Een fraai uitgedost ontvangstcomité verrast de bezoekers nog voor de rondleiding begint. ©  Walter Saenen

De 125ste verjaardag van de Koningin Elisabethzaal viert de Antwerpse Zoo door haar abonnees te trakteren op een originele rondleiding achter de schermen.  ©  Walter Saenen

1 / 2
thumbnail: Een fraai uitgedost ontvangstcomité verrast de bezoekers nog voor de rondleiding begint. 
thumbnail: De 125ste verjaardag van de Koningin Elisabethzaal viert de Antwerpse Zoo door haar abonnees te trakteren op een originele rondleiding achter de schermen.  

Antwerpse Zoo eert 125-jarige Koningin Elisabethzaal met belevingswandeling doorheen de geschiedenis

Antwerpen -

Om de 125ste verjaardag te vieren van een majestueuze zaal als de Koningin Elisabethzaal, mag het een tikkeltje meer zijn. Dat hebben ze bij de Antwerpse Zoo wel begrepen. Tijdens een belevingswandeling van ongeveer een uur ontdekken Zoo-abonnees de geschiedenis en het hele congrescentrum rond de Elisabethzaal.

Bieke Lathouwers

LEES OOK. Win een exclusieve belevingsrondleiding in de Koningin Elisabethzaal

Een imaginaire teletijdmachine brengt de bezoekers terug naar de belle-époqueperiode. De knap uitgedoste bourgeoisie heet ons van harte welkom en troont ons mee richting Marmeren zaal. De Zoo als ontmoetingsplaats wordt voorgesteld als tableau vivant. Terwijl voice-over Ivan Pecnik teruggaat naar de beginjaren van de Zoo en de oprichting van de eerste Salle de Fête, bevriest het schilderij.

Het schilderij bevriest als de toeschouwers luisteren naar de ontstaansgeschiedenis van de Zoo en de Elisabethzaal. ©  Walter Saenen

Pas als we helemaal mee zijn in het verhaal, nemen de chic opgeklede dames en heren ons mee naar de officiële opening van de concertzaal. Op 25 juli 1897 dirigeert Peter Benoit er de allereerste noten. De acteurs zetten zich tussen het publiek, klappen enthousiast mee, maar bevriezen opnieuw als ons gevraagd wordt richting Zoo Gallery te trekken. Terwijl de groep verder stapt, verroeren de acteurs geen vin. “Het is best wel lastig”, verklapt Yanaika (11) uit Haacht. Zij is een van de jongeren die het levend schilderij mee kleur geeft. “Die freeze is elke keer weer op je tanden bijten, want niezen, geeuwen of lachen is dan ten strengste verboden.”

Joris, Yanaika en Amory amuseren zich als levend schilderij. In totaal staan er 180 voorstellingen op het programma de komende weken. Achttien per dag. © Walter Saenen

Haar collega’s Joris (14) uit Lokeren en Amory (12) uit Ekeren kunnen dat alleen maar beamen. “Zeker als die pet begint te kriebelen, moeten we ons echt inhouden”, lachen de kerels. “Maar het is wel heel leuk om te doen. Het is fijn om te zien dat de mensen zo verwonderd zijn als ze binnenkomen. Ze verwachten ons niet en zijn altijd heel blij als we hen verwelkomen.”

Het oude en het nieuwe gedeelte van de Zalen van de Zoo plakken tegen elkaar in de Zoo Gallery. Rechts zweeft de Koningin Elisabethzaal boven het Atrium - de nieuwe foyer of congresruimte. Links zijn de muurschilderingen op de Marmeren Zaal weer zichtbaar gemaakt. ©  Walter Saenen

Intussen toont onze rondleiding de nieuwe foyer van de Koningin Elisabethzaal. Die opende in 2016. Nadat de oude zaal werd afgebroken, is opnieuw de verbinding gemaakt tussen de oude zalen en het spiksplinternieuwe gedeelte.

Ciné Zoologie

Daarna is het een piccolo die lonkt. Hij vertelt over de oorlogsjaren die de Antwerpse Zoo bijna failliet lieten gaan. Dat wordt uiteindelijk gecounterd door de oprichting van Ciné Zoologie. Tijd dus voor een filmpje over de geschiedenis van de film en de Zoo. Een verhaal dat Siebe (12) uit Mechelen erg boeit. “Heel verrassend dat de Zoo bijna failliet ging in de oorlog en dat het hier toen een cinema was.”

Om vlak na de Eerste Wereldoorlog een faillissement af te wenden, werd de feestzaal ingericht als bioscoop. Van 1915 tot 1936 zorgde Ciné Zoologie voor extra inkomsten. ©  Walter Saenen

Zijn mama, Wendy (46) kan het ook wel smaken. “Dit is echt onverwachts mooi. Heel creatief om zo de rijke historie van de zaal te vertellen. Het hele concept is mooi uitgewerkt, je verveelt je geen seconde.”

Uiteindelijk legde een brand in 1947 de zaal plat. Geld voor een nieuwe zaal kwam er pas jaren later. In 1960 opende koningin Elisabeth de zaal en ze gaf daarna de toestemming om haar naam te gebruiken voor de zaal. Zo is de echte Koningin Elisabethzaal geboren en volgden tal van concerten. Omdat in 2011 een renovatie te duur bleek, werd een nieuwe zaal gebouwd. In 2016 opende de nieuwe zaal met errond een heel congrescentrum.

Het Atrium kan voor verschillende doeleinden gebruikt worden. ©  Walter Saenen

De Koningin Elisabethzaal ziet er vanop het podium zo mogelijk nog indrukwekkender uit dan van in de zaal zelf. ©  Walter Saenen

Skeletten

Na ons bezoek aan de nieuwe zalen, trekken we weer naar het historisch gedeelte van het complex en daar komen we Frank tegen. Hij is lid van het poetsteam, maar wil nog even iets vertellen over Jacqueline – het olifantenskelet dat in de gang tentoongesteld wordt. Stiekem neemt hij ons ook mee naar de Darwinzaal, waar het geraamte van een enorme vinvis een schoonmaakbeurt krijgt.

Frank toont het skelet van Jacqueline, de eerste olifant die in de Zoo woonde. Hij vertelt erbij hoe de toenmalige directeur Jacqueline in 1952 zelf van de boot ging halen in de haven en er te voet mee naar de Zoo stapte.  ©  Walter Saenen

Eva, Fien, Felix en Thomas. ©  Walter Saenen

Eva (43) is onder de indruk. De kinderen van 5 en 6 kijken hun ogen uit bij de skeletten, maar de geschiedenisles is niet aan hen besteed. “Voor iets grotere kinderen en voor volwassenen is het fantastisch. De hele wandeling zit geweldig goed in elkaar. Je wordt er echt ingetrokken.”

In de Darwinzaal hangt het skelet van een 22 meter lange vinvis aan plafond. ©  Walter Saenen

Het organiserend team, brandmanager Veerle De Bie en regisseur Luc Stevens, kijken tevreden toe. “We vonden dat een iconische zaal als de Elisabethzaal voor haar 125ste verjaardag meer verdiende dan een klassieke rondleiding. Speciaal voor onze abonnees, zij liggen ons na aan het hart en hoewel ze hier dikwijls komen, hebben velen dit deel van de Zoo nog nooit gezien.”

Veerle De Bie, brandmanager bij de Zoo en de Elisabethzaal en regisseur Luc Stevens voor het tableau vivant in de Marmeren Zaal. ©  Walter Saenen

De rondleidingen zijn exclusief voor abonnees van de Zoo en Planckendael, maar de allerlaatste tickets voor de belevingswandelingen zijn opzijgelegd voor lezers van Gazet van Antwerpen. Zij kunnen een plaatsje winnen via onze website: www.gva.be/wedstrijd.

Brazil, het werk van Panamarenko, verbindt hedendaagse kunst aan de historische zalen.  ©  Walter Saenen

In 1897 opende Peter Benoit met zijn symfonisch orkest en een zeshonderdkoppig koor de eerste Feestzaal in de Zoo.  ©  Walter Saenen

Applaus, en dan: freeze!  ©  Walter Saenen

Naast de picknickende kinderen, zijn er ook roddelende dames in het levend schilderij te vinden. ©  Walter Saenen

In de vorige zaal, die in 1960 werd geopend door Koningin Elisabeth, traden tal van artiesten op. Naast deFilharmonie (tegenwoordig Antwerp Symphonic Orchestra) stonden er ook heel veel Vlaamse en internationale sterren op het podium. En ook Studio 100 was er lang kind aan huis, met onder meer de Samson & Gert Kersthows.  ©  Walter Saenen

Leonard Cohen is een van de bekende artiesten op het podium van de Koningin Elisabethzaal. ©  Walter Saenen

Om de oorlogsjaren te overleven, is de Feestzaal een tijdje omgetoverd tot cinema. ©  Walter Saenen

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Zoo Antwerpen