‘Cult of the Lamb’ is een soort ‘Animal Crossing’ met bloed, satanisme en uitwerpselen
gamereviewEr zijn dingen die een natuurlijke combinatie vormen. Frieten en mayonaise. Cornflakes en melk. Dingen waaraan niemand ooit zou twijfelen. En dan zijn er combinaties die tegen alle logica in gaan. Zo moeten de makers van ‘Cult of The Lamb’ waarschijnlijk tijdens het spelen van een potje ‘Animal Crossing’ gedacht hebben “Weet je wat dit lieflijke spel over knuffelbare diertjes die samen een gemeenschap vormen nóg beter zou maken? Bloed, satanisme en hopen uitwerpselen!” En verdorie, ze hadden nog gelijk ook.
De titel ‘Cult of the Lamb’ dekt de lading immers volledig: je kruipt in de wol van een onschuldig lammetje dat zonet aan geofferd is in een religieus ritueel maar meteen weer tot leven werd gewekt door de zogenaamde ‘One Who Waits’. Vervolgens is het aan jou om als de schattigste sekteleider ooit nieuwe volgelingen te rekruteren en in naam van The One Who Waits wraak te nemen.
Een succesvolle sekte opbouwen, doe je echter niet zomaar in een-twee-drie. Nadat je je eerste gelovigen hebt ingelijfd, komt namelijk de ‘Animal Crossing’-invloed naar boven. Er moet immers voor voedsel, logement en uiteraard de nodige demonische tempels en decoratieve elementen gezorgd worden. Je zou niet willen dat je aanhangers hun geloof verliezen of nog erger, doodvallen van honger of ziek worden omdat er nog geen toiletten zijn en ze binnen de kortste keren omringd zijn door hun eigen fecaliën. Om je kamp uit te rusten met de nodige voorzieningen, heb je natuurlijk grondstoffen nodig. Die verzamel je door bomen om te hakken, bessen te plukken en steen te kappen, maar de écht waardevolle dingen vind je tijdens het tweede aspect van het spel.
Kerkers
De wereld van ‘Cult of the Lamb’ bestaat namelijk uit vier gebieden die elk opgebouwd zijn uit willekeurig gegenereerde kerkers met aan het eind een van de vier bisschoppen die ter aarde besteld moeten worden om je demonische verlosser te bevrijden. Hier verschuift het spel dan ook meteen naar een iets gewelddadigere toon, met horden vijanden in tal van formaten en gradaties van afzichtelijkheid. Gelukkig zijn er hier en daar ook kamers waar je bijvoorbeeld een tarotkaart kan trekken om een tijdelijke power-up te krijgen, of waar je even niet belaagd wordt en rustig wat voorraden kan sprokkelen.
Vier gebieden lijkt misschien weinig, maar ook wanneer je de bisschop van een bepaald level hebt verslagen, kan je nog steeds terugkeren om bijvoorbeeld een van de talrijke sidequests die je volgers je regelmatig voorschotelen te voltooien. Bovendien verandert de lay-out van de kamers en de paden die je kan nemen telkens je de arena opnieuw betreedt, waardoor het de absoluut moeite loont om af en toe eens op je stappen terug te keren naar een al eerder voltooid level. De vijanden worden elke keer taaier, maar de buit groeit dan ook exponentieel mee.
Verslavend
Het is de afwisseling van die twee speelstijlen die van ‘Cult of the Lamb’ een enorm verslavend spel maakt. Het basismechanisme van grondstoffen verzamelen, sekteleden werven, nieuwe gebouwen voor je kamp vrijspelen die dan ook weer upgrades kunnen krijgen, wat dan weer leidt tot nog meer opties, in combinatie met de extreem strakke hack & slash-levels, zorgt ervoor dat dit het soort spel is dat je de tijd helemaal uit het oog doet verliezen. Dit wordt geheid en geheel terecht een culthit!
