Waarom betalen sommige mensen 500 euro voor een vissersmand? “Een merk dat geen rieten tas heeft, mist een boel inkomsten”
De rieten tas bengelt aan de armen van alle fashionista’s en celebs, maar hoe verwierf een veredelde vissersmand zo’n cultstatus? Alles begon met een Frans stijlicoon pur sang in de jaren zestig en de rest is modegeschiedenis. Ook de tijdsgeest is ernaar, vertelt moderedacteur David Devriendt. “Zo’n rieten tas doet denken aan ambacht en simpelere tijden. Het is pure nostalgie.””
Moderedacteur David Devriendt: Doe straks even een spelletje op je vakantiebestemming en tel even het aantal rieten tassen aan de handen van je mede-vakantiegangers. Wedden dat je snel de tel kwijt zal zijn? Al enkele seizoenen loopt de trend van de rieten tas helemaal uit de hand, met modehuizen die ze voor vaak exorbitante prijzen aan de man bieden. Voor deze zomer alleen al doen alle grote luxehuizen mee: Céline, Givenchy, Marni, Chanel ...
De Basket Bag van het Spaanse luxelederwarenmerk Loewe in 2019 startte de trend en is volgens veel kenners intussen uitgegroeid tot een van de tien meest iconische tassen ter wereld. Hij is helemaal handgeweven door een gemeenschap van ambachtslui in tal van natuurlijke materialen zoals palmblad en raffia, soms zelfs in de vorm van een olifant. Maar ook Le Panier van Saint Laurent en de raffia totebag van Prada zijn onvervalste zomerklassiekers geworden die hun street credibility nog altijd niet verloren hebben. En wat in is in de high fashion, is het ook in de ketens. Alle usual suspects hebben meerdere rieten tassen te bieden. Van Zara en Mango tot Arket en & Other Stories. Ook de vorm is naar eigen voorkeur: als clutch, shopper, weekendtas ... Wie nu als merk geen rieten tas heeft, mist een boel inkomsten – dat is zeker.
(Lees verder onder de foto.)
Passe-partout van Jane Birkin
Er zijn zelfs merken die speciaal zijn opgericht om rieten tassen te maken zoals het Franse Lastelier (al maken ze ook prachtige waaiers en hoeden van raffia). Of neem Bonjour Coco die furore maakte door in 2017 de originele vissersmandjes van Jane Birkin aan te bieden. Dat was toen een heel dingetje, want laat net dat Franse stijlicoon aan de oorsprong liggen van de hele hype. Ja, geweven mandjes en tassen uit natuurlijke grassen bestaan al duizenden jaren en Audrey Hepburn werd ook vaak gespot met een exemplaar in de jaren vijftig, net zoals veel rijke socialites die er eentje kochten als souvenir op hun exotische vakanties.
Birkin droeg het vissersmandje naar de markt in Londen (ze legde er appelen in). Op vakantie aan de Côte d’Azur. In de luchthaven met Serge Gainsbourg aan haar zijde.
(Lees verder onder de foto.)
Maar het is pas toen Birkin in de jaren zestig een rieten mandje kocht in een vissersdorpje in de Portugese Algarve dat de straw mania loeihard toesloeg. Veel meer dan een simpele vissersmand om de vangst van de dag in te droppen, was het niet, maar Jane nam het ambachtelijke kleinood overal mee naartoe. Naar de markt in Londen (ze legde er appelen in). Op vakantie aan de Côte d’Azur. In de luchthaven met Serge Gainsbourg aan haar zijde. Zelfs naar een galabal, als eyecatcher bij haar glitterjurk. Het was haar passe-partout. Nu is ze vooral bekend voor de iconische en bijna onbereikbare peperdure Birkintas van Hermès, die het levenslicht zag in 1984, maar zo’n twintig jaar ervoor was Birkin vooral ‘die madame met haar rieten mandje.’
(Lees verder onder de foto.)
Symbool voor escapisme
Birkin droeg haar ‘Roodkapje’-mandje trouwens niet alleen in de zomer, ook in de winter haalde ze er veel plezier uit. Net die veelzijdigheid is het succes van de rieten tas. Ook zoveel decennia later. Zeker sinds topontwerpers zoals Jean Paul Gaultier er in de jaren negentig mee aan de slag gingen, staat de rieten tas symbool voor escapisme, ambacht en nostalgie.
(Lees verder onder de foto.)
In een tijdsbestek waar robots, AI, oorlog en klimaatproblemen ons zorgen baren, biedt een op-en-top klassieker als de rieten tas een houvast. Dankzij zijn maritieme roots is hij ook niet te versmaden in de zomer op vakantie. Voor wie hem liever niet nieuw koopt en de duurzame kaart wil trekken: op Vinted en in tweedehandswinkels vind je ze met hopen, vaak met een nostalgische toets. Knoop er nog een (vintage) sjaaltje aan vast en je hebt de Parisienne/Tropezienne-look helemaal te pakken. Laat de Jane Birkin deze zomer ongegeneerd in je los!
Lees ook :
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Omaatjes aan de kust zijn hét stijlicoon deze zomer. 6 tips om je als ‘coastal grandmother’ te kleden
-
PREMIUM
Onze redactrice betaalt 277,50 euro bij de bekendste BV-kapper. Wat krijgt ze daarvoor? “Is hij attent of is dit marketing?”
“Toch had ik meer glamour verwacht.” Zowat heel bekend Vlaanderen loopt de deur plat bij Jochen Vanhoudt in Antwerpen. Ze komen er vooral voor extensions, leren we wanneer we undercover in het salon zitten. En we vangen nog meer nieuwtjes op uit showbizzland. Kunnen we er ook bekend cliënteel spotten? En lopen we met een even mooie coupe als hen naar buiten? “Zoals ik met nat haar op een knotje binnenkwam, zal Sarah Puttemans hier niet zitten.” -
Luchtig gekleed naar kantoor zonder er als een vakantieganger uit te zien? Styliste geeft tips
Bij deze tropische temperaturen halen we het liefst luchtige shorts en strandjurkjes uit de kast. Maar wie op kantoor werkt, kan dat uiteraard niet. Wat draag je dan wél om hoofd en lichaam koel te houden en er toch office proof uit te zien? Styliste Emily De Snoeck helpt ons - bijna letterlijk - uit de brand met tips, die wij voorzagen van voorbeeldjes ter inspiratie. -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Amper 7 euro en prachtig bij mensen met deze kleur ogen: burgundy mascara is nu superpopulair
Met miljoenen views en talloze lovende recensies is burgundy - ofwel bordeauxrode mascara - de nieuwste beautysensatie op sociale media. En daar zijn goede redenen voor. “Het is dé perfecte mascara voor mensen met deze kleur ogen.” Maar hoe shop je de beste (burgundy) mascara voor jezelf? Beautyredactrice Sophie Vereycken geeft advies. -
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
Een tool die je in één ‘swipe’ een perfecte smokey eye laat zetten: dat klinkt erg handig, maar ook... te mooi om waar te zijn? Onze beautyredactrice Sophie doet de test. De foto’s op de website doen dromen, de prijs van nog geen twee euro des te meer. Maar werkt het speciale borsteltje ook echt? -
Mango strikt ex-Spice Girl voor een “sensuele” en “bevrijdende” kledingcollectie die eind april uitkomt
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
-
Tepels, trenchcoats en tijdloze elegantie: deze trends van op de catwalks zal je ook echt willen dragen
Dé modemaand van het voorjaar begon in New York, ging naar Madrid, Londen en Milaan en eindigde gisteren officieel met Paris Fashion Week. Het doel: ons een glimp geven van de mode voor de komende herfst en winter. Van de terugkeer van 'boho chic’ tot veel bloot, tepels en fel benadrukte tailles: moderedacteur David Devriendt overloopt de trends die je wil onthouden. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
PREMIUM
3 Vlamingen die hardcore in kleding van Dries Van Noten investeerden: “Als ik de trap oploop en die split valt open, dat dóét iets”