De ‘Saints Row’-reboot is een klunzig, misdadig lolletje
GamereviewDoor terug te keren naar de basis van hun reeks hebben de makers van ‘Saints Row’ ook de meest kwalijke kwaliteit van hun allereerste games teruggebracht: hun reboot van de serie is opnieuw een ‘Grand Theft Auto’ van de Aldi. Maar in al zijn klunzigheid is het zo’n sympathieke, sfeervolle game dat we ons er tòch kostelijk in hebben geamuseerd.
De makers van ‘Saints Row’ vonden het, na de waanzinnige quatsch van ‘Saints Row IV’ uit 2014, tijd voor een wat meer ingetogen reboot van hun reeks, en daar was ondergetekende het vanaf moment één al niet mee eens: voor mij had het nòg zotter mogen worden dan het interdimensionale orgelpunt waarmee die cyclus van de reeks geëindigd is. Er viel evengoed wat te zeggen voor een propere lei, maar dan moesten de makers van de reeks sinds jaar en dag – het in Chicago gevestigde Volition - wel zien los te komen van de allereerste game uit hun reeks, die niet meer dan een ‘Grand Theft Auto’-kloon was.
Daar gaat het dus compleet fout met deze reboot. Niet alleen is ‘Saints Row’ opnieuw een onversneden ‘Grand Theft Auto’-kloon, een vibe waaraan de originele reeks slechts zeer moeizaam, en pas na een aflevering of twee, wist te ontsnappen. Dat was op zich nog niet zò erg geweest, ware het niet dat ze niet het baanbrekende, inmiddels ook al bijna tien jaar oude ‘Grand Theft Auto V’ als blauwdruk hebben genomen, maar eerder ‘Grand Theft Auto: Vice City’. In al zijn vezels – van de besturing van je wagen via het schieten tot het oprapen van blinkende flappen geld bij je ontzielde tegenstanders – is dit een openwereld-misdaadgame van twintig jaar geleden, in een genre dat Volition zélf vreemd genoeg inmiddels al flink heeft helpen evolueren.
Weinig te doen
De game introduceert een nieuwe ‘Saints’-bende, een stelletje millennials die het niet makkelijk hebben op de arbeidsmarkt en dan maar de misdaad induiken. Met, in een episch uitgebreide ‘editor’, een door jezelf gebricoleerd personage als baas van de equipe. Verder kozen de makers voor een compleet nieuw decor: de stedelijke banditisme-speeltuin van de originele reeks werd aan de kant gezet voor Santo Ileso, een stad naar model van El Paso, Albuquerque of Tucson. Steden in het zuidwesten van de Verenigde Staten, waar het stedelijke weefsel de stoffige woestijn kust in de buitenwijken, en de Americana-invloeden van steden uit andere Amerikaanse regio’s versmelten met de haciëndastijl die de streek overnam van het naburige Mexico.
Het is een mooie, gedetailleerde, prettig te doorkruisen wereld. Maar de makers steken er niet mee weg dat ‘Saints Row’ gewoon weer een ‘Grand Theft Auto’ van de Aldi is. De wereld voelt leeg aan, alsof de inwoners er allemaal hun uittocht hebben gemaakt, en je moet er meestal onzinnige, uit creatieve armoede ontsproten missies in uitvoeren. Meestal gaat het om een vrij willekeurige opdracht (“Jouw beurt om donuts te halen”, bijvoorbeeld), en krijg je tijdens die actie ineens leden van een rivaliserende bende op je dak.
En toch…
Wat moet je precies met een game als ‘Saints Row’? Het is een titel die in elkaar stuikt onder zijn gebrek aan ambities, en als een ‘meh’ product de geschiedenis van dit medium zal ingaan. Maar tegelijkertijd kunnen we niet wegsteken dat we ons prima hebben geamuseerd in deze game. Er hangt een stuntelig, pretentieloos plezier over alles, alsof de makers niet alleen hun illustere voorbeeld maar ook hun eigen oude reeks wilden persifleren. De sfeer van de wereld, en het complete gebrek aan eigenwaan waarmee deze hele game in elkaar werd gestoken, doet je de makers alle slordigheden vergeten die ze erin hebben gelaten, en iedere vreselijk overdreven actiescène met een brede glimlach op je snuit tegemoet gaan. Het is geen memorabele ervaring, hoogstens een passabele, maar voor de paar tientallen uren die je eraan kwijt bent vermaak je je prima.
Nooit te laat
Ik ga het, tot slot, gewoon even zeggen: deze reboot was een vergissing. De oude reeks liep op velerlei gebied al achter op concurrent ‘Grand Theft Auto’, maar maakte dat goed door een gevoel van grenzeloosheid dat ze uitstraalde. Volition heeft nu wél een grens gelegd, door terug te keren naar de bron, maar sleutelde daarvoor te weinig aan de kern van zijn game-ervaring. En wie zegt overigens dat het te laat is om de oude Saints weer terug te brengen? Laat wat ons betreft de volgende ‘Saints Row’-game – want we hopen ten stelligste dat die er komt – geen ‘Saints Row II’ zijn, maar een ‘Saints Row V’.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
The Pokémon Company onderzoekt plagiaat van nieuwe “Pokémon-kopie met wapens”
-
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Aan de Game Mania winkel op de Tiensesteenweg in Leuven was het vanochtend aanschuiven. Bij aankoop van 30 euro Pokémon kaarten kregen de klanten de speciale Pokémon-kaart ‘Pikachu with Grey Felt Hat’. Deze kaart werd ontworpen ter gelegenheid van het 50-jarige bestaan van het Van Gogh Museum. De kaart is zeer gewild, maar de voorraad is beperkt. Klanten hadden er heel wat uren aanschuiven voor over.Leuven, Kessel-Lo -
PREMIUM14
HLN ONDERZOEK. Serena (11) getuigt over online haat tijdens gamen: “Ik word uitgescholden voor ‘vieze bitch’, ‘lesbi’ en het ‘n-woord’”
Op de onlinevideogames ‘Roblox’ en ‘Minecraft’ kleden sommige kinderen hun personage als een Duitse SS-soldaat. Op ‘Fortnite’, immens populair bij jongeren, bouwen gamers dan weer hakenkruisen, terwijl ze elkaar uitschelden voor het n-woord. Dit soort ongepast gedrag zie je steeds vaker in onlinegames, zeggen experts. Onze reporter dook onder in de wereld van videogames en sprak erover met tieners. Waarom doen ze dit? En hoe kan je je ertegen beschermen? “Ik noem mijzelf ‘Kitler’, dat is niet tegen de regels.” -
-
PREMIUM
Welke games uit 2023 waren echt de moeite en krijgen we dit jaar een nieuwe Nintendo? Game-expert reageert
-
Uitgever boven ‘Grand Theft Auto’ neemt spelontwikkelaar Gearbox over
De Zweedse gaminggroep Embracer verkoopt de computerspelontwikkelaar Gearbox Entertainment aan de Amerikaanse reus Take-Two Interactive. Die telt daarvoor 460 miljoen dollar (425 miljoen euro) neer. De deal zou volgend jaar rond moeten zijn. -
gamepreview
‘Final Fantasy VII Rebirth’ is herkenbaar maar gloednieuw én het toverde smile op ons gezicht
Het regent de laatste jaren remakes en remasters van oude games, maar het gebeurt maar zelden dat er zo hard naar eentje wordt uitgekeken als naar ‘Final Fantasy VII Rebirth’, het tweede deel van de volledige herwerking van een van de beste RPG’s ooit. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
gamepreview
Veelbelovend ‘Unknown 9: Awakening’ mixt actie, stealth, dieselpunk, magie en samenzweringstheorieën
Drie jaar geleden verzoop die eerste trailer van ‘Unkown 9: Awakening’ net niet tussen de massa op Gamescom. Het zou echter tot nu duren voor de game iets meer liet zien. Dat gebeurde met een hands-off demo door de makers. Wij zagen een ambitieuze actiegame die vooral een nieuwe cocktail wil brouwen uit voornamelijk vertrouwde ingrediënten. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Avondje mediaopvoeding voor ouders: “Waarom kleeft je kind aan de smartphone of tablet en wat doe je eraan?”
Oudenaarde