Zoon of dochter met voorlopig rijbewijs achter het stuur van je wagen? Dit zijn de gevolgen voor je verzekering
IndependerGelukt! Je zoon of dochter is geslaagd voor het theoretische rijexamen en mag nu met een voorlopig rijbewijs de baan op. Maar moet je dat eigenlijk melden aan je verzekeraar? Independer.be overloopt de regels.
Goed nieuws: je dochter of zoon is dolenthousiast als hij of zij thuiskomt van het theoretisch rijexamen, want nu mag hij of zij met een voorlopig rijbewijs én met jouw auto de baan op. Tenminste: niet voordat je je verzekeraar op de hoogte hebt gebracht.
Birgit Verbruggen van Independer: “Als je kind leert rijden met jouw auto dan beschouwt je verzekeraar hem of haar niet meer als occasionele bestuurder van je auto. Je moet je kind dus laten toevoegen aan jouw polis als regelmatige bestuurder. Sommige verzekeraars verhogen dan wel de premie van je BA-verzekering. De premie kan tot 15 procent duurder worden, afhankelijk van de verzekeraar.”
Niet verzekerd en toch een ongeval?
Heb je niet gemeld dat je dochter of zoon ook met jouw auto rijdt voor zijn rijopleiding en veroorzaakt hij of zij een ongeval, dan kan dit aanleiding geven tot een verhoogde franchise. Of erger nog: de verzekeraar kan je zoon of dochter zelfs verantwoordelijk stellen voor de schade bij het ongeval.
Is je kind wél verzekerd als regelmatige bestuurder, dan begint hij of zij meteen schadevrije jaren op te bouwen. Elk jaar waarin hij of zij geen ongeval veroorzaakt, telt dus mee als schadevrij jaar voor als hij of zij nadien zelf een autoverzekering afsluit. Bijgevolg krijgt je kind korting op zijn of verzekeringspremie. Handig en voordelig dus om je kind meteen als gebruikelijke bestuurder te laten opnemen.
Leestip: Hoeveel betalen jongeren voor een eigen auto? Met deze kosten moet je rekening houden.
Mag je kind een aparte verzekering afsluiten om te leren autorijden?
Als een kind leert rijden met de al verzekerde auto van de ouders kan dit niet. Anders is het als je kind om een of andere reden niet met jouw wagen kan leren rijden, en beslist zélf een auto te kopen.
Birgit Verbruggen van Independer: “Als je een eerste BA-verzekering afsluit, start je altijd op de hoogste bonus-malustrede. Je kind zal dus een pak meer voor zijn of haar autoverzekering moeten betalen dan jij die al jaren rijervaring hebt en nog geen ongevallen veroorzaakt hebt. Sommige verzekeraars hebben wel een soort van bonussysteem voor jongeren die geen ongevallen veroorzaken. Hun schadevrije jaren tellen dan dubbel, zodat hun verzekeringspremie sneller daalt. Let wel op: er zijn verzekeraars die chauffeurs met een voorlopig rijbewijs niet zomaar aanvaarden. Sommige verzekeraars aanvaarden jonge bestuurders met een voorlopig rijbewijs enkel als de ouders een autoverzekering bij hen hebben. Andere stellen als voorwaarde dat de jonge chauffeur al andere verzekeringen, bijvoorbeeld een brandverzekering, bij hen heeft afgesloten.’
Vergelijk hier het aanbod van verschillende verzekeraars en kijk hoeveel je kan besparen.
Lees ook op Independer.be:
Dit artikel is u aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van een verzekering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Gouden Giro
Allerlaatste kans op 5.000 euro: neem nu deel aan de Gouden Giro en sleep talloze prijzen in de wacht dankzij HLN
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
Muriel (45) en haar gezin waren zó blij met hun bakfiets dat ze hun tweede wagen van de hand deden. Intussen is de moeder van twee al aan haar tweede dure bakfiets toe. Waarom koos ze voor de opvallende Longtail en wat is het totale kostenplaatje van deze elektrische tweewieler? “Door de extra’s kan de prijs van zo’n fiets wel oplopen”, bekent Muriel. Ze gunt ons een inkijk in haar fietsbudget: van een peperduur slot over fietstassen tot een verzekering van 108 euro. -
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
-
Spaargids.be
Houdt jouw spaarrekening op te bestaan? “Opgebouwde voordelen neem je mee naar nieuwe rekening”
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
Er komen meer en meer controles op het gebruik van de gsm in de auto. Maar welke boetes riskeer je? Wat valt er allemaal onder handsfree bellen? En wat is het verschil met je autoradio bedienen? Independer.be zoekt het uit. -
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
Het gebeurt meer dan je denkt: je komt bij je geparkeerde voertuig en ziet dat er een ferme deuk of kras in zit. Maar van de automobilist, e-stepper of fietser die tegen je wagen reed, is geen enkel spoor. Dekt je verzekering die schade? En wat moet je allemaal doen om ‘klacht tegen onbekenden’ in te dienen? Independer.be legt het uit. -
Spaargids.be
Mag je het geld op de rekening van je kind als ouder zelf gebruiken? En wat kan je zoon of dochter (zonder dat jij het weet)?
-
Independer
Op autovakantie: mag ik het stuur zomaar doorgeven aan een familielid?
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
De Vlaamse regering herstelt de toegang van oldtimers in lage-emissiezones (LEZ). Nadat de Raad van State de oorspronkelijke uitzonderingsregeling voor oldtimers had vernietigd, zou de toegang voor oldtimers binnenkort terugvallen op een regeling waarmee ze slechts 12 keer per jaar met een betalende dagpas binnen de LEZ in Gent of Antwerpen zouden mogen rijden. Op voorstel van Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) heeft de Vlaamse regering nu een besluit goedgekeurd waarin de Brusselse regeling wordt overgenomen en waarbij de lokale besturen individuele vrijstellingen kunnen verlenen. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen