Veilig terug naar school: wanneer mogen kinderen op het voetpad rijden? En welke accessoires zijn onmisbaar?
HLN ShopHet einde van de zomervakantie is daar: vanaf morgen gaan leerlingen in het hele land weer met de fiets naar school. Helaas is de fiets niet altijd het veiligste vervoersmiddel. Hoe zorg je ervoor dat je kind veiliger naar school trapt? HLN Shop geeft vijf tips.
Zorg voor de juiste accessoires
Veilig fietsen begint al vóór je je stalen ros opklimt, met de juiste accessoires. Scholen en preventieadviseurs kunnen er niet genoeg op hameren: een fietshelm is - hoewel geen wettelijke - toch vrijwel een morele verplichting voor je bengel. Is je kind geen fan, laat hem/haar dan vooral zelf een model uit het ruime aanbod prints en kleuren uitkiezen. Fietsen jullie in het donker? Dan maakt ook het gekende fluovesten deel uit van je verkeersveilige outfit.
Tip: Wil je kind geen lelijke fluovest dragen? Deze stijlvolle bodyglowers van Go Fluo vallen zeker wél in de smaak.
Fietscontrole
Helm op, hesje aan? Je bent pas vertrekkensklaar als je fiets dat ook is. Dat wil zeggen: controleer goed op voorhand of alles nog naar behoren functioneert. Zeker indien jullie fietsen al even op stal staan. Zijn de banden correct opgepompt? Staan het zadel en stuur niet te laag of te hoog? Haal indien nodig een bus smeerolie boven voor de ketting en assen, en check vooral ook of de remmen het goed doen en de lichten werken. Verder zijn een fietsbel en reflectoren verplicht. Is je tweewieler niet helemaal in orde, is het not done om je met je kind de baan op te begeven.
Veilige omweg
Stippel van tevoren de beste route uit naar jullie bestemming. Dit is zeker niet altijd ook de kortste. Het kan aangewezen zijn een zekere omweg te maken om via een fietsstraat of door een park te fietsen in plaats van een shortcut te nemen langs een drukke baan. Zorg ervoor dat je kind zich zelfverzekerd voelt op de fiets en verken de route indien mogelijk al een paar keer op voorhand. Als je kind nog maar net kan fietsen, oefen dan eerst op een rustige plek tot hij of zij zich veilig genoeg voelt, alvorens je in het drukke verkeer te smijten.
Bekijk ook: Deze fietshelmen met lieveheersbeestjes zijn veilig én kindvriendelijk
Rij zelf aan de linkerkant
Rij liefst links naast je kind. Zo passeren inhalende voertuigen langs jouw zijde en voorkom je dat je kind te veel uitwijkt. Is het niet mogelijk om naast elkaar te fietsen, rij dan achter je kind. Op die manier verlies je hem of haar niet uit het oog en kan je kind zelf het tempo bepalen. Kinderen tot 9 jaar mogen ook op het voetpad fietsen indien de diameter van hun wielen niet groter is dan 50 cm. Bevinden jullie je buiten de bebouwde kom en is er geen fietspad? Dan mogen jullie allebei op het voetpad rechts rijden.
Assertief fietsen
Let er ook op dat je kind steeds goed vooruitkijkt en zich niet laat afleiden door zaken die losstaan van het verkeer. Anticiperen is vaak nog erg moeilijk voor een kind, dus vertel je kleintje goed op voorhand wat er gaat gebeuren. Naderen jullie een kruispunt en moet je vertragen om te kijken of er iets aankomt? Gaan jullie afslaan? Moeten jullie iemand voorrang verlenen? Verbiedt een verkeersbord het om een bepaalde straat in te rijden? Springt het licht op rood en moet je remmen? Door zulke situaties telkens rustig aan te kondigen, leert je kind op termijn ook zelf anticiperen en zich assertief bewegen in het verkeer.
Van fietshelmen en kinderzitjes tot fluovesten: Bekijk hier onze accessoires om weer veilig naar school te fietsen.
Lees ook:
Het bovenstaande artikel is geschreven in opdracht van de commerciële afdeling van DPG Media en valt buiten de redactionele verantwoordelijkheid.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
Het kwik klimt dit weekend naar 24 graden volgens het KMI en dus zet de Belgische kust zich schrap. Voor de dagjesmensen die met de wagen naar zee willen afzakken: waar parkeer je het goedkoopst of zelfs helemaal gratis in de tien kustgemeenten? We zetten alle opties op een rij - van Knokke-Heist tot De Panne - en delen interessante bespaartips. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
“Kritieke veiligheidskloof” bij Autopilot van Tesla gelinkt aan honderden ongevallen
De werking van Tesla’s veelbesproken Autopilot-software heeft geleid tot “voorzienbaar misbruik en vermijdbare ongelukken”. Dat is de conclusie van een grootschalig onderzoek van de Amerikaanse verkeerstoezichthouder naar het systeem. -
Independer
Autoschade en van de dader geen spoor? Dit dien je te doen
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
De Europese Unie heeft veel meer laadpunten nodig voor elektrische auto’s. Dat zegt ACEA, de koepelorganisatie van Europese autobouwers. De verkoop van elektrische auto’s is de afgelopen jaren veel harder gegroeid dan de installatie van laadpalen. Daarom moeten er tot 2030 jaarlijks acht keer zoveel laadpunten bijkomen, volgens de autobrancheorganisatie. -
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen