Reizigers in het station Utrecht Centraal.
Volledig scherm
Reizigers in het station Utrecht Centraal. © ANP

Minder treinen in Nederland door gebrek aan personeel

De Nederlandse Spoorwegen (NS) zetten in de dienstregeling van 2023 een tiende minder treinen in dan in 2019, het laatste jaar voor corona. De stap heeft te maken met de personeelstekorten waarmee het spoorbedrijf kampt. De dienstregeling gaat in december in, maar vanaf september worden al stapsgewijs aanpassingen gedaan.

6 reacties

  • ronny cuypers

    2 jaar geleden
    Jan de Greef, vergeet niet dat investeringen een negatieve invloed hebben op de prijzen van consumptiegoederen: die stijgen dan immers ook. Je kan het draaien en keren zoals je wil, maar een gezond bedrijf moet iedere uitgave terughalen bij de eindgebruiker.
  • Gino Denil

    2 jaar geleden
    Het gaat over Nederland. De pensioenleeftijd is daar al een paar jaar hoger. De NS heeft de naam een goed geprivatiseerde onderneming te zijn. En nog kan het niet zonder honderden miljoenen aan overheidssteun. Als je alle echte kosten telt en de openbare ruimte die ingenomen wordt dan zijn treinen duur luxe vervoer.
  • Jan Brecht

    2 jaar geleden
    Ze minder rap op pensioen zetten en ten tweede de werklozen aan het werk zetten - verplicht
  • Jan De Greef

    2 jaar geleden
    Michel de Coorebyter, vergeet niet dat loonsverhoging en meer koopkracht een negatieve invloed hebben op de prijzen van consumptiegoederen: die stijgen dan immers ook. De bedrijven zouden beter investeren in degelijke werkomstandigheden voor het personeel. Zo worden personeelstekorten ook ten delen opgelost. ‘t Is overal hetzelfde: winst boven en ten koste van alles.
  • Paul Slinger

    2 jaar geleden
    minder rreinen kan best waarom moeten op trajecten om de 10 min een trein rijden? minder treinen is minder onderhoud minder stroom minder schoonmaak is goed voor de kosten