Hoeveel extra brandstof verbruikt je auto als je de airco aanzet?

Het is warm, heter, bloedheet deze week. Zaak is om het hoofd koel te houden, ook in de auto. Maar met de hoge brandstofprijzen in het achterhoofd rijst ook de vraag: wat kost het eigenlijk aan benzine om de airco kilometerslang te laten loeien?

In de zon en op vakantie in warmere landen kan de temperatuur in je auto flink oplopen. Voor het comfort en de rijveiligheid is het dan fijn om een koelere omgeving te creëren. 

Grof rekenvoorbeeld

Lekker de airco aan dus, zeker als je een lange reis voor de boeg hebt. Maar ja, de lucht koelt zich niet vanzelf, daar is brandstof voor nodig. “Het verschilt natuurlijk per merk en model, maar ga er bij airconditioning vanuit dat je 5 tot 10 procent meer brandstof verbruikt”, zegt Paul de Waal, de woordvoerder van het Nederlandse brancheorganisatie Bovag. 

Dat bevestigt ook Erik Jan de Jong, adviseur auto bij de ANWB, de Nederlandse organisatie voor verkeer en toerisme. “Voor auto’s van 15 jaar of ouder, met een oudere generatie airco, is dat zelfs 10 tot 20 procent extra.” 

Hij geeft een grof rekenvoorbeeld van een gemiddelde auto die ongeveer 6 liter brandstof nodig heeft per 100 kilometer. “Stel, je rijdt van Utrecht naar Parijs, zo’n 500 kilometer. In het ongunstigste geval ben je voor die rit 10 procent extra brandstof kwijt, dus 0,6 liter per 100 kilometer. In totaal kost de airco je voor die reis 3 liter brandstof.”

In Frankrijk is de benzine momenteel ongeveer 2 euro, zegt De Jong. “Dan zit je dus op 6 euro, enkele reis.”

Meerdere factoren van invloed

Als we een nieuw bierviltje pakken en een reis berekenen naar Zuid-Frankrijk, Nice bijvoorbeeld, dan tikt de airco nog wat harder aan. Voor een retourtje naar die zonnige plaats ben je met deze gegevens zo’n 17 liter brandstof extra kwijt, ofwel minimaal 34 euro (even ervan uitgaand dat benzine momenteel nergens op de route goedkoper is dan 2 euro per liter). “Voor iemand die een beetje zuinig is, knaagt dat wel”, zegt De Jong.

Hoeveel je precies extra verbruikt aan brandstof met de airco aan, hangt af van meerdere factoren. Hoe groot je auto is en wat voor type, bijvoorbeeld, en of je op de snelweg cruiset of door de binnenstad. Ook het soort airco dat je hebt, kan uitmaken: een handbediende, semiautomatische of volautomatische airco (climate control).

De ANWB deed hier in 2017 onderzoek naar en daaruit kwam naar voren dat de volautomatische airco het zuinigst is. Wel plaatst de verkeersorganisatie als kanttekening dat de airco dan wel in de automatische modus moet staan, en niet de handmatige, omdat het systeem dan zo geavanceerd mogelijk werkt. 

Uit dezelfde test kwam naar voren dat het meerverbruik van een airco met name hoog is als de auto stationair draait, bijvoorbeeld voor een brug die open staat. Bij een snelheid van 50 kilometer per uur is het meerverbruik nog steeds fors. Pas op de snelweg, als je 100 rijdt, wordt het meerverbruik marginaal, schrijft de ANWB. Die verhoudingen signaleerde de ANWB bij meerdere typen auto’s.

Liever raampje open?

De Jong wil maar zeggen: heb je een keus, zet dan lekker een raampje open. “Met de huidige temperaturen is het bij geen enkele snelheid prettig om de ramen open te hebben, de lucht is te warm. Maar als het een graad of 18 is, kan het wel prima.”

Bij lagere snelheden is de luchtweerstand ook relatief laag, waardoor het extra brandstofverbruik met ramen open meevalt. “Daar zit wel een omslagpunt in, zo rond de 80 kilometer per uur”, zegt De Jong. “Op de snelweg, met 100-120 kilometer per uur, maakt het echt veel uit of je met de ramen open rijdt. Dan zet je beter de airco aan.”

(kg)

Meer