Direct naar artikelinhoud
NieuwsNetflix

Netflix verliest abonnees, aandeel schiet omhoog

Een gebouw van Netflix in HollywoodBeeld AFP

Streamingdienst Netflix heeft in het tweede kwartaal opnieuw abonnees verloren. De afname bedroeg zo’n miljoen betalende klanten en was daarmee minder groot dan het Amerikaanse bedrijf vreesde. Het aandeel van Netflix ging na het sluiten van de beurzen twaalf procent omhoog.

en

In april maakte de onderneming al bekend dat het in het eerste kwartaal van dit jaar voor het eerst sinds 2011 minder gebruikers had. Voor het tweede kwartaal gaf Netflix toen aan op een verlies van nog eens twee miljoen abonnees te rekenen.

Het grootste verlies viel in de regio Noord-Amerika: daar zegden afgelopen kwartaal in totaal 1,3 miljoen mensen hun abonnement op. In Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) werden 770.000 Netflix-abonnementen stopgezet. In Latijns-Amerika en Azië/Pacifisch gebied (APAC) kwamen er daarentegen abonnees bij: respectievelijk 10.000 en 1,08 miljoen.

Dit kwartaal weer groei verwacht

Wereldwijd telt Netflix momenteel 220,7 miljoen abonnees. Het bedrijf denkt dat de bodem voorlopig is bereikt. In de zomerperiode van juli tot en met september verwacht de streamingdienst er juist weer één miljoen abonnees bij te krijgen.

De afname van het aantal abonnees is volgens kenners deels te wijten aan de prijsverhogingen van het platform. Sommige mensen zouden hun Netflix-abonnement daardoor te duur vinden. Daarbij kampt Netflix met stevige concurrentie. Webwinkelconcern Amazon en entertainmentreus Walt Disney timmeren al een tijd aan de weg met hun eigen streamingdiensten.

Door nieuwe seizoenen te maken van populaire series hoopt Netflix mensen te verleiden om toch langer klant te blijven of om weer terug te komen naar het platform. Dat de afname van het aantal abonnees afgelopen kwartaal beperkt bleef, zou dan ook vooral te danken zijn aan het nieuwe seizoen van ‘Stranger Things’, dat veel mensen graag wilden zien.

Nieuwe overname

Netflix heeft nog meer ideeën om de weg omhoog weer te vinden. Zo is het bedrijf van plan om met een nieuw en goedkoper abonnement te komen waarbij kijkers advertenties te zien krijgen voor, tussen en na films en series. Dinsdag werd ook bekend dat het bedrijf de Australische animatiestudio Animal Logic inlijft. Dat bedrijf is bekend van zijn werk aan ‘The Lego Movie’ en gaat komende tijd waarschijnlijk voor nieuwe Netflix-producties aan de slag.

Ondanks de afnemende gebruikersaantallen steeg de omzet op jaarbasis met 9 procent tot een kleine 8 miljard dollar. De winst kwam uit op ruim 1,4 miljard dollar, waar in hetzelfde kwartaal vorig jaar nog iets minder dan 1,4 miljard dollar onder de streep over bleef.

Beleggers lijken enthousiast over de cijfers. In de zogeheten nabeurshandel op Wall Street steeg het aandeel Netflix dinsdag wel 12 procent in waarde.