Pleziervaart moet voortaan in groep door sluizen op 2 kanalen in de Kempen om water te sparen

Op de kanalen Dessel-Turnhout-Schoten en Herentals-Bocholt moeten pleziervaartuigen voortaan wachten op elkaar aan sluizen, om er in groep doorheen te gaan. Zo wil De Vlaamse Waterweg water sparen. Elke keer wanneer een sluis in werking wordt gezet, stroomt er water weg uit het kanaal, richting de zee.

Op de Kempense kanalen wordt de sluis normaal in werking gezet, telkens wanneer een plezierboot eraan komt. Om water uit te sparen zal dat vanaf nu pas gebeuren, wanneer er genoeg schepen zijn om de hele sluis te vullen. "Ze moeten er nu dus door in groep en we gaan de sluis niet meer in werking zetten voor elk schip apart", zegt Liliane Stinissen van De Vlaamse Waterweg. "Ze gaan dus misschien even moeten wachten. Dat zal maximaal 1 uur zijn."

Elke keer dat een schip door een sluis gaat, gaat er toch wel wat water verloren
Liliane Stinissen, De Vlaamse Waterweg

De bedoeling is om water langer vast te houden in de kanalen. "Elke keer dat een schip door een sluis gaat, gaat er toch wel wat water verloren. Het is dus beter om de sluis maar één keer te laten werken met meerdere schepen, dan verschillende keren voor telkens één vaartuig."  

De twee Kempense kanalen krijgen net zoals het Albertkanaal hun water uit de Maas. Daar is het waterpeil momenteel bijzonder laag. Eerder werden daarom ook al extra pompen in werking gesteld in Wijnegem, op het Albertkanaal. "Dat is de laatste plaats waar we water kunnen tegenhouden. In Olen ondermeer staan er altijd al pompen, maar in Wijnegem zijn er nu ook mobiele geplaatst. Daar moet naast de pleziervaart ook de professionele binnenvaart in nu in groep door de sluizen."

Meest gelezen