Videospeler inladen...

Waarom werden reizigers pas na uren geëvacueerd uit snikhete Thalys? "Geen andere oplossing"

Zo'n 750 reizigers die vanuit Parijs onderweg waren naar Brussel hebben dinsdagavond meerdere uren vastgezeten in een snikhete Thalys. Het toestel stond door een defect stil in Saint-Denis, een voorstad van Parijs. Omdat de airco in de trein het niet deed, liep de temperatuur stevig op. Er komt veel kritiek op Thalys omdat de passagiers meerdere uren moesten wachten op hun evacuatie. "Maar op dat moment was er geen andere oplossing", klinkt het bij Thalys. 

"Er was op dat moment en op die plaats geen andere oplossing dan pas te evacueren na de piek." Thalys heeft gereageerd op de kritiek nadat honderden passagiers urenlang vastgezeten hebben op een snikhete Thalys.

Het waren dan ook opmerkelijke beelden die gisteravond rondgingen op sociale media: Reizigers in een snikhete Thalys probeerden, druipend van het zweet, op alle mogelijke manieren verkoeling te zoeken nadat hun trein even buiten Parijs was gestrand. Ramen werden ingeslagen, andere reizigers probeerden van buitenaf flesjes water naar binnen te gooien.

De Thalys was eerder op de avond door een defect met een uur vertraging vertrokken in het station van Paris-Nord. Maar al na enkele kilometers viel hij opnieuw stil in Saint-Denis, een voorstad van Parijs. Tot overmaat van ramp viel ook de airco uit. "Het is hier 45 graden, help ons", verschenen rond 20 uur de eerste berichten op sociale media.

BEKIJK - Een reiziger deelde gisteravond via Twitter deze beelden vanuit de snikhete Thalys:

Videospeler inladen...

Gebrek aan zuurstof

"Het was snikheet in de trein. We waren kletsnat. Onze kleren kleefden aan ons lijf", getuigt Lydie Leers uit Antwerpen. Leers was met een collega onderweg naar huis nadat ze in Parijs een dagje inkopen was gaan doen voor haar modezaak. Ze zag hoe het gebrek aan zuurstof in de trein tot hallucinante taferelen leidde.

"Er waren passagiers die onwel werden, die verzorgd moesten worden. Sommige mensen werden agressief en probeerden buiten te raken. Maar er werd ons gezegd dat we de deuren niet mochten gebruiken om zo min mogelijk elektriciteit te verbruiken, zodat de airco terug zou kunnen aanspringen." Dat lukte uiteindelijk pas na enkele uren.

Rond 22u30 besliste Thalys dan toch om over te gaan tot evacuatie. "Na meer dan vier uur konden we via een ladder over de sporen naar buiten gaan", zegt Leers. "Vervolgens bracht een trein ons terug naar Paris-Nord. Maar daar waren er ondertussen geen treinen meer, dus moesten we er blijven overnachten."

"In totaal hebben we alle passagiers 3,5 uur aan boord gehouden, waarvan een deel van de tijd zonder airco", verdedigt Thalys-CEO Jacques Damas zich. "Op die specifieke plaats passeren veel andere sporen, en tijdens de spits was het daar druk. Bovendien was het dichtstbijzijnde perron ver weg, en moesten mensen sowieso de drukke spoorlijnen kruisen om daar te geraken." 

"Tijdens de spits kunnen we niet zomaar alle treinverkeer stilleggen, en de sporen zomaar oversteken, dat zou gevaarlijk zijn. Daarom heeft de treinbestuurder geprobeerd om de airco zo snel mogelijk weer aan de praat te krijgen. Daarna hebben we de evacuatie georganiseerd. Dit was de beste oplossing. We kunnen er niet blij mee zijn, maar op dat moment was er geen andere oplossing dan evacueren na de piek."

Hoe verloopt zo'n treinevacuatie? 

"Als er in België een trein stilvalt, dan belt de bestuurder zo snel mogelijk met de verkeersleiding op het spoor", legt Dimitri Temmerman, woordvoerder van de NMBS uit. "Zij bekijken op welke manier ze dit zo snel mogelijk kunnen oplossen." 

"Indien nodig komt de NMBS ter plaatse, om de exacte situatie te evalueren. De NMBS roept alvast bussen op, die worden ingezet voor de evacuatie van de reizigers, zo gauw de situatie veilig is. En na de evacuatie worden die voertuigen zo lang als nodig ingezet als vervangbussen op de getroffen spoorlijn."  

Evacuatie van reizigers is prioritair, benadrukt Temmerman, maar die gebeurt pas als de situatie veilig is én er een alternatief transportmiddel beschikbaar is. De plek van de treinpanne moet ook toegankelijk zijn: wanneer de trein stilvalt in een bocht, is dat niet het geval. Om de evacuatie te kunnen opstarten, wordt het treinverkeer op de getroffen lijn stilgelegd. 

"Dat kan nooit van het ene moment op het andere, als er nog een trein op die spoorlijn rijdt in de andere richting en die eerst moet passeren. Maar dan duurt het 10 minuten of een halfuur, en geen uren", zegt Temmerman. "Daarnaast moet er voldoende personeel van ons ter plaatse zijn om die evacuatie veilig te laten verlopen. Want mensen laten uitstappen op een spoorlijn, dat is niet ongevaarlijk."

Gebrek aan communicatie

Thalys liet gisteravond weten dat de passagiers water, versnaperingen en dekens aangeboden kregen om te overnachten op treinen in het station van Paris-Nord. Maar veel reizigers hekelden via sociale media de communicatie en de aanpak van Thalys. "We worden aan ons lot overgelaten", deelde een reiziger via Twitter.

"Niets gebeurde direct, we moesten telkens zelf op zoek gaan naar info", zegt ook Leers. Omdat alle hotels ondertussen peperduur waren en Thalys geen compensatie kon beloven, besliste ze samen met haar collega om uiteindelijk zelf ook te overnachten op een trein. "Maar veel hebben we niet geslapen."

Een aantal reizigers zocht uiteindelijk zelf een oplossing om door te reizen. Anderen zaten nog wat langer vast in Parijs. Door een nieuwe, algemene storing op het treinnetwerk reden er vanmorgen immers urenlang geen treinen in de regio Hauts-de-France.

Maar rond 10 uur lieten de meeste reizigers weten dan toch onderweg te zijn naar Brussel. De "slaaptrein" zou daarvoor zijn gekoppeld aan een andere Thalys. Lydie Leers heeft daar niet meer op gewacht. "Door de onzekerheid hebben we rond 8 uur beslist om een taxi te nemen naar Antwerpen. Duur, maar we wilden gewoon naar huis. En hier is gelukkig wel airco."

Thalys laat nog weten dat alle getroffen passagiers gecompenseerd zullen worden. "Want die mensen hebben een erg negatieve ervaring achter de rug. Daarom doen we een uitzonderlijke geste, met een compensatie van 2,5 keer de uitgave van onze klanten", aldus CEO Jacques Damas. Wie 100 euro betaalde voor zijn ticket, krijgt dus 250 euro terug van Thalys. De exacte oorzaak van de panne wordt nog onderzocht, maar het is sowieso hittegerelateerd. "We willen exact weten wat er gebeurd is en welke lessen we eruit kunnen trekken."

BEKIJK: verslag van een bewogen treinreis

Videospeler inladen...

Meest gelezen