@CHANGYENCHAM

Aantal zwaargewonde verkeersslachtoffers in België wordt onderschat

Het aantal zwaargewonde verkeersslachtoffers in België wordt zwaar onderschat. Dat blijkt uit een studie van verkeersintsituut Vias. "In de officiële statistieken zien we maar het topje van de ijsberg", zegt CEO Karin Genoe. Voor elke zwaargewonde die in 2019 officieel in de politiestatistieken werd opgenomen, waren er vier personen die in het ziekenhuis belandden.

Het aantal zwaargewonde verkeersslachtoffers in België wordt zwaar onderschat in de officiële statistieken. Dat blijkt uit een studie van Vias Institute op basis van ziekenhuisgegevens voor de periode 2005 tot en met 2019. Voor elke zwaargewonde die in 2019 officieel in de politiestatistieken werd opgenomen, waren er vier personen die in het ziekenhuis belandden.

Bij fietsers ligt dat cijfer nog hoger, daar gaat het om een onderrapportering met een factor zeven: dat wil zeggen dat voor elk officieel geregistreerd zwaargewond slachtoffer er zeven in de ziekenhuizen belanden. Dat wordt verklaard door de hoge mate van ongevallen zonder tegenpartij (minstens 50 procent) en een onderschatting van de verwondingen op het moment van het ongeval. 

Ook bij jonge weggebruikers en senioren is er een onderraportering. "In de officiële statistieken wordt dus maar een fractie van de verkeersonveiligheid in kaart gebracht. We zien dus maar het topje van de ijsberg", zegt Karin Genoe, CEO van Vias Institute.

Bijna helft van de zwaargewonden zijn fietsers

Vias Institute nam ook de ziekenhuiscijfers onder de loep om te kijken wie de patiënten zijn die zwaargewond in het ziekenhuis belanden. Daaruit blijkt dat bijna de helft van de zwaargewonden fietsers zijn. Terwijl het aantal zwaargewonden bij de andere types weggebruikers afneemt, neemt het aandeel van de fietsers nog toe. In 2019 was 43 procent van de zwaargewonden een fietser, in 2005 was dat maar 27 procent.

Meest gelezen