© ATV

Stad Antwerpen scherpt reglement voor deelsteps aan met ‘no go zones’

Aan een rotvaart de Meir oversteken op een deelstep is verleden tijd. De scooters vertragen er nu tussen 11 en 19u vanzelf naar 8 km per uur. Op begraafplaatsen en binnen bepaalde natuurgebieden zijn ze zelfs niet meer welkom. Stad Antwerpen stelde in samenwerking met deelstepaanbieders Bird, Lime en Poppy vorige week een nieuw reglement voor dat via verschillende zones de overlast moet beperken. Maar waar mag je nu niet meer scooteren, parkeren of moet het rustiger aan?

Tess Jacobs

“We krijgen vaak mails toegestuurd over ongelukkig geparkeerde steps en de te hoge snelheid waarmee sommige gebruikers door wandelgebieden slalommen”, vertelt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). “De zone rond het centraal station was al een low speed zone. Door de overlast die weggebruikers ervaren, hebben we in samenspraak met de drie prominente deelstepaanbieders besloten om die zones verder uit te breiden en te coördineren”, klinkt het.

Een digitale afbakening zorgt ervoor dat de deelsteps automatisch aangeven waar een gebruiker niet mag parkeren, trager moet rijden of zelfs helemaal niet welkom is. “Binnen drukke wandelgebieden geldt sowieso de regel dat alleen stapvoets rijden is toegestaan. Ook van fietsers wordt er verwacht om op de Meir de snelheid te matigen. Voor deelsteps is dat dus niet anders”, zegt Kennis.

Binnen de slow speed zones zoals op de Meir en de Grote Markt zullen elektronische scooters tussen 11u en 19u automatisch afremmen van hun maximumsnelheid (20 km per uur, red.) naar 8 km per uur. In de no go zones vallen scootergebruikers volledig zonder elektronische ondersteuning. “We hopen op die manier de acceptatie van de deelsteps bij alle inwoners te stimuleren”, klinkt het.

No park zone

De stationsbuurt vormt een grote no park zone waar je je step alleen nog kwijt kan in de aangeduide parkeervakken. Het Koningin Astridplein, de Antwerpse Zoo, de Keyserlei, het Operaplein en de Rooseveltplaats zouden daardoor minder last hebben van rondslingerende steps. Ook op pleinen zoals de Grote Markt en het Theaterplein geldt naast de daarvoor bedoelde dropzones een parkeerverbod en in de voetgangerstunnel, het Stadspark en het Begijnhof kan je eveneens geen steps meer kwijt.

Deelscooters zullen vanzelf hun snelheid halveren wanneer je de Meir oprijdt, de Grote Markt of de Vrijdagmarkt over wil of steken of door parken zoals het Rivierenhof wil manoeuvreren tussen 11u en 19u.

De ‘no go zones’ verspreid over de stad bestaan momenteel uit het centraal station, de technische zone van de NMBS, de drie tunnels op de Leien en de Handelsbeurs. 

Het Centraal Station, de Handelsbeurs, de technische zone van de NMBS bij de Cuperusstraat en de Jeanne Brabantstunnel, natuurdomeinen en begraafplaatsen zijn ingesteld als no go zone ofwel verboden terrein, waar de step vanzelf uitvalt. “Die regel lijkt me niet meer dan logisch. Je gaat ook niet zomaar het centraal station binnenfietsen. En op een step een begraafplaats bezoeken, lijkt me niet de meest serene manier om dat te doen”, vindt schepen Kennis.

Privégebruikers

Maar wat dan met de privésteps? “We verwachten van die gebruikers dat ze de gangbare verkeersregels volgen. Hun snelheid zal evengoed worden opgevolgd door de politie als bij andere weggebruikers. Net zoals de logische regels dat je niet achterop een step of fiets mag of niet op het voetpad mag rijden. Moest er toch iemand het centraal station binnenrijden met een privéstep, kan die beboet worden door de spoorwegpolitie”, zegt Kennis nog.

Bij deelstepaanbieder Bird zijn ze alvast tevreden. “De nauwe samenwerking met de stad Antwerpen is heel fijn. De komst van de dropzones vorig jaar vormde een goed begin”, zegt woordvoerder Kevin Van Der Weel. “We streven er nu vooral naar om mogelijke ongemakken voor andere weggebruikers weg te nemen en zo geaccepteerd te worden in het straatbeeld. Want een deelstep is er vooral om het autogebruik binnen de stad te verlagen”, besluit Van Der Weel.

De verschillende zones zullen voor iedereen zichtbaar zijn in het online stadsplan. Gebruikers kunnen ze ook raadplegen in de apps van de aanbieders, en krijgen een melding bij het binnenrijden van een bepaalde zone.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV