Sander (21) strandde in Parijs samen met honderden anderen. ©  rr

Hasselaar (21) strandt in Parijs na Thalys-chaos: “Klantendienst is onbereikbaar”

Hasselt/Parijs -

Sander Vanstreels (21) uit Hasselt zou vrijdagavond met zijn vriendin terugkeren van een citytrip in Parijs. Maar het koppeltje strandde in het station van Paris-Nord na chaos bij Thalys. “De klantendienst is een dag later nog steeds onbereikbaar. We hebben dan maar een Flixbus geboekt.”

Sanne Deferme

Sander en zijn vriendin zouden van dinsdag tot vrijdag in Parijs verblijven voor een leuke citytrip. “Vrijdag om 18.30 uur zouden we de Thalys-trein terug naar Brussel nemen”, vertelt hij. “Toen we om 18.00 uur in het station kwamen, zagen we dat onze trein een half uurtje vertraging had. Maar gaandeweg liep die tijd op tot een uur, twee uur … Tot onze trein gewoon helemaal van het schema geschrapt werd, net als alle andere treinen.” In het station van Doornik was vrijdagnamiddag immers een trein van Brussel naar Paris-Nord vast komen te staan door een technisch probleem na de aanrijding met een dier.

“Maar in het station wist niemand van iets”, getuigt Sander. “Op het perron waren meerdere verantwoordelijken van Thalys aanwezig. Maar zij spraken elkaar tegen of zeiden gewoon dat ze niets wisten.” Het koppel bleef nog een tijdje in het station, in de hoop dat er toch nog een trein zou vertrekken. “Rond 22 uur begonnen er plots allemaal mensen het perron op te lopen. Toen we het Thalys-personeel om uitleg vroegen, kregen we te horen dat er voor middernacht misschien nog twee treinen zouden vertrekken. Maar dat was niet voldoende voor alle reizigers van de vier geschrapte treinen. Ze zeiden ons wel dat we ook op de grond van de trein zouden mogen plaatsnemen. Maar wie niet op de trein zou raken, had gewoon dikke pech.”

Ook vrijdag stond er weer een Thalystrein lange tijd stil na een aanrijding met een dier.

Hotel geboekt

Sander en zijn vriendin besloten niet te blijven wachten. “Er stond daar zoveel volk, het was gewoon niet meer veilig. Dus hebben we een hotel geboekt. Het was niet evident om zo last minute nog een hotel te vinden in de stationsbuurt dat goed beoordeeld werd op hygiëne, maar uiteindelijk vonden we er toch een. Toen we daar een half uur later aankwamen, zeiden ze dat al hun andere kamers intussen volzet waren. We hadden dus geluk gehad. Achteraf hebben we trouwens gehoord dat die twee treinen nooit gekomen zijn.”

In het station van Brussel-Zuid moesten tussen de 700 en 800 reizigers de nacht op de trein doorbrengen, en volgens Sander bleven er ook heel wat reizigers achter in het station in Parijs. “Het was echt schrijnend. We zagen koppels met jonge kinderen die niet wisten waar naartoe. Er waren ook mensen die nog een taxi of Uber naar Brussel konden reserveren voor 500 euro. Ik denk niet dat al die honderden mensen nog een oplossing hebben gevonden voor de nacht.”

Flixbus

Zaterdagochtend kreeg Sander nog steeds geen gehoor bij Thalys. “Ik heb meerdere keren naar de klantendienst proberen bellen, maar de telefoon gaat intussen zelfs niet meer over. Ook via Twitter en Messenger krijg ik geen reactie. We hebben dan uiteindelijk maar het zekere voor het onzekere genomen en een plekje op een Flixbus geboekt. Daar zagen we immers ook dat de bussen aan een snel tempo volzet raakten. Straks om 16.15 uur hebben we een bus terug naar Brussel, bijna 24 uur nadat we eigenlijk hadden moeten vertrekken. Jammer dat een leuke citytrip naar Parijs zo in mineur eindigt.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer