"Sake Viva!": Japan lanceert campagne om jongeren aan te moedigen meer alcohol te drinken

In Japan heeft de overheid een opmerkelijke campagne gelanceerd om jongeren aan te moedigen om meer alcohol te drinken. In Japan drinkt de jonge generatie minder dan hun ouders en dat brengt dus ook minder geld in het laatje van de Japanse schatkist. Er is daarnaast een wedstrijd waarbij Japanners tussen 20 en 39 jaar suggesties kunnen indienen om die trend te keren en de sector aantrekkelijker te maken.

"Sake Viva!", zo heet de campagne die de Japanse overheid heeft gelanceerd om meer jongeren aan te zetten tot het drinken van alcoholische dranken. Met een knipoog naar het beroemde Japanse drankje sake (rijstwijn, nvdr.) wil de overheid meer belastingen kunnen innen op alcoholische dranken.

De jonge generatie Japanners drinkt nu minder alcohol dan haar ouders, en zo loopt de overheid een deel van haar belastinginkomsten mis. De inkomsten uit de belasting op alcohol zijn in de loop der jaren gedaald: volgens het dagblad The Japan Times maakten ze in 1980 5 procent van de totale inkomsten uit, in 2020 nog slechts 1,7 procent. 

Volgens de overheid is de coronapandemie één van de grote oorzaken waarom jongeren minder drinken. Zo werkten veel Japanners van thuis uit en gingen ze dus niet zoals gewoonlijk na de werkuren samen iets drinken. 

Ook de vergrijzing van de bevolking heeft geleid tot een daling van de alcoholverkoop. Volgens de Wereldbank is naar schatting een derde van de Japanse bevolking 65 jaar of ouder. Recente cijfers van de Japanse belastingdienst tonen aan dat mensen in 2020 minder dronken dan mensen in 1995, de consumptie daalde van 100 liter per jaar naar 75 liter.

Wedstrijd

Er is ook een wedstrijd waarbij Japanners tussen 20 en 39 jaar suggesties kunnen indienen om die trend te keren en de sector aantrekkelijker te maken. Deelnemers hebben tot eind september om hun idee in te dienen, daarna zullen de winnaars hun idee verder mogen uitwerken om het dan in november officieel voor te stellen aan het brede publiek.

De Japanners reageren verdeeld op de nieuwe campagne omdat hij zou aanzetten tot overmatig alcoholgebruik. Anderen zijn dan weer laaiend enthousiast en delen nu al massaal hun gekste ideeën. 

Meest gelezen