namen - Jambes rijdt om de 30 minuten.
De L-trein Libramont - Dinant rijft ieder uur op weekdagen.
De L-trein Geraardsbergen - Aat - Bergen rijdt tijdens het weekend ieder uur
Creatie van een trein op weekdagen Aarlen - Athus - Virton - Libramont - Aarlen die in beide richtingen een lus rijdt om het uur.
Nieuwe L-trein Gent - Lokeren via Beervelde, ook tijdens het weekend
De L-trein Eeklo - Gent - Oudenaarde - Ronse heeft geen treindeel naar Kortrijk meer.
IC Genk - Knokke / Blankenberge rijdt enkel nog tot Blankenberge en moet niet meer koppelen in Brugge. Hierdoor is de trein sneller.
IC Luchthaven - Brugge rijdt verder tot Knokke. Tijdens het weekend rijdt de IC Luchthaven - Gent verder tot Brugge en Knokke.
IC Antwerpen - Luchthaven - Leuven - Hasselt rijdt op zaterdag ieder uur tussen Leuven en Hasselt
IC Antwerpen - Mol - Hamont / Hasselt rijdt op zaterdag elk uur tussen Mol en Hasselt.
IC De Panne - Leuven - Landen rijdt op zaterdag elk uur tussen Leuven en Landen
IC De Panne - Gent - Leuven wordt op weekdagen De Panne - Gent - Antwerpen. Er is dan een aparte IC Gent - Leuven - Landen
Tussen Mechelen en Leuven rijdt de IC voortaan als IC en de L als L; Muizen krijgt enkele stops van P-treinen erbij.
Nieuwe P-trein Hasselt - Aarschot - Brussel - Gent op zondagavond
Nieuwe P-trein Mol (evtl. Neerpelt) - Lier - Mechelen - Leuven op zondagavond
Nieuwe P-trein De Panne (19:25)- Gent - Leuven op zondagavond
Extra P-trein Brussel - Mol tijdens avondspits op weekdagen
De trein Kortrijk - Bruggge zal geen lange stop in Lichtervelde meer hebben; schaduwkant is dat de reizigers uit de richting De Panne in Lichtervelde 15 tot 18 minuten moeten wachten op hun aansluiting naar Brugge of Kortrijk. In de spits gaan de P-treinen Kortrijk - Brugge v.v. stoppen in Lichtervelde.
Extra P-treinen Antwerpen - Lier (verlenging P-treinen Herentals - Lier)
Extra P-treinen Gent - Eeklo in de ochtendspits
P-treinen Borgworm - Luik rijden via Seraing tot Flémalle
Een P-trein Borgworm - Luik begint voortaan in Landen.
Nieuwe S-trein Flémalle - Seraing - Luik - Liers
S1 Antwerpen - Brussel - Nijvel rijdt op zaterdag om het halfuur (vanaf december 2018)
S2 's Gravenbrakel - Brussel - Leuven krijgt een ruimere amplitude en rijdt op zaterdag ieder halfuur (vanaf december 2018)
S3 Oudenaarde - Brussel - Dendermonde begint voortaan in Zottegem en krijgt een ruimere amplitude; tussen Zottegem en Kortrijk komt er een aparte L-trein.
S4 Aalst - Schuman - Merode rijdt altijd verder tot Vilvoorde
S5 Edingen - Schuman - Mechelen rijdt ieder uur tijdens het weekend en rijdt alle dagen van de week altijd tot Edingen (spits Geraardsbergen). Deze S5 krijgt een ruimere amplitude op weekdagen.