Nieuw, landelijk systeem voor fietsmarkering op komst: hoe zal het werken?

Wie zijn fiets wil laten markeren, zal vanaf volgend jaar gebruik kunnen maken van een nieuw, landelijk systeem. Wie dat wil, zal een moeilijk te verwijderen sticker kunnen krijgen met daarop een unieke QR-code. Wie die code met de smartphone scant, komt te weten of een fiets al dan niet gestolen is. In tegenstelling tot traditionele fietsmarkeringen geeft het nieuwe systeem geen persoonsgegevens vrij.

Wie vroeger zijn fiets wilde laten beschermen tegen diefstal, kon die bij de gemeente laten graveren. Daarbij werd met een machientje het rijksregisternummer van de eigenaar in het kader van de trouwe tweewieler gepantografeerd, zoals dat heette. 

Dit ouderwetse systeem had een aantal nadelen:

  • Het traditionele graveren werkte destijds wel voor zware, stalen fietsen, maar voor moderne fietsen zoals carbonnen koersfietsen is deze markeertechniek geen optie meer: het zou de fietsen onherstelbaar beschadigen. Daarom werd op verschillende plaatsen al overgeschakeld op een systeem met stickers.
  • Wat als je de fiets verkocht of wegschonk? Dan zat de trotse, nieuwe eigenaar van de fiets met het rijksregisternummer van de originele eigenaar opgezadeld. 
  • De fietsmarkering met het rijksregisternummer gaf overigens ongewild persoonsgegevens vrij: op basis van het rijksregisternummer kan je zien wat de geboortedatum is van de eigenaar en wat zijn of haar geslacht is. 
  • Bovendien maakte het systeem nog geen gebruik van de digitale mogelijkheden die online databanken en smartphones bieden.

QR-code

Om al die euvels de wereld uit te helpen, werden de afgelopen jaren in de verschillende landsgedeeltes nieuwe systemen voor fietsmarkering bedacht. 

Het probleem daarvan was dat er niet één uniform systeem meer was, voor heel België. Daarom komt er vanaf volgend jaar een nieuw, landelijk systeem. 

Dat nieuwe systeem is gebaseerd op het systeem dat sinds 2019 gebruikt wordt in Brussel. In het hoofdstedelijke gewest heet dat systeem mybike.brussels. In Brussel zijn intussen zo’n 36.000 van de naar schatting 450.000 fietsen geregistreerd.

Het nieuwe systeem is een opsporingssysteem waarbij fietsen een straffe sticker krijgen met daarop een unieke QR-code als identificatie. Geen gedoe meer dus met graveringen die je fietsframe kunnen beschadigen.

“Het voordeel van ons systeem is ook, dat wij de fietsen registreren en niet zozeer de eigenaar”, zegt woordvoerder Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. “Als een fiets van eigenaar verandert, kan de oude eigenaar dat doorgeven, waardoor de QR-code wordt overgedragen op de nieuwe eigenaar.”

Videospeler inladen...

App

Door gebruik te maken van een QR-code, is het nieuwe systeem ook een slim systeem, legt Paemen uit. Als je fiets gestolen is, kan je bij aangifte de QR-code van de fiets doorgeven. 

Op die manier kan de fiets in de databank als gestolen worden aangemerkt. Als iemand dan de sticker van je fiets scant, kan die via een smartphone-app aan de eigenaar laten weten waar zijn of haar tweewieler zich bevindt. 

“Het systeem werkt pas wanneer iedereen wiens fiets gestolen wordt, de diefstal daadwerkelijk ook aangeeft in de app”, merkt Inge Paemen op. “Er zijn immers nog te veel mensen die geen aangifte doen als hun fiets gestolen wordt, omdat ze denken dat dit toch niets oplevert.” 

Volgens de officiële politiestatistieken werden vorig jaar 26.510 fietsen gestolen, gemiddeld bijna 73 per dag dus. Maar dat is een grove onderschatting omdat velen geen aangifte doen van de diefstal. Het feitelijke aantal zou volgens schattingen zo’n drie keer hoger liggen.

Privacy

Het systeem met QR-codes heeft ten slotte nog een voordeel ten opzichte van het traditionele markeren: de QR-code verwijst alleen naar de gegevens van de fiets en niet naar de eigenaar. 

Wie zijn fiets nog traditioneel laat markeren, krijgt namelijk een gravering of sticker met daarop je persoonlijke rijksregisternummer. Daardoor is de geboortedatum en het geslacht van de eigenaar dus herkenbaar. Met de QR-code is dit niet langer het geval.

Meest gelezen