1 op 3 Belgen laat auto vaker staan door dure brandstof: kan je jouw verzekering ook tijdelijk schorsen?
IndependerJe auto tanken kost tegenwoordig een pak meer. Daardoor laten steeds meer Belgen hun auto staan, dat blijkt uit nieuw onderzoek van Vias. Kan je jouw verzekering ook tijdelijk on hold zetten wanneer je jouw auto tijdelijk niet gebruikt? En is het slim om dat te doen, of is het sop de kool niet waard? Independer.be adviseert.
Voor een liter Diesel betaal je vandaag aan de pomp zo’n 2,11 euro. Voor een liter benzine ben je vandaag 1,98 euro kwijt. Die hoge prijzen zorgen ervoor dat we onze auto minder of zelfs niet meer gebruiken. 35 procent van de Belgen geeft aan de auto minder vaak te gebruiken, 28 procent zegt zich ook minder vaak te verplaatsen. 14 procent van de Belgen geeft aan dat ze hun auto zelfs vervangen door een ander vervoersmiddel, zoals het openbaar vervoer of de fiets.
Kan je jouw autoverzekering tijdelijk schorsen?
Een verzekering schorsen is iets ingewikkelder dan aan je makelaar of verzekeringsmaatschappij gewoon een bericht sturen dat je een paar maanden niet-verzekerd wil zijn. Je moet hen ook de ‘groene kaart’ terugbezorgen. De ‘groene kaart’ ziet er sinds vorig jaar wit uit, en is de verzekeringskaart die het officiële bewijs is dat je een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid hebt afgesloten voor je voertuig. Als je ze inlevert, betekent dat dat je niet meer officieel verzekerd bent. Dat heeft grote consequenties. Je mag geen minuut meer met je auto rijden. Je auto moet ook op privéterrein gestald worden, en zowel rijden als parkeren op de openbare weg is verboden. En je bent uiteraard niet meer verzekerd tegen welke schade ook. Lees hier hoe je je autoverzekering kan opzeggen.
Nummerplaat terug
Sommige verzekeringsmaatschappijen vragen bovendien nog dat je voor het on hold-zetten je nummerplaat laat schrappen bij de DIV, de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen. Dat doe je door de DIV je nummerplaat toe te sturen. Nadien krijg je bericht dat je niet meer ingeschreven bent, en krijg je het teveel betaalde deel van de wegenbelasting terug. Om je auto nadien weer te laten inschrijven, moet je je verzekeraar verwittigen en opnieuw aankloppen bij de DIV voor een nieuwe nummerplaat. Laat je hetzelfde voertuig opnieuw inschrijven als eigenaar, dan hoef je de BIV (Belasting op Inverkeersstelling) niet meer te betalen. Maar je betaalt nog wél voor de nieuwe nummerplaat. Je merkt het meteen: ’t is ontzettend veel gedoe als het om een opschorting gaat die maar een maand of twee duurt…
Beveilig tegen diefstal
Misschien heb je naast de verzekering BA (Burgerlijke aansprakelijkheid) ook een mini-omnium lopen, die je verzekert tegen diefstal, storm of brand. Ook die dekking kun je een paar maanden opschorten. Vergeet wel niet dat je wagen dan niet langer verzekerd is tegen diefstal of andere schade. Je stalt hem dus maar beter op een veilige, liefst afgesloten plaats.
Wil je toch besparen op je autoverzekering? Bereken snel en eenvoudig of jij minder kan betalen op Independer.be.
Lees ook op Independer.be
Dit artikel is u aangeboden door onze partner Independer.be. Independer.be is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van een verzekering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
EPC-label A of B vereist om sociale woning te verhuren in Limburg
Wie zijn eigendom in Limburg wil aanbieden als sociale woning moet een EPC-label A of B kunnen voorleggen. Dat zorgt ervoor dat een groot deel van de woningen uitgesloten wordt voor sociale verhuur, schrijft ‘Het Belang van Limburg’. -
1
Bijna een op de twee in beslag genomen namaakproducten was parfum: “Staat het labeltje onderaan scheef, koop het niet”
De econonomische inspectie heeft vorig jaar een recordaantal namaakgoederen in beslag genomen: meer dan 217.000 producten. Bijna de helft waren parfums en verzorgingsproducten. Namaak is in trek, omdat het ook goedkoper is. Maar hoe herken je het? En wat zijn de gevaren? En ben je strafbaar als je namaak koopt? HLN-consumentenexperte Safia Yachou zoekt het uit. -
-
Vrouwen krijgen een kwart minder pensioen dan mannen
-
GSK opnieuw meest aantrekkelijke werkgever, gevolgd door SGS en DPG Media
Het biofarmabedrijf GSK is voor het tweede jaar op rij de meest aantrekkelijke privéwerkgever in België. Met zes titels in totaal wordt het bedrijf ook recordhouder, zegt hr-dienstverlener Randstad. De top drie wordt vervolledigd door Société Générale de Surveillance (SGS) - de wereldleider op het gebied van inspectie, controle, analyse en certificering - en DPG Media, de mediagroep waartoe onder meer HLN en VTM Nieuws behoren. -
Von der Leyen verwacht lagere gasprijzen in Europa
De Europese Commissie verwacht dat de gasprijzen in Europa gaan dalen, omdat er steeds meer leveringen zijn van vloeibaar gemaakt aardgas (lng). Dat heeft commissievoorzitter Ursula von der Leyen dinsdag gezegd. -
PREMIUM56
Lidl breidt supermarktoorlog uit naar de versrayon: zijn groenten en fruit er écht het goedkoopst?
-
Beschikbaar inkomen gezinnen ruim 9 procent gestegen in 2023 dankzij hogere lonen
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUM98
Na Proximus en Orange nu ook Telenet weldra duurder: hoe duur is onze telecom en hoe omzeil je die hoge prijzen?
We betalen al de hoogste telecomtarieven in Europa, en nu schroeft - na eerder Proximus en Orange - ook Telenet de abonnementsprijzen binnenkort opnieuw op. Misschien tijd om de telecomrekening nog eens onder de loep te nemen? Hoe kan je in jouw telecomkosten snijden en waar let je het best op bij het kiezen van een provider? Met een slimme vergelijking kan je tot wel 350 euro per jaar besparen. -
PREMIUM100
Dit is het ‘geheime’ plan van de oliesjeiks om ons minder voor diesel en benzine te laten betalen