Katholiek Onderwijs zet nu ook eindtermen voor eerste graad op de helling

Katholiek Onderwijs Vlaanderen wil eigen eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Het vraagt daarvoor aan de Vlaamse regering een afwijking op de huidige eindtermen die al drie jaar door alle onderwijsnetten gebruikt worden. Eerder dit jaar had het Grondwettelijk Hof de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad secundair onderwijs al vernietigd.

Eindtermen, ze leggen vast wat leerlingen minimaal moeten kennen en kunnen. En ze zijn voor alle onderwijsnetten dezelfde. Maar Katholiek Onderwijs Vlaanderen kan zich er niet in vinden. 

Eerder was de koepel van de katholieke scholen in Vlaanderen erin geslaagd de nieuwe eindtermen voor de tweede en derde graad te laten vernietigen door het Grondwettelijk Hof. Nu wil het katholiek onderwijs eigen eindtermen voor de eerste graad, het 1e en 2e middelbaar. 

"Te sturend"

Waarom? “De belangrijkste reden is dat onze eigen leerplannen niet meer goedgekeurd dreigen te worden. Die boodschap hebben we gekregen. Ze zijn voor één jaar tijdelijk goedgekeurd”, legt directeur-generaal Lieven Boeve uit aan VRT NWS.

Boeve vreest dat de leerplannen dreigen niet goedgekeurd te worden, omdat ze te weinig afgestemd zijn op de huidige eindtermen van de eerste graad. Die eindtermen zijn volgens Boeve "veel te uitgebreid en te sturend". 

Katholiek Onderwijs Vlaanderen hoopt dat nu via eigen leerplannen te verhelpen. “Maar als onze leerplannen niet meer goedgekeurd raken, kunnen we dit niet meer verhelpen en dan is er een dubbel risico" 

"We hebben geen leerplannen meer en onze scholen kunnen hun eigen project niet meer doen. Om onze scholen hun eigen leerplannen te laten gebruiken, hebben we beslist de leerplandoelen van de eerste graad in te dienen als eindtermen.”

Ben Weyts: "Bizar"

In een schriftelijke reactie laat Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) weten dat “het nogal bizar” is dat een onderwijsverstrekker wenst af te wijken van eindtermen die men zelf heeft goedgekeurd.” 

“Maar,” zo gaat hij verder, “het staat eenieder vrij gebruik te maken van deze wettelijk voorziene mogelijkheid. Met deze procedure zal de lat in ieder geval niet lager gelegd worden. Daar wijken we niet van af."

Eerder hadden ook de Steinerscholen al een afwijking gevraagd op de eindtermen, omdat die te weinig ruimte lieten voor hun eigen pedagogisch project. 

Meest gelezen