Antwerpse Zoo eert 125-jarige Koningin Elisabethzaal met belevingswandeling doorheen de geschiedenis
Om de 125ste verjaardag te vieren van een majestueuze zaal als de Koningin Elisabethzaal, mag het een tikkeltje meer zijn. Dat hebben ze bij de Antwerpse Zoo wel begrepen. Tijdens een belevingswandeling van ongeveer een uur ontdekken Zoo-abonnees de geschiedenis en het hele congrescentrum rond de Elisabethzaal.
LEES OOK. Win een exclusieve belevingsrondleiding in de Koningin Elisabethzaal
Een imaginaire teletijdmachine brengt de bezoekers terug naar de belle-époqueperiode. De knap uitgedoste bourgeoisie heet ons van harte welkom en troont ons mee richting Marmeren zaal. De Zoo als ontmoetingsplaats wordt voorgesteld als tableau vivant. Terwijl voice-over Ivan Pecnik teruggaat naar de beginjaren van de Zoo en de oprichting van de eerste Salle de Fête, bevriest het schilderij.
Pas als we helemaal mee zijn in het verhaal, nemen de chic opgeklede dames en heren ons mee naar de officiële opening van de concertzaal. Op 25 juli 1897 dirigeert Peter Benoit er de allereerste noten. De acteurs zetten zich tussen het publiek, klappen enthousiast mee, maar bevriezen opnieuw als ons gevraagd wordt richting Zoo Gallery te trekken. Terwijl de groep verder stapt, verroeren de acteurs geen vin. “Het is best wel lastig”, verklapt Yanaika (11) uit Haacht. Zij is een van de jongeren die het levend schilderij mee kleur geeft. “Die freeze is elke keer weer op je tanden bijten, want niezen, geeuwen of lachen is dan ten strengste verboden.”
Haar collega’s Joris (14) uit Lokeren en Amory (12) uit Ekeren kunnen dat alleen maar beamen. “Zeker als die pet begint te kriebelen, moeten we ons echt inhouden”, lachen de kerels. “Maar het is wel heel leuk om te doen. Het is fijn om te zien dat de mensen zo verwonderd zijn als ze binnenkomen. Ze verwachten ons niet en zijn altijd heel blij als we hen verwelkomen.”
Intussen toont onze rondleiding de nieuwe foyer van de Koningin Elisabethzaal. Die opende in 2016. Nadat de oude zaal werd afgebroken, is opnieuw de verbinding gemaakt tussen de oude zalen en het spiksplinternieuwe gedeelte.
Ciné Zoologie
Daarna is het een piccolo die lonkt. Hij vertelt over de oorlogsjaren die de Antwerpse Zoo bijna failliet lieten gaan. Dat wordt uiteindelijk gecounterd door de oprichting van Ciné Zoologie. Tijd dus voor een filmpje over de geschiedenis van de film en de Zoo. Een verhaal dat Siebe (12) uit Mechelen erg boeit. “Heel verrassend dat de Zoo bijna failliet ging in de oorlog en dat het hier toen een cinema was.”
Zijn mama, Wendy (46) kan het ook wel smaken. “Dit is echt onverwachts mooi. Heel creatief om zo de rijke historie van de zaal te vertellen. Het hele concept is mooi uitgewerkt, je verveelt je geen seconde.”
Uiteindelijk legde een brand in 1947 de zaal plat. Geld voor een nieuwe zaal kwam er pas jaren later. In 1960 opende koningin Elisabeth de zaal en ze gaf daarna de toestemming om haar naam te gebruiken voor de zaal. Zo is de echte Koningin Elisabethzaal geboren en volgden tal van concerten. Omdat in 2011 een renovatie te duur bleek, werd een nieuwe zaal gebouwd. In 2016 opende de nieuwe zaal met errond een heel congrescentrum.
Skeletten
Na ons bezoek aan de nieuwe zalen, trekken we weer naar het historisch gedeelte van het complex en daar komen we Frank tegen. Hij is lid van het poetsteam, maar wil nog even iets vertellen over Jacqueline – het olifantenskelet dat in de gang tentoongesteld wordt. Stiekem neemt hij ons ook mee naar de Darwinzaal, waar het geraamte van een enorme vinvis een schoonmaakbeurt krijgt.
Eva (43) is onder de indruk. De kinderen van 5 en 6 kijken hun ogen uit bij de skeletten, maar de geschiedenisles is niet aan hen besteed. “Voor iets grotere kinderen en voor volwassenen is het fantastisch. De hele wandeling zit geweldig goed in elkaar. Je wordt er echt ingetrokken.”
Het organiserend team, brandmanager Veerle De Bie en regisseur Luc Stevens, kijken tevreden toe. “We vonden dat een iconische zaal als de Elisabethzaal voor haar 125ste verjaardag meer verdiende dan een klassieke rondleiding. Speciaal voor onze abonnees, zij liggen ons na aan het hart en hoewel ze hier dikwijls komen, hebben velen dit deel van de Zoo nog nooit gezien.”
De rondleidingen zijn exclusief voor abonnees van de Zoo en Planckendael, maar de allerlaatste tickets voor de belevingswandelingen zijn opzijgelegd voor lezers van Gazet van Antwerpen. Zij kunnen een plaatsje winnen via onze website: www.gva.be/wedstrijd.