‘Rollerdrome’ tuimelt binnenkort je scherm binnen
GamepreviewMet ‘Rollerdrome’ brengen de makers van indie-skatesensatie ‘OlliOlli’ binnenkort een spectaculaire mix tussen een thirdpersonshooter en een extreme sportgame naar je console of pc. We probeerden alvast de eerste levels, en ontdekten een game die wat behendigheid van de speler vraagt, maar daar ook veel spektakel voor teruggeeft.
Het loopt op rolletjes voor Roll7. De Britse studio hield het tot eind vorig jaar bescheiden met sporadische maar rake titels als skatesimulator ‘OlliOlli’ (2014), miskende indiesensatie ‘Not a Hero’ (2015) en arcadegame ‘Laser League’ (2018), maar sinds het eind vorig jaar werd overgenomen door Private Division, de indie-mecenaatafdeling van videogamereus Take Two Interactive, gaat het keihard. Eerder dit jaar kwam al het gesmaakte late vervolg ‘OlliOlli World’ op de markt, en weldra volgt ‘Rollerdrome’, een mix tussen een thirdpersonshooter en een extreme sportgame rond rolschaatsen, op een parcours dat zich uitstekend leent tot spectaculaire ‘tricks’.
Knijpen
Dat schieten en dat kunst-en-vliegwerk hangen ook tot op niet geringe hoogte samen. Je knalt je tegenstanders op de verscheidene rollerparcours overhoop met de hulp van een auto-aim-systeempje, zodat je tijdens het stuntwerk niet ook onnodig bezig bent met mikken. Bovendien kun je met de linker trekker de tijd eventjes vertragen à la ‘Max Payne’, zodat je rustig je tijd kunt nemen.
Maar tegelijkertijd zit je vrij snel zonder kogels, en voor de manier waarop je die kunt aanvullen hebben de makers een pagina uit het receptenboek voor ‘Doom Eternal’ gescheurd: alleen door het uithalen van spectaculaire trucs, terwijl je je tegenstanders hun raketten of de laserzoeker van scherpschutters verschalkt, krijg je nieuwe munitie. En dat vraagt soms wel wat coördinatie: voor de meest efficiënte truc, waarbij je nadat je jezelf in de lucht hebt gelanceerd een van je schenen vastneemt en een paar buitelingen maakt, moet je drie knoppen tegelijkertijd ingeknepen houden. Ook bij dat stuntwerk staan alle hulplijntjes ingeschakeld (je kunt niet op je snuit gaan), maar het vraagt wel wat knoppenhandigheid.
Overal leentjebuur
Visueel lieten de makers van ‘Rollerdrome’ zich merkbaar inspireren door de vorig jaar verschenen game ‘Sable’, en dus bij uitbreiding bij Franco-Belgische strips. Maar de adaptatie is geslaagd: er liggen mooie klare lijnen rond ieder object, en ook details in het decor vallen mooi op je netvlies. Zeker wanneer de makers dieper in de game met omgevingseffectjes beginnen (zoals exploderende vaten) kan de visuele pret niet op.
Dat sfeertje wordt nog versterkt door de behaaglijk dreunende elektronische muziek, en de hele omkadering van het ding: alles aan ‘Rollerdrome’ ademt de sfeer van een futuristische exploitatiefilm à la (uiteraard) ‘Rollerball’ (1975) of ‘Then Running Man’ (1987) uit: niet toevallig speelt het zich allemaal af in het jaar 2030 van een dystopische toekomst, waarin de vileine multinational Matterhorn de plak zwaait en een hoop politieke macht heeft vergaard met brood en spelen.
Vragen!
Naar de release van de game toe, op 16 augustus op PlayStation en pc, vragen we ons voorlopig af of die managementcomponent tussen de matches door wel een meerwaarde zal betekenen voor de game, al zijn de inflatoir hoge bedragen die je moet managen (om mee te mogen spelen leen je zo’n 300.000 dollar, zegt je terminal!) wel een mooie toets. Ook mocht er ook wat meer beweging in je tegenstanders zitten: die staan maar wat de houten Klaas uit te hangen. Ongetwijfeld komt er meer actie wanneer we ons aan de multiplayercomponent kunnen wagen.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
gamepreview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ is herkenbaar maar gloednieuw én het toverde smile op ons gezicht
-
Livios
Zonnepanelen en thuisbatterij met stekker straks ook in België toegelaten? “Lagere kosten, maar ze leveren minder op”
Kleine thuisbatterijen en zonnepanelen met een stopcontactstekker: ze bestaan, maar of je ze in België ook mag gebruiken, is niet duidelijk. Synergrid, de Belgische netbeheerderskoepel, wil daar verandering in brengen, omdat de vraag vanuit de markt zou toenemen. Maar is dat echt zo? Zijn de toestellen veilig en voordelig? En kun je ze in elke woning gebruiken? Bouwsite Livios vroeg het aan energie-expert Dirk Van Evercooren. -
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste brandstof?
Exact een week geleden steeg de maximumprijs voor benzine 95 tot 1,784 euro per liter. Dat is meteen het hoogste niveau in vijf maanden tijd, en ondanks een lichte daling blijft de dieselprijs eveneens hoog. Daartegenover staan de sterk gedaalde stroomprijzen. Mijnenergie.be ging na wat dat betekent voor het prijsverschil tussen rijden op fossiele brandstof en rijden op elektriciteit. -
-
PREMIUM
Lego Master Corneel Clarys (25) ontwerpt bouwsets van Minneke Poes, Cieper en Goliath: “Uit liefde voor de Kattenstoet”
Ieper -
GETEST. Iconische Atari 2600-spelcomputer is terug met retroconsole, maar biedt die meer dan een pot nostalgie?
Een brok gamegeschiedenis krijgt een tweede leven met de Atari 2600+, een moderne versie van de klassieke Atari 2600-spelconsole. De nostalgie fonkelt hard, maar is dit ding 46 jaar na de oorspronkelijke lancering nog relevant? En voor wie? -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
Er zijn sequels die al jaren in de pijplijn zitten of misschien nog jaren op zich gaan laten wachten, maar waarnaar menig gamer reikhalzend uitkijkt. ‘Grand Theft Auto VI’, ‘Metroid Prime 4’, ‘Elder Scrolls VI’, om er maar een paar te noemen. Er zijn ook vervolgen waarop het tegen wil en dank hopen is. ‘Half-Life 3’ of ‘Beyond Good & Evil 2’ bijvoorbeeld. En dan zijn er games die plots schijnbaar uit het niets verschijnen en waarvan je al een verdomd goede kennis van in de vergetelheid belande titels moet hebben om te weten dat het gaat om een nieuw deel in een reeks. -
PlayStation 5 gaat voorbij kaap van 50 miljoen verkochte exemplaren
-
Independer
60 euro betalen voor slechts een paar minuten surfen: zo betaal je je niet blauw aan telecom op reis
-
Larian Studios uit Gent maakt geen vervolg op uiterst succesvolle game ‘Baldur’s Gate 3’
Gameontwikkelaar Larian Studios uit gaat geen vervolg maken op het spel ‘Baldur’s Gate 3’. Dat heeft topman Swen Vincke donderdag gezegd. Nochtans was de game een megasucces met miljoenen verkochte exemplaren. Het Belgische bedrijf gaat ook geen uitbreidingen maken. Wel blijft Larian ‘Baldur’s Gate 3’ van updates voorzien. -
gamereview
‘Outcast: A New Beginning’ is een letterlijke blast from the past
‘Grand Theft Auto III’ was in 2001 voor veel van ons de eerste kennismaking met een (zo goed als) volledige 3D-wereld en zorgde voor een bescheiden revolutie in gameland. Terecht, maar toch was het concept hen twee jaar eerder al voorgedaan, door het Belgische Appeal Studios nog wel. Het spel in kwestie? ‘Outcast’, een sci-fi avontuur voor pc dat best goed onthaald werd maar helaas door financiële problemen bij de makers nooit een vervolg kreeg. Nochtans waren de plannen voor die sequel er wel, en kijk: amper 23 jaar later is Appeal Studios terug van weggeweest en ligt ‘Outcast: A New Beginning’ in de rekken! -
gamepreview
Veelbelovend ‘Unknown 9: Awakening’ mixt actie, stealth, dieselpunk, magie en samenzweringstheorieën