Waar is het uitstekende ‘Live a Live’ al die tijd gebleven?
GamereviewNa 28 jaar, én een forse remake, is roleplaying-game ‘Live a Live’ eindelijk beschikbaar voor westerse spelers. Dat zou verdorie tijd worden ook, want de gepimpte versie die onlangs voor de Switch verscheen, is meteen een van de betere games die we dit jaar in onze tengels hebben gehad.
Via het uitstekende ‘Octopath Traveler’ uit 2018 maakten we al kennis met een roleplaying-game waarin meerdere hoofdpersonages hun eigen, kortere, persoonlijke queeste doormaakten, om uiteindelijk samen een epische eindstrijd aan te gaan. Maar het idee dat een rollenspel niet noodzakelijk twintig tot tweehonderd uur lang over één en hetzelfde hoofdpersonage (of één en dezelfde groep) hoeft te gaan is niet nieuw: in 1994 bracht ‘Final Fantasy’-uitgever Square (nu Square Enix) al zo’n roleplaying-game met een verhaal in verschillende schijnbaar losstaande segmenten op de markt. ‘Live a Live’ was een vroeg werk van gamedesigner Takashi Tokita, die een jaar later de culthit ‘Chrono Trigger’ zou maken, voor de Super NES. Maar omdat Japanse roleplaying-games toen nog niet erg populair waren in het westen kwam de game nooit bij ons uit.
Het duurde nog tot februari van dit jaar voordat Square Enix een remake aankondigde, en warempel: hier is hij al. En nog krasser: hij is goéd. Zo goed zelfs dat het als een groot gemis aanvoelt dat westerse spelers hier niet eerder van hebben kunnen proeven.
Met z’n achten
De acht protagonisten die ondergetekende gedurende zo’n vijftien uur bestuurde in evenveel verschillende settings – van het Chinese keizerrijk via het wilde westen tot een onbestemde Aziatische grootstad in een nabije toekomst – haalden met veel moeite slechts personagelevel tien. Maar het merkwaardige is dat je bij ieder van de korte verhalen (telkens hoogstens twee uur speeltijd) altijd het gevoel hebt dat je iets wezenlijks achter de kiezen hebt: zowel wat de uitstekend gepende verhalen betreft als op gebied van gameplay, met een gevechtssysteem dat tegelijkertijd fluks en diepgaand is. Natuurlijk leer je op zo’n korte tijdsspanne veel meer nieuwe vaardigheden en aanvallen bij dan je in een rpg-verhaal van langere strekking zou doen, maar qua ritme en leercurve voelt de game bijzonder goed.
De manier waarop het speelveld tijdens een gevecht wordt uitgezet, met een raster van tegels waarbinnen iedere aanval een eigen stramien krijgt, verleent de game ook een unieke dynamiek. Dat, de korte speeltijd voor iedere episode, en tal van hulplijnen (zoals een knop die automatisch de beste uitrusting kiest uit je inventaris) maakt van ‘Live a Live’ zelfs een goeie rpg voor instappers in het genre.
Knapperige deconstructie
Een andere manier waarop ‘Live a Live’ schittert: zijn graphics! De makers zijn er, net als bij het nagelnieuwe ‘Octopath Traveler’, in geslaagd om de klassieke pixelgraphics zo knapperig en gedetailleerd te maken dat ze prima passen bij de handgetekende plaatjes die de diepere lagen van het decor vormen. Het geeft de hele game een schilderachtig cachet mee, dat de vaak aandoenlijk cartooneske animaties, met veel slapstick, versterkt.
Maar wat ondergetekende het langste zal bijblijven aan deze kleine parel van een game is de manier waarop hij niet gewoon een roleplaying-game is, maar een gedurfde deconstructie van dat genre. Ieder segment van ‘Live a Live’ trekt een ander bekend rpg-kernelement naar voren. Zo centreert het westernverhaal zich op het efficiënt met andere wezens samenleven in een nederzetting. Zo ligt het zwaartepunt van de episode die zich in de prehistorie afspeelt op de weerbaarheid tegen toevallige aanvallen van creaturen tijdens een trip. En zo is het kortere segment dat je naar de contemporaine tijd brengt gericht op gevechten alleen, met een structuur die uit ‘Street Fighter’-eske knokgames komt. Het maakt van ‘Live a Live’, hoewel het achtentwintig jaar in de obscuriteit heeft vertoefd, nog altijd een bevlogen genre-experiment. Met andere woorden: er is in 1994 een visionaire game op de markt gebracht, en twee derde van de wereld heeft het nooit geweten.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
gamereview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ lost hoge verwachtingen in én gaat er los over ook: 10/10
Ze hebben de ‘in de pas lopen tijdens de parade in Junon’-minigame aangepakt en zowaar leuk gemaakt. Voilà, meer heb je als ‘Final Fantasy VII’-fan eigenlijk niet nodig om te weten dat ‘Rebirth’, het tweede deel uit de remake-trilogie van één van de meest succesvolle RPG’s ooit, meer dan alle verwachtingen inlost. Want dat dit een fenomenaal spel zou worden, stond sowieso al buiten kijf. Maar dat het zó straf zou zijn, dat had zelfs de meest optimistische positivo niet durven dromen. -
-
gamereview
‘Taxi Life: A City Driving Simulator’: een reis doorheen het bruisende Barcelona (met véél files)
-
PREMIUM10
Vlaming blijft scoren met populairste game ter wereld ‘Baldur’s Gate 3', maar blijft met beide voeten op de grond
Het houdt maar niet op voor de Vlaamse videospelmaker Larian Studios en zijn ‘Baldur’s Gate 3'. Met dat spel – waarin ridders, elfen en dwergen duistere krachten bestrijden – sleepte het na de Amerikaanse nu ook de belangrijkste Britse game-awards in de wacht. Ondanks dat wereldwijde succes en een bedrijfsvermogen van 301 miljoen, laat CEO-oprichter Swen Vincke (51) zich nauwelijks betrappen op buitensporigheden: hij woont nog steeds met zijn gezin in een bescheiden villa in het Oost-Vlaamse Aalter. -
gamepreview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ is herkenbaar maar gloednieuw én het toverde smile op ons gezicht
Het regent de laatste jaren remakes en remasters van oude games, maar het gebeurt maar zelden dat er zo hard naar eentje wordt uitgekeken als naar ‘Final Fantasy VII Rebirth’, het tweede deel van de volledige herwerking van een van de beste RPG’s ooit. -
gamereview
Waarom langverwachte ‘Skull & Bones’ niét de opvolger van ‘Assassin’s Creed 4: Black Flag’ is
-
gamereview
‘Tekken 8' overstijgt vechtgamegenre met drang naar perfectie en animaties die je sterretjes doen zien
-
PREMIUM5
Hoe ga je om met haatspraak tijdens het gamen? Experts geven tips aan jongeren én ouders: “Rapporteer en blokkeer”
“Vieze bitch”, “vuile homo” of het ‘n-woord’ naar het hoofd geslingerd krijgen tijdens populaire schietspellen als een ‘Fortnite’ of ‘Call of Duty’. Gamers die hakenkruisen bouwen in ‘Minecraft’. Steeds meer jongeren worden het slachtoffer van online haat, toonde onze onderzoekscel gisteren aan. Maar wat moet je doen als je er zelf mee in aanraking komt? Experts David Verbruggen en Olivier Cauberghs geven concrete tips aan gamers én hun ouders. “Ga het gamen vooral niet verbieden.” -
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
De Zweedse gaminggroep Embracer verkoopt de computerspelontwikkelaar Gearbox Entertainment aan de Amerikaanse reus Take-Two Interactive. Die telt daarvoor 460 miljoen dollar (425 miljoen euro) neer. De deal zou volgend jaar rond moeten zijn. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen