‘Company of Heroes III’: oorlogsgame-royalty op weg naar de hattrick?
Gamepreview‘Age of Empires’, ‘StarCraft’ en ‘Command & Conquer’ zijn misschien bekender, maar de voorgaande twee ‘Company of Heroes’-games staan niet zomaar in de top drie beste realtime-strategietitels aller tijden. Op 17 november verschijnt nummer drie. Die verhuist de vertrouwde WOII-tactieken naar de minder vertrouwde slagvelden rond de Middellandse Zee en introduceert een koppel nieuwe spelmechanismen.
In een typische ‘Company of Heroes’-missie stuur je met gedecideerde muisklikken groepjes infanteristen, tanks en artillerie over een of ander Tweede Wereldoorlog-slagveld. De singleplayercampagne kadert die met wat filmisch drama in de algemene krijgsinspanning, vaak gebaseerd op echte WOII-operaties en niet zelden met een paar intense onvoorziene ontwikkelingen onderweg. Naast die campagne telt de game ook een skirmish en competitieve multiplayermodus, die je – eventueel samen met andere spelers – tegenover een computeropponent of andere gamer(s) zet.
Terreinervaring
Waar in de meeste real-time strategiegames een groot deel van de gameplay om het uitbouwen van een basis en het verzamelen van resources draait, focust ‘Company of Heroes’ meer om de strijdkrachten die je daaruit puurt en hoe je die op het terrein inzet. Die basis en resources hebben absoluut hun strategische impact op het geheel, maar eisen hier beduidend minder aandacht. Zo kan die helemaal naar je groepjes voetsoldaten, pantservoertuigen en andere units gaan. Die beschikken elk over hun sterke en zwakke punten, op hun beurt weer versterkt of verzwakt door de voor- of nadelen van de onmiddellijke omgeving en het samenspel met collega-units. De game maakt ook enkel die vijandelijke units zichtbaar die zich in het blikveld van jouw troepen bevinden. Een blikveld dat uitgebreid kan worden door tactisch herpositioneren naar hoger gelegen terrein, maar net zo goed door een gebouw te slopen.
Depannage onder vuur
Voor de veteranen van de eerste twee games belooft ‘Company of Heroes III’ een heel vertrouwd feestje te worden. De meeste spelmechanismen op het terrein zijn behouden en niet zozeer veranderd als wel verfijnd of uitgediept. Zo houdt de game nu niet enkel rekening met de minder bepantserde achterkant van pantservoertuigen, maar ook met hun kwetsbare flanken. Zo kan nu haast elke infanterist een beschadigd voertuig herstellen, maar doen ze dat wel veel trager dan zo’n nieuwe depannage-truck. Ook nieuw: de optie om artillerie aan de trekhaak van een truck te hangen waardoor die nu een meer realistische mobiliteit en grotere impact op het strijdtoneel krijgen.
Een tactische pauze
Andere vernieuwingen zijn welkom maar minder revolutionair. Zoals het kunnen bestormen en binnendringen van gebouwen die door de vijand worden bezet. Al zijn we wel blij dat tanks nu gewoon over loopgraven heen kunnen rollen en is het mooi meegenomen dat zo’n groepje infanteristen een lift kan krijgen van een tank. Wel een grotere en naar onze mening interessante nieuwigheid is de tactical pause. Die laat je toe om met een druk op de spatiebalk de actie te bevriezen. Handig om in het heetst van de strijd even het overzicht te herwinnen en eventueel een aantal units een bevel te geven die ze dan simultaan uitvoeren wanneer je een tweede keer op de spatiebalk duwt.
Total World War II
De grootste verandering echter die ‘Company of Heroes III’ naar de reeks brengt, is de overkoepelende dynamische campagnemap. Daarover schuif je niet in realtime maar turn-based (om de beurt dus) legers, vloten en tankdivisies. Of je voert bombardementen uit, knijpt bevoorradingslijnen dicht, enzovoort. Botst een van jouw units daarbij in op een van de vijand, of neem je een bezette stad in, dan schakelt de game weer over naar de realtime-gameplay en mag je dat treffen ook zo uitvechten. Wie ooit een ‘Total War’-game speelde, kent dit systeem, maar voor ‘Company of Heroes ‘is het best een grote ingreep. Die zou die campagne eindeloos herspeelbaar moeten maken, maar omdat we deze turn-based gameplay tijdens onze hands-on niet konden uitproberen, weten we nog niet hoe vlot of aangenaam dit luik speelt.
Hoog-kaliber-caravan
Wat we wel mochten uitvechten was een missie in Noord-Afrika. Daarin moesten we met Rommels Afrika Korps een bolwerk én een brandstofopslagplaats op de Britten veroveren voor we nieuwe orders kregen. We kregen alle vrijheid in de volgorde waarin we dat deden en de units die we daarvoor inzetten. We probeerden alle nieuwigheden uit en waren vooral enthousiast over die mogelijkheid om artillerie als een hoog-kaliber-caravan snel naar een betere plek te slepen. Liefhebbers van de eerste twee afleveringen kunnen we wat dit realtimeluik betreft alvast een heuglijk weerzien met een oude goede vriend beloven. Dat de game al gelijk met vier best verschillend spelende facties gereleaset zal worden doet ook het beste beloven. Nu alleen nog afwachten of die dynamische turn-based campagne zich als de kers op de taart zal ontpoppen.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dertig jaar ‘Civilization’: vijf dingen die je moet weten
-
GAME REVIEW. Humankind is beter dan Sid Meier’s Civilization (en dat zegt veel)
Fans van strategische games, even uw aandacht aub: u kan de komende weken beter even uw vrije tijd reserveren om het gloednieuwe Humankind te spelen. Dat heb ik de voorbije week ook gedaan en ik moet zeggen: dit spel is beter dan Sid Meier’s Civilization. En dat wil veel zeggen. -
Jobat
Waarom ligt je nettoloon zoveel lager dan je brutoloon?
Wie zijn of haar loonbrief één dezer dagen onder de loep neemt, ziet in eerste instantie een mooi (bruto)bedrag staan. Groot is echter de teleurstelling als je ogen iets verder naar beneden glijden. Wat onderaan je loonstrookje als nettoloon rest - en dus op je rekening belandt - is een pak minder. Jobat.be schetst welke factoren dit verschil veroorzaken. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
Gamen als relatietest: deze games kunnen jullie band versterken of verpesten
Vergeet ‘Temptation Island’, de ideale relatietest doe je als modern koppel door samen te gamen. Wij lijsten elf games op die je samen met je partner kan spelen. Op eigen risico natuurlijk, want samen gamen kan je relatie versterken, maar ook grondig verpesten. -
games
Moeilijk te geloven, maar deze topgames worden dit jaar 30
Wat 2022 zal brengen voor videogames durven we nog niet te voorspellen, maar in 1992 maakte het medium een van zijn memorabelste jaren mee. Deze zeven games hielpen daar dertig jaar geleden voor zorgen. -
games
Van je eigen drugskartel tot een beren-b&b: managementgames zoeken nieuwe horizonten op
-
gamereview
‘Alone in the Dark’: de geslaagde verrijzenis van een culttitel
-
GAMEREVIEW. ‘Total War: Warhammer III’ is een glorieuze, in bloed gesmoorde afsluiter
Weinig trilogieën, van die in de gamewereld tot ver daarbuiten, krijgen een waardiger sluitstuk dan deze ‘Warhammer III’ uit de ‘Total War’-serie. Het op eeuwigdurende oorlogen, fanatisme en bloedmagie drijvende fantasy-strategiefenomeen vond na twee immens ambitieuze voorgangers duidelijk nog de inspiratie om er een verpletterende finale aan vast te breien. Of liever, acht finales. -
Wauw: zeven redenen waarom je absoluut het gloednieuwe Age of Empires IV moet spelen
Wauw. En oef. Age of Empires IV is een beetje geworden zoals Age of Empires II: een topgame die zich afspeelt in de middeleeuwen, maar in een mooier en moderner jasje. En toch is het niet zomaar “meer van hetzelfde”. Ik vond wel een aantal minpuntjes aan het spel - die je helemaal onderaan terugvindt - maar ik kan je toch minstens 7 redenen geven waarom je Age of Empires IV zeker moet spelen. -
Mijnenergie
Is de stroom van jouw zonnepanelen deze lente en zomer weer wat meer waard?