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Leuven, Kessel-Lo -
gamereview
‘Lil Guardsman’ is klein maar fijn pareltje vol absurde humor in klassieke ‘point & click’-stijl
‘Lil’ Guardsman’ is een ‘point & click’-spel in cartoonstijl met (absurde) humor als rode draad - denk aan ‘The Simpsons’ of ‘Monty Python’. Vertrouw niemand. Of net iedereen… in ‘Lil’ Guardsman’ is het aan jou. -
gamereview
‘Outcast: A New Beginning’ is een letterlijke blast from the past
‘Grand Theft Auto III’ was in 2001 voor veel van ons de eerste kennismaking met een (zo goed als) volledige 3D-wereld en zorgde voor een bescheiden revolutie in gameland. Terecht, maar toch was het concept hen twee jaar eerder al voorgedaan, door het Belgische Appeal Studios nog wel. Het spel in kwestie? ‘Outcast’, een sci-fi avontuur voor pc dat best goed onthaald werd maar helaas door financiële problemen bij de makers nooit een vervolg kreeg. Nochtans waren de plannen voor die sequel er wel, en kijk: amper 23 jaar later is Appeal Studios terug van weggeweest en ligt ‘Outcast: A New Beginning’ in de rekken! -
-
Livios
“Koffiegruis, eierschalen en mulch werken niet”: zo verjaag je slakken wél succesvol uit je tuin
-
gamereview
Waarom langverwachte ‘Skull & Bones’ niét de opvolger van ‘Assassin’s Creed 4: Black Flag’ is
Tien jaar lang heeft ‘Skull & Bones’ stuurloos op de grote oceaan der games rondgedobberd, maar nu is de nieuwste Ubisoft-telg eindelijk aangemeerd. Aanvankelijk leek de game een uitbreiding te gaan worden van de zeer gesmaakte ‘Assassin’s Creed 4: Black Flag’. Ruim een decennium later vaart de game een eigen koers, maar het piratenschip heeft de woelige zee toch niet helemaal doorstaan. -
Spaargids.be
Meer spaarrente strikken? Met deze tips loop je je getrouwheidspremie niet mis
In hun strijd om nieuwe klanten te werven en onder druk van de markt, krikten de banken hun spaarrentes de laatste tijd weer regelmatig op. Resideert je spaargeld al enige tijd op dezelfde rekening, bestaat de kans dat je elders inmiddels een interessanter spaartarief hebt gespot. Is het dan slim om je centen meteen over te hevelen? Of zitten er addertjes onder het gras? Spaargids.be vertelt je wat je niet mag ontgaan. -
Livios
Zo heb je geen last van ratten of muizen, op een verantwoorde manier: “Vergif is géén oplossing op lange termijn”
-
Sony verkoopt miljoen minder Playstations dan verwacht
-
gamereview
Wéér een zombiegame? ‘Welcome to ParadiZe’ is meer dan aangenaam tussendoortje
Dit spel heet dus echt ‘Welcome to ParadiZe’. Met een hoofdletter z. Want het is met zombies en de niet al te subtiele woordspelingen stonden precies diep in de uitverkoop. Kijk, een flauwe pun op tijd en stond moet kunnen. Maar als je titel al zo slap is, dan doet dat niet het beste vermoeden voor het eigenlijke spel, beste ontwikkelaars. Gelukkig durft een eerste indruk al eens mis zijn, want uiteindelijk is dit misschien geen onvergetelijke instant klassieker, maar desalniettemin een meer dan aangenaam tussendoortje. -
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
De Zweedse gaminggroep Embracer verkoopt de computerspelontwikkelaar Gearbox Entertainment aan de Amerikaanse reus Take-Two Interactive. Die telt daarvoor 460 miljoen dollar (425 miljoen euro) neer. De deal zou volgend jaar rond moeten zijn. -
Larian Studios uit Gent maakt geen vervolg op uiterst succesvolle game ‘Baldur’s Gate 3’