Interview met de makers van aanstaande horrorgame ‘The Devil in Me’: “Hij wordt een tikkeltje bloederiger dan de vorige drie”
GamepreviewIn november komt de nieuwste aflevering uit de ‘Dark Pictures Anthology’-reeks er alweer aan. ‘The Devil in Me’ brengt je – na een spookschip, een door hekserij geteisterd dorpje en een Mesopotamische tempel – in een horrorhotel met moordmachines gebaseerd op het ‘werk’ van de negentiende-eeuwse seriemoordenaar H.H. Holmes. Game director Tom Heaton legde ons uit wat we ervan mogen verwachten.
Wel gezellig zo, moeten kiezen welke van je twee collega’s dood moet. In ‘The Devil in Me’, de vierde aflevering in de ‘Dark Pictures Anthology’-reeks van horrorgames, krijgt een lid van de productieploeg van een tv-programma over spookhuizen die beslissing voorgeschoteld. Ze zijn, zoals dat hoort in een horrorverhaal, ineens in een hotel beland waar ze de griezels niét zelf hoeven te verzinnen: het werd gebouwd om zijn bezoekers van kant te maken. Een van die vallen bestaat uit twee decompressiekamers, waarin toevallig dus twee leden van de ploeg zijn opgesloten geraakt: een gewaardeerd lid, en een stagiaire. Er is een hendel: een van de twee moet eraan, anders sterven ze allebei. Naar welke kant duw je hem?
“Het is een scène uit ongeveer de helft van de game”, zegt game director Tom Heaton bij Supermassive Games, de Britse ontwikkelstudio achter ‘The Devil in Me’. “We wilden dat de horror vrij vroeg in de game begon, maar we moesten het publiek ook de tijd geven om de personages te leren kennen, om ze te begrijpen, om voor ze te supporteren. Zodat zo’n beslissing moeilijk wordt.”
Genres door elkaar
Supermassive is bijzonder productief de laatste tijd. Nog niet zo lang geleden brachten ze, voor gamebedrijf 2K, ‘The Quarry’ uit, een speelbare tienerslasher à la ‘Friday the 13th’ of ‘I Know What You Did Last Summer’. Ook in ‘The Devil in Me’, waarmee ze hun anthologiereeks verderzetten voor concurrerend label Bandai Namco, zitten elementen daarvan. Maar de kern van de game is een combinatie van horrorfilm ‘The Shining’ en de ‘Saw’-filmreeks. “Iemand die je op meedogenloze wijze achtervolgt, in zijn eigen tempo, op een gecontroleerde manier, is echt iets angstaanjagends”, zegt Heaton. “Zeker de ‘Saw’-reeks, met een uiterst nauwgezette moordenaar die uitgebreide moordmachines heeft gebouwd in zijn hotel, was iets wat we echt eens in een ‘Dark Pictures’-game wilden. Dat betekent ook dat ‘The Devil in Me’ een tikkeltje bloederiger is dan de voorgaande drie delen. Als je een horrorgame maakt en er zitten geen vrij groteske dingen in, dan loop je het risico het publiek teleur te stellen. Maar soms zwenken we de camera ook op het laatste moment weg. Wat eigenlijk erger is, want in je hoofd heb je het al erger gemaakt.”
Negentiende-eeuwse seriemoordenaar
De ‘maker’ van het horrorhotel waarin het vijftal is verzeild geraakt, liet zich inspireren door de laat-negentiende-eeuwse seriemoordenaar H.H. Holmes. Die runde eveneens een hotel in de jaren 1890, waar hij tal van mensen vermoordde. “Een fascinerend personage”, noemt Heaton hem. “Hij was afgestudeerd als arts, verhuisde naar Chicago op het punt waar de stad snel aan het uitbreiden was en de Wereldtentoonstelling organiseerde. Hij begon meteen mensen te vermoorden, en dat versnelde toen hij er een hotel ging runnen. We kennen veel feiten over Holmes, omdat hij de eerste seriemoordenaar was die de media wist te bespelen. De kranten uit die tijd brachten, zeker nadat hij gesnapt was en tijdens zijn proces op theatrale wijze 27 moorden had bekend, iedere dag sensationele verhalen over hem. En daar genoot hij van, denken we. Zo creëerde hij een mythe rond zijn persoon. Een die nog is blijven spelen tot nu. Je ontmoet hem in de proloog van onze game, maar het grootste deel van het spel speelt zich af in de moderne tijd, met een moderne moordenaar die is geïnspireerd door de Holmes-mythe, die wil leren van zijn methodes, en die hem met een soort eerbied behandelt, als een soort vaderfiguur. Ook wil hij bèter doen dan Holmes. Aan de oude seriemoordenaar worden tweehonderd moorden toegeschreven, en hij wil er méér.”
Horrorhotel
Slechts enkele jaren voordat H.H Holmes werd gesnapt en in het nieuws kwam tijdens zijn proces, had ook in Londen een van de eerste seriemoordenaars huisgehouden: Jack the Ripper. Maar Supermassive wilde liever de iets minder bekende moordenaar als inspiratie voor hun nieuwe game. Bovendien hing er aan Holmes één locatie vast, dat hotel, waar ze heel wat meer mee aankonden dan de hele Londense Whitechapel-wijk waar de Ripper-moorden zich voltrokken.
“Het hotel gaf ons een locatie, een set, vol interessante dingen”, zegt Heaton. “Als gamedesigner denk je altijd in termen van omgevingen. De betere zijn compact, maar bieden een hoop mogelijkheden. Een hotel dat speciaal is gebouwd voor moord, dat is dus perfect. Door het feit dat Holmes’ verhaal zo vaak in de pers kwam in zijn tijd, konden we ons moordhotel ook redelijk goed modelleren naar hoe dat van Holmes eruit moet hebben gezien. In een van de kranten stond zelfs een plattegrond van het pand. Die hebben we gebruikt om ons hotel te bouwen: de spoelen, de kamers zonder ramen of deuren, de valdeur die naar een kelder met vaten bijtend zuur leidt: we moesten het niet eens zelf verzinnen.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. Gameboy viert zijn 35ste verjaardag: “Niet alleen verzamelaars die nog geïnteresseerd zijn”
-
PREMIUM
NET OPEN. Wilmer (27) opent ‘Wovelty’s gameroom’: “Een game-ervaring voor jong en oud!”
Zoek je nog een leuke activiteit voor je verjaardag? Of wil je met je collega’s een originele teambuildingsactiviteit doen? Dan kan je vanaf nu terecht bij Wovelty’s Gameroom in het hartje van Nijlen. Wilmer Desloovere (27) is gepassioneerd door techniek en de digitale wereld en wilde zijn skills inzetten om een eigen gameroom te openen. “Er was nog niet zoiets als dit in de directe omgeving", zegt hij. Wij mochten aan boord gaan van het ruimteschip.Nijlen -
‘Prince of Persia: The Lost Crown’ is een eigenzinnige game die de klassieke reeks eer aandoet
Tsjak! Wanneer je nostalgische gevoelens krijgt van vlijmscherpe pieken die uit wanden en vloeren schieten, dan heb je mogelijk de eerste ‘Prince of Persia’-game gespeeld. ‘The Lost Crown’ brengt een hulde aan de game waarmee het 35 jaar geleden allemaal begon. Hij teleporteert de charme van 1989 naar 2024 en kruidt die met spetterende actie, een creatieve uitwerking en animaties om u tegen te zeggen. -
-
PREMIUM
Enorme opkomst voor speciale Pikachu-kaart bij Game Mania Leuven: “In Nederland werd er bijna gevochten voor deze kaart”
Leuven, Kessel-Lo -
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
Horror, nagelbijtende spanning, rampenfilmspektakel maar niet zonder zen-momenten, dat is ‘Pacific Drive’. Het is echter ook routineus, met talloze grote en kleine frustraties. Een survivalgame, een roguelite en een automechaniek-simulator. Het is origineel, wraakroepend, verslavend, vervloekt … ach, ‘Pacific Drive’ is van alles maar absoluut niet voor iedereen. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
gamereview
Veel brood, veel spelen: worstelgame ‘WWE 2K 24' laat zien wie de koning is
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
-
gamereview
‘Suicide Squad: Kill The Justice League’ is springen, schieten en loot verzamelen zodat je hetzelfde dan een heel klein beetje beter kan
Het onderstaande gesprek tussen een hoge pief bij Warner Bros. en ongetwijfeld goedbedoelende game-ontwikkelaars bij Rocksteady heeft al dan niet echt plaatsgevonden. Beschouw het als een stukje non-canon, iets uit Elseworlds. Wie liever een traditionele review leest, kan een beetje naar onder scrollen. -
gamereview1
Unieke game ‘War Hospital’ grijpt je bij je nekvel en dompelt je onder in veldhospitaal tijdens WOI
‘War Hospital’ speelt zich af tijdens de Eerste Wereldoorlog en draait om het beheer van een veldhospitaal waarin gewonde soldaten verzorgd moeten worden. Of net niet… In deze unieke singleplayer managementgame stap je in de schoenen van majoor Henry Wells. Je neemt de leiding over een Brits veldhospitaal in een fictief dorpje in het noorden van Frankrijk, waar je ingrijpende keuzes moet maken. -
The Pokémon Company onderzoekt plagiaat van nieuwe “Pokémon-kopie met wapens”