© BELGA

© Belga

© BELGA

1 / 3
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Bart De Wever: "Verzoening tussen mobiliteit en leefbaarheid"

Meteen na de persconferentie over het historische akkoord rond Oosterweel reageerde de bedrijfswereld positief, onder andere via een open brief van Voka. “Eindelijk weer perspectief”, was de teneur van die brief. Ook zowat alle Antwerpse oppositiepartijen hebben heel wat lof voor het bereikte akkoord. Bijna allemaal zitten ze ook nog wel met vragen en verlangen ze meer garanties over onder meer de overkapping en de 'modal shift' naar minder wagens en meer andere vervoersmodi. Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) bewierookt overkappingsintendant Alexander D'Hooghe en "alle partijen die de knop hebben kunnen omdraaien".

ph

De Kamer van Koophandel Antwerpen-Waasland sprak in een open brief meteen over een historisch akkoord. “Dit is, zonder overdrijven, een historisch feit dat een einde maakt aan een stellingenoorlog die bijna twintig jaar heeft geduurd. Het politieke slagveld biedt een weinig fraaie aanblik. De voorbije jaren zijn er beloftes gebroken, halve waarheden verkondigd en reputaties gesneuveld. Ook op maatschappelijk vlak heeft Oosterweel wonden geslagen.”

“Deze consensus rond Oosterweel wordt toegejuicht door de economische actoren in onze regio. De zucht van opluchting die daar wordt geslaakt, is te horen tot ver buiten onze landsgrenzen. Natuurlijk is het fileprobleem morgen niet opgelost. Maar er is tenminste weer een perspectief.”

Lees hier de open brief van Voka

Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) spreekt zijn tevredenheid uit over de doorbraak. "Na 21 jaar zijn de leefbaarheid en mobiliteit verzoend", vertelde hij woensdagavond aan 'Het Journaal'. "Door de hulp van intendant Alexander D'Hooghe kunnen we nu verder. Hij was nodig om een cirkel van vertrouwen te creëren. Respect voor hem en iedereen die de knop heeft kunnen omdraaien.”

De Wever onderstreept het belang van deze belangrijke beslissing. "Heel onze economie hangt hiervan af. Dit grote infrastructuurproject is een uitstekende zaak en biedt werkgelegenheid en een toegevoegde waarde op onze Vlaamse wegen."

De partij Groen herkent in dit akkoord elementen waar ze zelf al decennia voor pleit. “De shift richting meer duurzaam vervoer, doorgaand verkeer verder weg van de stad en een overkapping van de Ring. Dat Bart De Wever en de Vlaamse Regering overstag zijn gegaan, en eindelijk beseffen dat deze elementen de enige weg zijn naar een gezonde en leefbare stad, bewijst dat consequent oppositie voeren en burgerparticipatie werken.”

Toch blijven er volgens gemeenteraadslid Wouter Van Besien ook nog heel wat vragen onbeantwoord en zijn veel van de aangekondigde engagementen niet gegarandeerd. “Jarenlang hebben De Wever en co een nieuwe autostrade door de strot van de inwoners proberen te duwen”, aldus Van Besien. “En veel van de voorstellen uit het akkoord waren tot voor kort onbespreekbaar. Enig wantrouwen is dus op zijn plaats. Die garanties moeten nu stelselmatig worden opgebouwd, en daarin zal de Vlaamse regering zich nog moeten bewijzen. Met Groen zullen wij de waakhond zijn en ervoor zorgen dat de genomen engagementen worden vertaald in concreet en financieel onderbouwd beleid.”

Groen blijft een probleem hebben met het Oosterweelknooppunt. Het Noordkasteel moet volgens de partij behouden blijven als groene long, maar dreigt te verdwijnen door de aanleg van Oosterweel Light. De partij heeft ook vragen en zit met onduidelijkheden over Linkeroever, Zwijndrecht en de aanleg van de A102.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

PVDA sluit zich aan bij Groen. Ze noemen het akkoord tussen de Vlaamse regering, het Antwerpse stadsbestuur en de actiegroepen over het Oosterweeldossier een "overwinning voor de Antwerpse burgerbewegingen". De Antwerpse oppositiepartij stelt dat er nu eindelijk een tracé werd gekozen dat doorgaand verkeer rond en niet door de stad leidt en er een "belangrijke stap naar de broodnodige overkapping" is gezet.

Voorzitter Peter Mertens zegt er met zijn partij wel nog over te zullen waken dat de vooropgestelde investeringen in het openbaar vervoer er ook effectief komen en de rekening daarvoor niet bij de burger terechtkomt. Gemeenteraadslid Dirk Van Duppen, zelf huisarts in een van de dichtbevolkte wijken naast de Antwerpse ring, stelt dat het Radicaal Haventracé in de toekomst heel wat gezondheidsproblemen in die zone kan voorkomen. "Al het doorgaand verkeer, en zeker het doorgaand vrachtverkeer, zal rond de Antwerpse agglomeratie worden geleid in plaats van door de stad", zegt hij. "De hoofdzaak zal nu zijn: 'first things first'. Wanneer men eerst zou beginnen met het Radicaal Haventracé en daardoor het doorgaand verkeer van de ring zou halen, dan valt het nog te bekijken of een Oosterweelverbinding wel echt nodig is."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Ook de derde linkse Antwerpse oppositiepartij, sp.a, heeft lof voor het akkoord. “De burgerbewegingen en de intendant verdienen hiervoor een pluim. Zij hebben met open geest en hard werk mee een akkoord gecreëerd. Dat is goed nieuws voor de stad." zegt Tom Meeuws, voorzitter sp.a. “Naast Ringland moet de regering nu ook werk maken van Tramland”.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Er blijven wel belangrijke vragen open die sp.a absoluut beantwoord wil zien. “Echte garanties om een shift te krijgen van 50% autoverkeer en 50% fiets of openbaar vervoer hebben we nog niet teruggevonden", Vlaams parlementslid Yasmine Kherbache. "Terwijl dat essentieel is om het mobiliteitsproject te doen slagen. Anders overkappen we gewoon de files. De weg is nog lang en onzeker, wij zullen als sp.a er mee over waken dat het einddoel - een betere leefbaarheid in en rond Antwerpen - bereikt wordt.”

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Vlaams Belang Antwerpen is eveneens tevreden met het akkoord. Toch heeft de partij het nodige voorberhoud. "Het feit dat er eindelijk een maatschappelijk en politiek draagvlak is, betekent niet dat het compromisproject er ook komt. Wij hebben immers de grootste bedenkingen bij de financiële haalbaarheid van het project", zegt woordvoerder Sam Van Rooy. Vlaams Belang vraagt dan ook dat het Rekenhof zo snel mogelijk het voorstel berekent. Vlaams Belang zegt zich te zullen verzetten tegen ieder voorstel "waarbij de factuur doorgeschoven wordt naar de Antwerpse automobilist". Antwerps gemeenteraadslid Anke Van dermeersch heeft haar bedenkingen. "Over de praktische haalbaarheid, de financiële implicaties en de timing is er allesbehalve duidelijkheid."

Bij reizigersorganisatie TreinTramBus vragen ze dat het openbaar vervoer in en rond Antwerpen al tijdens de werken versterkt wordt. Volgens hen zal de hinder immers jarenlang duren. Deel van het compromis over de Oosterweelverbinding is een modal shift, die voorziet dat de helft van de verplaatsingen in de toekomst met alternatieve vervoersmiddelen als trein, bus en fiets wordt gedaan. "Uiteraard juichen we dit toe", zegt Jan Vanseveren van TreinTramBus. "Maar er moet ook aandacht besteed worden aan de hinder tijdens de werkzaamheden, want die zullen jarenlang duren." De organisatie pleit voor doorstromingsmaatregelen voor tram en bus en een uitgebreider aanbod. "Alleen zo kunnen automobilisten overtuigd worden om hun auto al tijdens de werffase te laten staan." De enorme files door de werken aan de Turnhoutsepoort bewijzen dat een minderhinderplan nodig is, stelt de organisatie. "Bussen en trams lopen vertragingen op tot anderhalf uur."

Overkappingsintendant Alexander D'Hooghe vindt dat er "veel helden in dit dossier zijn". "Maar bovenal hebben we het samen verwezenlijkt en samen getekend", vertelt hij aan ATV. "De stappen gingen al eerder in de juiste richting en nu is het verwezenlijkt door een combinatie van luisteren en meedenken over technische aspecten van het dossier. Iets kennen van de problematiek helpt."

In Zwijndrecht, waar ze in januari de plannen hadden afgekeurd voor Oosterweel, juicht men niet. Ze vinden dat ze niet zijn gehoord in dit dossier. “Er zal hier zeker gehoor aan worden gegeven", meent D'Hooghe. "Mobiliteitsvraagstukken stoppen niet aan gemeentegrenzen. Zwijndrecht zal ook zijn duit in het zakje moeten doen. Ik zal alvast veel geduld moeten tonen.”

Ook op Twitter regende het reacties, de meeste positief:

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Toch worden er hier en daar nog kanttekeningen geplaatst.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER