Ryanair-topman Michael O'Leary

Het tijdperk van spotgoedkope vluchten is voorgoed voorbij, zegt Ryanair-topman

Volgens Ryanair-topman Michael O'Leary is het tijdperk waarin reizigers voor slechts 10 euro kunnen vliegen nu voorgoed voorbij. Dat vertelde hij in een interview aan BBC. Dat zou onder meer komen door de stijgende brandstofkosten. Toch gelooft O'Leary dat mensen ondanks de stijgende ticketprijzen zullen blijven vliegen.

De tijd waarin reizigers spotgoedkoop kunnen vliegen, is volgens de Ryanairbaas Michael O'Leary voorgoed voorbij. De komende vijf jaar zullen de gemiddelde prijzen van vliegtickets van 40 euro tot ongeveer 50 euro stijgen. Die prijsstijging komt er volgens O'Leary door de hoge brandstofprijzen. 

"Mensen zullen blijven vliegen"

"Tickets van 10 of zelfs 1 euro zullen de komende jaren niet meer te verkrijgen zijn", vertelt O'Leary. De hoge brandstofprijzen kosten niet alleen luchtvaartmaatschappijen handenvol geld, ze knagen ook aan het reisbudget van huishoudens. Desondanks gelooft de Ryanairbaas niet dat mensen daardoor zullen stoppen met vliegen. "Ik denk wel dat mensen prijsgevoeliger zullen worden."

AFP or licensors

Over het klimaat en de Brexit

Verder in het interview uit O'Leary zijn ongenoegen over de focus van overheden op de luchtvaart over de uitstoot van broeikasgassen. Het commerciële vliegverkeer is verantwoordelijk voor zo'n 2,5 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Jarenlang bleef de luchtvaart buiten schot van nieuwe klimaatregulering en emissiestandaarden, maar de laatste jaren denken vele overheden na over een vliegtaks.

Die focus is volgens O'Leary misplaatst. Auto's, scheepvaart en vrachtwagens zouden volgens hem veel meer CO2 uitstoten. Zo zouden overheden moeten focussen op de overschakeling van fossiele brandstoffen naar elektrische wagens. 

Als men een beetje eerlijk is, dan erkent men dat de Brexit een ramp is voor vrij verkeer van werkkrachten

Michael O'Leary - topman van Ryanair

Wat verder in het interview uitte O'Leary ook zijn ongenoegen over de impact van de Brexit op het luchtverkeer. In het Verenigd Koninkrijk is er al de volledige zomer heel wat chaos: er staan lange wachtrijen, er is heel wat verloren bagage en veel vluchten zijn afgelast. De luchthavens kampen er met een groot personeelstekort. Maar ook voor andere (Europese) luchthavens is O'Leary niet mals. Volgens hem zijn ze onvoldoende voorbereid op de grote drukte van deze zomer.

Betere werkomstandigheden

Ondertussen wordt de lagekostenmaatschappij ook geconfronteerd met een ander probleem: de vele stakingen bij het personeel. In ons land werden in juni ruim 10.000 passagiers getroffen door de stakingen. Ook op andere luchthavens wordt nu gestaakt. In Spanje zal nog tot januari 2023 regelmatig een 24 uursstaking gehouden worden. Werknemers eisen vooral betere werkomstandigheden. Tot nu toe leek O'Leary niet erg onder de indruk van de vele stakingen bij zijn personeel.

Staking op Charleroi
AFP or licensors

Meest gelezen