Daarom verbruikt je auto meer op warme dagen (het ligt niét enkel aan de airco)
Verbrandingsmotoren presteren minder wanneer de temperatuur stijgt. Bovendien komen ze - net als elektrische auto’s - minder ver. Maar hoe komt dat precies? De oorzaken zijn verschillend, blijkt uit een analyse van TopGear.
Bij verbrandingsmotoren ligt de terugval in prestaties aan het feit dat warme lucht een kleinere dichtheid heeft dan koude lucht, zo schrijft TopGear. Daardoor bevat warme lucht minder zuurstof. Omdat een verbrandingsmotor zuurstof nodig heeft om de brandstof te laten ontbranden, betekent minder zuurstof een minder krachtige ontbranding en dus minder vermogen.
Hoe belangrijk koude zuurstof is, blijkt uit de vermogenstoename die een zogeheten intercooler mogelijk maakt. Turbomotoren blazen extra lucht de motor in via een razendsnel draaiend schoepenradje, maar omdat die lucht warm wordt, is het effect niet optimaal. Daarom hebben veel turbomotoren een intercooler, die de lucht koelt en zo veel betere prestaties met zich meebrengt.
Bij auto's met lichte motoren is de terugval in vermogen voelbaar zodra je de airco inschakelt.
Aircopomp
Toch is ook de turbomotor met intercooler - net als die van gewone auto's - niet ongevoelig voor extreme hitte. Soms is de vermogensterugval zelfs merkbaar. Vooral bij het wegrijden wanneer de auto lange tijd in de zon heeft gestaan. De verminderde hoeveelheid bruikbare zuurstof heeft ook een effect op het verbruik. Anderzijds pak je dat ‘verlies’ op een koude ochtend weer deels terug, omdat motoren dan beter dan gemiddeld presteren - en daar heeft ons land er nog steeds meer van.
Niet alleen de motor, ook de airco zorgt voor extra verbruik en verminderde prestaties tijdens de zomer. Bij auto's met lichte motoren is de terugval in vermogen zelfs voelbaar zodra je de airco inschakelt. Dat komt doordat de aircopomp vaak direct op de motor zit aangesloten en de motor dus harder moet werken.
Tot 17 procent minder actieradius
Bij elektrische auto’s is het vooral de actieradius die te lijden heeft onder tropische temperaturen. TopGear citeert de American Automobile Association (AAA), die meldt dat de laadtijden toenemen en de actieradius bij buitentemperaturen van 35 graden tot wel 17 procent lager kan uitvallen. In tegenstelling tot verbrandingsmotoren pak je dat verlies op koude dagen niet terug, omdat de accu's ook bij kou minder goed presteren.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Hoelang kan je een foodbox laten staan in deze hitte? Twee experts lichten toe: “Vooral ouderen hebben sneller last van die hittebacteriën”
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
-
Zo oud zijn jouw autobanden, en meer dingen die je kunt aflezen aan de buitenkant van je band
-
Tesla wil af van iconische lopende band: op naar “revolutionair” nieuw productiesysteem?
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla is van plan om af te stappen van de lopende assemblageband, die na de introductie door Henry Ford zowat honderd jaar geleden de norm geworden is voor de autoproductie. Tesla wil een andere aanpak, waarbij onderdelen van een auto gelijktijdig in specifieke ruimtes gebouwd worden, om uiteindelijk samengevoegd te worden. Dat bericht het financiële persagentschap ‘Bloomberg’ donderdag. Tesla zelf spreekt van een “revolutionair” nieuw systeem. -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
Elon Musk: Tesla presenteert begin augustus ‘robotaxi’
De Amerikaanse autobouwer Tesla wil op 8 augustus zijn eerste zelfrijdende taxi presenteren. Dat heeft Tesla-baas Elon Musk vrijdagavond aangekondigd op zijn berichtendienst X (voorheen Twitter). -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
PREMIUM
GETEST. Koelboxen onder 100 euro: “Dit toestel zouden we niemand toewensen om mee op roadtrip te nemen”