Twee of vier jaar? Of meer? Zolang behoud je best de full-omniumverzekering voor je wagen
IndependerEen volledige omniumverzekering kost een pak meer dan een gewone autoverzekering, maar biedt de meest uitgebreide dekking. Maar vanaf wanneer loont dat niet meer en zeg je ze beter op? Independer.be adviseert.
Een full-omnium autoverzekering is de meest complete manier waarop je je wagen kunt verzekeren. Met de verplichte BA- of autoverzekering burgerlijke aansprakelijkheid ben je enkel verzekerd voor de materiële en lichamelijke schade die je veroorzaakt aan de tegenpartij bij een ongeval.
De kleine omnium of mini-omnium dekt je eigen materiële schade waar je zelf niet verantwoordelijk voor bent: diefstal, brand, glasbreuk, aanrijding met dieren en schade door natuurkrachten.
Maar de ruimste dekking geeft de full-omnium, die ook je eigen materiële schade vergoedt als je bij een ongeval in fout bent. Uiteraard betaal je voor een full-omnium een hogere jaarlijkse verzekeringspremie, maar voor duurdere en nieuwe wagens is het wel een aanrader.
Kies jij best een BA, mini-omnium of full-omnium? Zo maak je de juiste keuze voor jouw auto.
Wat is het beste moment om op te zeggen?
Na een tijdje daalt een auto flink in waarde, en past je verzekering een bepaald afschrijvingspercentage toe. Er komt dus een bepaald moment waarop de hogere verzekeringspremie voor een full-omnium niet meer opweegt tegen het bedrag dat je mogelijk krijgt uitbetaald bij een totaal verlies van je wagen.
Let op: je kan jouw autoverzekering niet op elk moment opzeggen. Met deze voorwaarden moet je rekening houden.
Heb je een autolening of niet?
Leende je geld voor je (nieuwe) auto? Zorg er dan in ieder geval voor dat je full-omnium loopt tot je lening is afgelost. Meestal gaat dit om een periode van 3 of 4 jaar. Anders moet je, als je auto wordt gestolen of perte totale is, verder een lening afbetalen voor een auto die er niet meer is. Of moet je in geval van een ongeval naast je maandelijkse afbetaling van je lening ook zélf de herstellingskosten betalen.
Hoelang krijg je een maximale vergoeding?
Tot 24 à 36 maanden na aankoop krijg je, afhankelijk van je verzekeringscontract, bij diefstal of perte totale, 100 procent van de catalogusprijs of het factuurbedrag van je auto terugbetaald. Daarna begint de afschrijvingsperiode, waarin elk jaar het terugbetalingspercentage geleidelijk terugloopt, omdat ook de waarde van je auto vermindert.
In je autoverzekeringscontract staat aangegeven welk afschrijvingspercentage wordt toegepast om de waardevermindering van je auto te berekenen. Hoe langzamer dat percentage daalt en hoe trager de waardevermindering, hoe interessanter het blijft om je omnium toch 4 jaar te houden.
Lees ook: Wat is je auto (nog) waard? Zo bereken je het.
Wil je verzekerd blijven tegen herstellingskosten?
Hoe oud je auto ook is: als er geen total loss is, dan dekt een full-omnium de volledige herstellingskosten. Bij een ongeval kunnen die kosten makkelijk hoog oplopen, dus ook die overweging moet meespelen in je beslissing.
Volgens onderzoek kost de gemiddelde carrosserieherstelling zo’n 2.000 euro. Wil je je gemoedsrust houden en je geen zorgen hoeven te maken over kosten? Independer.be raadt aan om een omnium 5 jaar te behouden.
Een alternatief: de mini-omnium
Nogal wat autobezitters vervangen hun full-omnium na een aantal jaar door de goedkopere mini-omnium. Die is gemiddeld een derde goedkoper dan de full-omnium. Weet wel dat met een mini-omnium je eigen materiële schade niet meer gedekt is als je bij een ongeval in fout bent.
Maar je bent nog wél altijd verzekerd tegen brand, diefstal of inbraak, glasbreuk, aanrijding met dieren, storm en hagel en andere natuurkrachten.
Hoeveel kan jij besparen op je autoverzekering? Vergelijk hier het aanbod van verschillende verzekeraars op Independer.be
Lees ook op Independer.be
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van een verzekering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
-
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
Hij werd net voorgesteld en onze autospecialist Joost Bolle ging er al meteen mee rijden: de nieuwe Dacia Duster, de YCe 130. Traditioneel is het de tweede populairste auto van ons land. Houdt deze frisse uitvoering die reputatie hoog? “Voor 18.990 euro vind je nergens een goedkopere gezinswagen”, zegt Bolle. Maar natuurlijk doe je daarvoor een paar opofferingen, ook bij deze Duster. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
-
Mijnenergie
Uitsteltermijn plaatsing digitale meter bijna ten einde: is vrees voor factuurshock terecht?
-
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
Daar is de zon! Maar ook ... het saharazand. Als je auto vandaag buiten blijft staan, is de kans groot dat hij straks een wasbeurt zal kunnen gebruiken. Al is het eigenlijk sowieso belangrijk om je bolide op tijd en stond een flinke poetsbeurt te geven. Yves De Boeck, docent carrosserie bij Syntra Mechelen, legt uit hoe je best te werk gaat én hoe je krassen en strepen op je lak voorkomt. -
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
Middenvakrijders: een van de grootste ergernissen in het verkeer. Jaarlijks krijgen gemiddeld 2.000 bestuurders die op het middenvak van de autosnelweg blijven rijden een boete in de brievenbus. En die kan oplopen van 116 euro tot 160 euro. Maar is dat voldoende? Of moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden? Vanavond bundelen we jullie interessantste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts ervan vinden. -
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. In ons land zijn vier modellen teruggeroepen. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”