HET DEBAT. Overal 30 km/u in bebouwde kom: moet dit de norm worden? Wat is jouw mening?
Als het van Vooruit en Groen afhangt, wordt dertig kilometer per uur de norm in de bebouwde kom. De partijen willen zo het aantal dodelijke slachtoffers bij voetgangers de kop indrukken. Momenteel mag je maximaal 50 km/u rijden in de bebouwde kom, tenzij een verkeersbord een andere maximumsnelheid aangeeft. Wat denk jij: moet 30 km/u de norm worden? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat politici en deskundigen van het voorstel vinden.
Achtergrond
Vorig jaar hebben 32 voetgangers het leven gelaten na een verkeersongeval in de bebouwde kom in Vlaanderen. Dat is een verdubbeling in vier jaar tijd, zo blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). De Vlaamse socialisten en groenen pleiten daarom voor een algemene verlaging van de snelheid in de bebouwde kom. Momenteel is de regel dat je er maximum vijftig kilometer per uur mag rijden. Op sommige plaatsen geldt per uitzondering dertig kilometer per uur, bijvoorbeeld aan scholen. Groen en Vooruit willen die norm nu omdraaien in heel Vlaanderen.
Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit)
“Ik pleit al langer voor het verlagen van de algemene snelheidslimiet naar 30 kilometer per uur in de bebouwde kom”, zegt de Vooruit-politica. “In straten waar brede fietspaden en voetpaden zijn, kan de snelheidslimiet van 50 kilometer per uur blijven bestaan. In sommige straten is het ook logisch dat je 50 rijdt”, aldus Lambrecht. Haar partij vraagt samen met Groen om van 30 kilometer per uur de regel te maken en van 50 kilometer per uur de uitzondering, waar het veilig kan.
De kans dat een voetganger een aanrijding met 30 kilometer per uur overleeft, is vier tot vijf keer hoger dan bij een botsing met 50 kilometer per uur, motiveert Lambrecht het voorstel bij VRT NWS. “Snelheid is een zeer grote killer in het verkeer.” De politica haalt Brugge aan als voorbeeld: sinds de invoering van de zone 30 op heel veel plaatsen in de stad is het aantal verkeersslachtoffers er met een vierde gedaald.
Verkeersinstituut VIAS
Opmerkelijk: VIAS, het instituut voor verkeersveiligheid, is niet voor het idee gewonnen. VIAS ziet wel heil in een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op drukke plaatsen in de bebouwde kom, maar niet in landelijke gemeenten met brede wegen en weinig bebouwing. “Wij als VIAS zijn voorstander van een veralgemeende zone 30 in de dorps- en stadskernen, wat nu ook al meer ingang vindt. Maar laat de bebouwde kom aan 50", bepleit Karin Genoe van VIAS bij VRT NWS. “Als je een zone 30 invoert, moet dat samengaan met infrastructuurmaatregelen of een aangepast kader alleszins.” Want een simpel verkeersbord volstaat niet, klinkt het bij VIAS. Er zijn ook ingrepen nodig. Denk aan de aanleg van bijvoorbeeld verkeersdrempels en vernauwingen.
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld)
Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters is evenmin voorstander van een veralgemening van de zone 30 in de bebouwde kom. “Ik blijf pleiten voor lokaal maatwerk”, zegt ze in een reactie. “Lokale besturen kennen hun eigen grondgebied en zijn het best geplaatst om te bepalen welke snelheidslimieten aanvaardbaar en geloofwaardig zijn. Maar dit betekent geenszins dat ik blind blijf voor de problematiek. Ik heb een afwegingskader zone 30 laten opstellen waarbij we steden en gemeenten een kader aanreiken dat hen helpt om te bepalen waar een zone 30 gewenst en haalbaar is”, aldus minister Peeters.
Reeds achttien steden en gemeenten hebben op eigen initiatief al de zone 30 ingevoerd in grote delen van de bebouwde kom. Het gaat onder andere om Aalst, Genk, Gent, Hasselt, Leuven en Mechelen.
Fietsersbond
Ook de Fietsersbond pleit voor een veralgemeende zone 30 in de bebouwde kom. Volgens de organisatie komt de maatregel zowel de verkeersveiligheid als de luchtkwaliteit ten goede. Een verlaagde snelheidslimiet moet volgens de Fietsersbond wel hand in hand gaan met ingrepen aan de weginrichting. “De zone 30 moet zo ingericht zijn dat sneller rijden fysiek onmogelijk wordt”, luidt het. Niet alleen de invoering van die zone 30 is belangrijk, ook de handhaving ervan is onontbeerlijk. Want als er niet gecontroleerd wordt, zal er in de praktijk weinig veranderen, vreest de Fietsersbond.
Professor en mobiliteitsexpert Dirk Lauwers (UGent en UAntwerpen)
Expert Dirk Lauwers is al langer pleitbezorger van de zone 30 in de bebouwde kom. Hij verwijst naar Spanje en Groot-Brittannië om de gunstige effecten van de verlaagde snelheidslimiet in de verf te zetten. Zo vielen er in Spanje tot een kwart minder doden sinds de verplichte invoering van de zone 30 in alle gemeenten, aldus de mobiliteitsexpert op Twitter. Onder voetgangers zijn er een derde minder doden en onder fietsers is het aantal slachtoffers zelfs met de helft gedaald. Ook Groot-Brittannië plukt de vruchten van een verlaagd snelheidsbeleid in de bebouwde kom. In de eerste plaats in Wales wordt er trager gereden en vallen er minder doden in het verkeer. Het argument van VIAS dat er eerst infrastructuurmaatregelen moeten uitgevoerd worden, veegt de professor resoluut van tafel. “Dat je eerst de infrastructuur moet aanpassen en dan pas borden zetten, is voorbijgestreefd. Dit hoor je nog enkel bij (een deel van) de autolobby”, aldus Lauwers.
En nu is het aan jou. Wat is jouw mening? Moet zone 30 de norm worden in de bebouwde kom? Laat het weten in de comments onder dit artikel. We bundelen de boeiendste reacties vanavond in een nieuw stuk.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM9
Cocktails drinken op de maan: deze Vlaming ontwerpt de eerste maanbasis (mét bar)
-
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
PREMIUM91
Wat doet Bart De Wever aan het stuur van Chinese e-truck in bomvol Sportpaleis?
Wat hebben een professionele basketbalclub, een Chinese start-up, het Antwerpse Sportpaleis en Bart De Wever gemeen? Samen vormen ze de puzzelstukken in een opvallend verhaal met wel héél hoge inzet: een gloednieuwe fabriek van liefst 300 miljoen euro en 600 werknemers in de Antwerpse haven. Al blijft de vraag: komt die er of komt die er niet? De Chinese spilfiguur reageert hier voor het eerst. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
PREMIUM
ONZE OPINIE. “Waarom N-VA op het podium niet meer over migratie praat”
Uit alle peilingen blijkt dat het één van de twee grote thema’s is voor deze verkiezingen: migratie. En toch zweeg N-VA -op één zin na- volledig over het onderwerp op haar congres. “Het wordt de beslissende gok van deze verkiezingscampagne”, schrijft hoofdredacteur Dimitri Antonissen. “Is Bart De Wever sterk genoeg om van ‘de hard werkende Vlaming moet meer geld overhouden’ de inzet te maken? En in één adem ‘dat andere thema’ én het Vlaams Belang in de schaduw te zetten?” -
Voor U streeft in juni naar 7 procent van de stemmen: “Wat doen we met de provincies en de Senaat? Afschaffen”
De nieuwe politieke partij Voor U streeft ernaar om op 9 juni minstens 7 procent van de stemmen te behalen, zo verklaarde oprichtster Els Ampe tijdens haar eerste verkiezingscongres in Rumst. Daar presenteerde ze ook het verkiezingsprogramma van haar partij, gericht op het versterken van de koopkracht, het verminderen van de schuldenlast, en het aanpakken van de particratie en migratiekwesties. Dat schrijft ‘VRT NWS’. -
17
De Stem van Theo Francken: “Ik vind niet dat abortus tot 18 weken mogelijk mag zijn”
-
4
De Stem van Tinne Van der Straeten: “In principe vind ik dat de hoofddoek overal gedragen mag worden”
-
PREMIUM16
Open oorlog bij de Nationale Loterij: volgens de één roept, rookt en drinkt CEO Jannie Haek op kantoor, de ander noemt dat pertinente leugens
Er woedt een open oorlog bij de Nationale Loterij. De vakbonden stuurden de raad van bestuur een officiële klachtenbrief over topman Jannie Haek (58). Hij wordt “onaanvaardbaar verbaal geweld” en “overmatig alcoholgebruik” verweten. “Hij staat neus aan neus tegen je te roepen en noemt je dom in het bijzijn van anderen”, zegt een werknemer aan HLN. Wij kregen nog tien mails binnen van personeelsleden - met vooral forse kritiek, maar ook steun voor Haek. Wat is er aan de hand? -
PREMIUM14
Heidi De Pauw stopt na 20 jaar bij Child Focus: “Vorig jaar hadden we 32% meer verdwijningen: een signaal dat het niet goed gaat met de jeugd”
Neen, Heidi De Pauw (52) is het niet beu bij Child Focus. Ze is ook niet ‘op’. Wel voelt ze zich klaar voor iets gedurfds: een job van 20 jaar verlaten en zien wat er gebeurt. Maar niet zonder terugblik: naar de tijd toen affiches nog in livings werden geprint, tot de geoliede machine van nu. “In dit land gaat ook veel goéd.” -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
232 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJozef Vermeulen
Joseph swaenen
Roland Colon
Gudrun Van Alboom
dirk liekens