© AP

Luchthavenpolitie: “Een man met een bom raakt nog altijd vlot binnen”

“De veiligheid op Zaventem is lek. Behoorlijk lek. Van de ­beloofde hightech tegen terroristen kwam nog niet al te veel in huis.” Aan het woord: veiligheidspersoneel en de politie van de nationale luchthaven. “Een man met een bom raakt nog even vlot binnen. We vrezen een nieuwe 22 maart. Meer dan ooit.”

Dirk Coosemans

Het valt de politiemensen moeilijk om de veiligheids­lekken aan te kaarten. “We willen zeker de terroristen niet helpen”, zeggen ze. “Bovendien is onze nieuwe baas een goeie kerel, een man van het terrein die zijn uiterste best doet. Maar het begint ons te dagen dat er andere machten spelen. Minister van Veiligheid Jan Jambon (N-VA) loopt hoog op met zijn technologische snufjes die de luchthaven superveilig zouden moeten maken. Terwijl wij en alle andere betrokkenen weten dat die zaken eigenlijk niet marcheren. En BAC, de uitbater van de luchthaven, werkt zelfs tegen om dit oord veiliger te maken. Want elke veiligheidsmaatregel stremt de toeristenstroom. Dat is slecht, krijgen we steeds te horen.”

En dus gooien ze hun frustratie eruit. “Om de mensen te ­informeren en in de hoop dat onze beleidsmakers met één jaar vertraging toch de urgentie van dit probleem gaan ­beseffen. In het andere geval is een nieuwe aanslag slechts een kwestie van tijd. En dan is het voorgoed gedaan met Zaventem. Geen mens zal hier nog willen werken of het vliegtuig nemen. Onlangs, op een spoedvergadering van het personeel van de check-in, werd dat nog eens duidelijk. Die mensen zijn doodsbang, vertelden ze. Omdat ze het terechte gevoel hebben dat er niets ten goede veranderd is sinds 22 maart 2016.”

Beloofd, niet geleverd

De problemen beginnen al aan de ingang. “Stel: u bent terrorist en stopt een bom in uw valies. U stapt door een van de ingangen de luchthaven binnen. U wordt niet gestopt, door niemand, en laat uw explosief ontploffen in de vertrekhal of aankomsthal. Slachtoffers gegarandeerd en doel bereikt. Die ingang wordt nu bewaakt door twee agenten met als enige hulpmiddel een metaal­detector die alleen de persoon en in de regel niet de bagage checkt.” De metaaldetector wordt ook zelden gebruikt: ­enkel bij mensen die ‘verdachte handelingen’ stellen.

En de bagage? “Er waren ons sniffers beloofd. Apparaten die explosieven ‘ruiken’. Ze zijn er nog niet en we vrezen dat ze nooit gaan komen. We hadden er twee in bruikleen gekregen van de Europese Unie. Die zitten in de testfase en ze zorgen voor nogal wat moeilijkheden. Explosievenhonden dan? Die zouden ook terstond ter beschikking gesteld worden: acht stuks. Maar ze zijn nog in opleiding. Zowel de sniffers als de honden zijn er vandaag nog steeds niet.”

Een ander snufje dat de luchthaven superveilig moest maken, waren de camera’s voor gezichtsherkenning. “Dat is uitgedraaid op een slechte grap. De testcamera hebben we uitgeprobeerd met een foto van een collega, een kale man. De camera is opgehangen in een hoekje van de luchthaven. Telkens wanneer een behoorlijk kalende medemens passeert, gaat het licht op rood. Hiermee raken we echt geen stap verder.”

Ambachtelijk werk

Wat wel werkt zijn de ANPR-camera’s aan de toegangsweg. “Het enige snufje dat opera­tioneel is. Maar die slimme ­camera’s houden terroristen natuurlijk niet tegen. Ze signaleren alleen nummerplaten van auto’s met een ‘probleem’. Per dag gaat het alarm meermaals af. Maar omdat er nog niet genoeg volk is om achter zo’n auto aan te gaan, wordt er zelden eentje onderschept. En als zo’n auto de overdekte parking van vele verdiepingen hoog inrijdt, kunnen we ook niet de achtervolging inzetten. Onze camionettes zijn te hoog. Nee, dit is geen grap.”

Toch vertelde de nieuwe baas onlangs in de parlementaire onderzoekscommissie dat al een behoorlijk aantal mensen met een terreurlink opgepakt werd op de luchthaven. “Maar dat is zeker niet dankzij de ­onbestaande hightech. Wel dankzij de agenten – al dan niet in burger – die bijna panisch alert zijn voor alles wat beweegt. Het pure ambachtelijke werk is het enige waar een potentiële terrorist nog een beetje voor moet vrezen. Het is onze enige troost.”

Kabinet Jambon: “Nooit deed een regering meer voor veiligheid”

© Photo News

Minister van Veiligheid Jan Jambon (N-VA) is het niet eens met de kritiek van de agenten. “Als er één plek is in dit land waar innovatief aan een ­betere veiligheid wordt ­gewerkt, dan is het de luchthaven wel”, zegt woordvoerder Olivier Van Raemdonck.

“Nooit deed een regering meer voor een betere veiligheid. We begrijpen dat de politiemensen die 22/03 meegemaakt hebben, vinden dat het allemaal nog sneller moet. Maar beweren dat er niks gebeurt, is onjuist en ook onverantwoord”, klinkt het boos.

“We zullen elke aan­gegane belofte uitvoeren. Maar we kunnen ook niet terug naar de onwerkbare ­situatie waarbij elke tas of elke valies werd geopend en doorzocht voor je de luchthaven in kon. De technische hulpmiddelen die we ­ontwikkelen, onder meer de camera’s voor gezichts­herkenning, zullen toelaten om die ene mens met slechte bedoelingen uit een massa van duizenden onschuldige reizigers te pikken.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER