Aantal verkeersdoden sterk gestegen sinds begin dit jaar, 5 ongevallen per dag met e-step: “Cijfers zien er echt niet goed uit”
Het aantal dodelijke slachtoffers op de Belgische wegen is in de eerste helft van het jaar met 39 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar, zo blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. In totaal kwamen 231 mensen om het leven, bijna evenveel als voor de coronacrisis. Ook het aantal ongevallen met e-steps en elektrische fietsen neemt toe. “We spreken al over vijf ongevallen per dag met een e-step”, zegt Stef Willems van Vias aan Freek Braeckman bij HLN Live. “De cijfers zien er echt niet goed uit.”
“In de verkeersveiligheidsbarometer bekijken we de cijfers van de eerste zes maanden van dit jaar. We doen dit elke drie maanden. Dit zijn de cijfers vanaf begin dit jaar tot eind juli. We hebben die cijfers vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. We spreken hier over het aantal doden ter plekke. Er zijn natuurlijk ook mensen die overlijden in het ziekenhuis. Dat aantal is nog niet bij deze cijfers geteld. De huidige balans is dus nog zwaarder dan we nu communiceren”, zegt Stef Willems van Veiligheidsinstituut Vias bij HLN Live.
“Er kwamen 231 personen om het leven (+40%). Vorig jaar waren dat er 166. Toen waren er nog heel wat beperkingen vanwege de coronapandemie, ook 2020 was een atypisch jaar”, gaat Willems verder. “Eigenlijk zitten we nu ongeveer op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie in 2019.”
Het aantal overleden voetgangers steeg van 13 naar 35 doden, een verontrustende tendens. Die stijging kan niet uitsluitend verklaard worden door het verschrikkelijke ongeval in Strépy, waarbij zes voetgangers/carnavalisten om het leven kwamen. Vias registreert ook een stijging van ongevallen met bromfietsen (+28%), fietsen (+23%) en voetgangers (+20%). “Alles wat kwetsbaar is in ons verkeer, zullen we extra moeten beschermen. Die cijfers zien er echt niet goed uit.”
Aantal verkeersdoden
• In Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 99 naar 113. Dat is het hoogste aantal sinds 2016.
• In Wallonië was de stijging nog groter dan in Vlaanderen: van 63 naar 111 doden.
• In Brussel steeg het dodental van 4 naar 7.
• In Vlaanderen was de stijging het grootst in de provincie West-Vlaanderen. Daar steeg het aantal doden van 13 naar 31. Twaalf daarvan vielen bij ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken was. In Oost-Vlaanderen steeg het aantal verkeersdoden van 18 naar 24. Antwerpen kende een status quo. In Limburg (-4 doden) en Vlaams-Brabant (-6 doden) was de balans positiever dan vorig jaar.
Enorme stijging van ongevallen met e-steps en elektrische fietsen
Sinds kort houdt Vias ook aparte cijfers bij voor elektrische fietsen en e-steps. “In de eerste zes maanden van dit jaar zien we 2,5 keer meer ongevallen met elektrische steps dan vorig jaar in dezelfde periode”, zegt Willems. In Vlaanderen verdubbelt het aantal ongevallen met een e-step van 181 naar 388.
“Enerzijds is er een betere registratie van het aantal ongevallen met e-steps, anderzijds gebeuren er meer ongevallen op het terrein. We spreken nu toch al over vijf ongevallen per dag met een elektrische step. Vanaf 1 juli zijn er nieuwe regels ingevoerd. Laat ons hopen dat die een effect hebben. Zo geldt een minimumleeftijd van 16 jaar. Ook mag er niet meer op het trottoir gereden worden en mag men niet meer met twee op een step. Bij 11 procent van de ongevallen met een e-step waren de bestuurders jonger dan 16 jaar.”
Het aantal ongevallen met fietsers stijgt met meer dan 20 procent. Er gebeurden 4.581 letselongevallen, het hoogste aantal dat we de laatste tien jaar noteerden. Het aantal ongevallen met elektrische fietsen steeg enorm. Er gebeurden 1.433 letselongevallen ten opzichte van 977 vorig jaar, een stijging met 47 procent.
Aantal letselongevallen
Het aantal letselongevallen steeg in de drie regio’s: van 4.433 naar 4.954 in Wallonië (+12%), van 9.513 naar 11.534 in Vlaanderen (+21%) en van 1.578 naar 2.079 in Brussel (+32%). Nationaal stijgt het aantal letselongevallen voor alle types weggebruikers, behalve voor de vrachtwagenongevallen. Dat aantal blijft stabiel.
Cijfers halveren tegen 2030
“De cijfers moeten zakken. Er zijn doelstellingen op internationaal, nationaal en regionaal niveau gesteld dat de cijfers tegen 2030 moeten halveren. Men heeft het referentiejaar 2019 gebruikt. De laatste vijf jaar is er geen structurele verbetering meer van de verkeersveiligheid in ons land. De cijfers stagneren. Dat kun je niet tolereren.”
“Zwakke weggebruikers moeten zich in alle veiligheid kunnen verplaatsen. We moeten daar echt op inzetten de komende jaren. Dat kan onder andere door nog meer op veilige infrastructuur in te zetten. Onlangs hebben we nog een studie naar buiten gebracht over het rijbewijs met punten. Dat kan ook een hulpmiddel zijn om hardleerse chauffeurs sneller tot inkeer te brengen. Het is geen wondermiddel, maar wel een hulpmiddel dat ontbreekt in ons land. Vias durft te pleiten om dit in te voeren”, besluit Willems bij HLN Live.
Lees ook.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM28
Lichaamstaalexpert analyseert gedrag van De Wever, Van Grieken en Rousseau in ‘Het conclaaf’: “Hij doet vaak zijn ogen dicht. Hij wil daar weg”
-
341
Zo ziet Vlaams Belang de toekomst van de VRT: geen geld meer voor ‘Thuis’ en ‘FC De Kampioenen’
Als het van Vlaams Belang afhangt, hebben entertainmentprogramma’s zoals ‘Thuis’ of ‘FC De Kampioenen’ geen plaats op de openbare omroep. Dat heeft Vlaams parlementslid Chris Janssens, ondervoorzitter van Vlaams Belang, laten verstaan in ‘De Afspraak’. Vlaams Belang vindt dat de openbare omroep zich vooral moet focussen op duiding, informatieprogramma’s en cultuur. -
PREMIUMtv
"Geen moment in een zwart gat gevallen" en toch maakt Linda De Win drie jaar na verplicht pensioen haar comeback
In de zomer van 2021 werd Linda De Win (67) naar eigen zeggen ‘zonder argument aan de deur gezet bij de VRT’. Haar enige fout: ze werd 65 en moest daarom zeer tegen haar zin verplicht met pensioen. Binnenkort maakt de ex-‘Villa Politica’-journaliste haar tv-comeback op Play4 aan de zijde van Gert Verhulst - tot haar eigen grote verrassing. “Tot gisteravond was ik zelfs nog nooit in de tv-studio Play Zuid geweest.” -
-
PREMIUM
Vermomd en zonder één woord naar raadkamer: ex-uitbaatster ‘horrorcrèche’ ‘t Sloeberhuisje eist nog méér onderzoek
-
Brussels Airlines vecht nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport aan
Brussels Airlines stapt naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen tegen de nieuwe omgevingsvergunning voor Brussels Airport omdat volgens de luchtvaartmaatschappij de Europese regels niet werden gerespecteerd. -
Livios
“We bewaakten streng ons budget”: Sally en Dirk geven oude bouwmaterialen nieuw leven in fossielvrije kaswoning
Van de isolatie van het dak en de muren tot constructiehout: diverse oude bouwmaterialen kregen een nieuw leven in de unieke kaswoning van Dirk en Sally. Ze kozen voor gezonde materialen en een creatief interieur met veel kleur. Kijk mee binnen met Ecobouwers en bouwsite Livios. -
PREMIUM19
De succesformule achter Action, Wibra, Zeeman en Kruidvat onthuld: dit is waarom we massaal gaan winkelen in budgetketens
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
-
PREMIUM120
FACTCHECK. Heeft miljardair Roland Duchâtelet gelijk en heeft de rijkentaks die Groen, PVDA en Vooruit voorstellen geen nut?
Waarom staan Belgische kopers niet in de rij om armlastige voetbalclubs zoals Standard over te nemen? Door de rijkentaks waarmee linkse partijen de kiezer hopen te verleiden, zo vertelde ex-eigenaar en miljardair Roland Duchâtelet in een opvallend interview aan HLN Sport. Veel landen gingen al overstag voor een rijkentaks, maar voerden hem daarna weer af. Heeft Duchâtelet gelijk: heeft een rijkentaks geen nut? -
PREMIUM38
Onze reporter keek naar de verkiezingsaffiches: “Waarom hebben de kandidaten van Vooruit een stijve nek?”
Waar men gaat langs Vlaamse wegen, komt men weer verkiezingsaffiches tegen. Allemaal proberen ze ons iets te vertellen. De boodschap die het luidst klinkt, is helaas: “Voor goeie affiches moet ge bij een ander zijn.” Maar wat probeert die reclame ons nog meer te vertellen? Waarom zijn de plakbrieven van Vlaams Belang zo blauw, en hoe komt het dat alle kandidaten van Vooruit plots met een stijve nek zitten? -
PREMIUM
VELOVEILIG VLAANDEREN. Dit zijn de beste én de slechtste leerlingen van de klas in de vijf provincies. En dit willen ze doen om de knelpunten aan te pakken