ANP/ Hollandse Hoogte/ Richard Brocken

Benzineprijs zakt tot bijna 1,7 euro per liter, maar accijnsverhoging komt dichterbij

Benzine tanken wordt morgen zowat 7 cent goedkoper. Dat blijkt uit de nieuwe maximumprijzen die de FOD Economie heeft bekendgemaakt. Maar omdat de prijs van 1,7 euro per liter in zicht komt, komt ook een accijnsverhoging dichterbij. "We moeten hopen dat de brandstofprijs niet onder die 1,7 euro per liter zakt", zegt professor fiscaal recht Michel Maus (VUB).

Een liter benzine 95 (E10) mag morgen nog maximaal 1,715 euro kosten, een daling met 7,3 cent. De maximumprijs voor benzine 98 (E5) zakt met 7,5 cent tot 1,918 euro voor een liter.

Wegens de hoog opgelopen prijzen past de federale regering sinds midden maart een accijnskorting van 17,5 eurocent toe op brandstoffen. Aanvankelijk liep de maatregel tot en met september, maar gisteren besliste de regering om hem tot 31 maart 2023 te verlengen.

"Brandstof bestaat uit een basisprijs die wordt aangevuld met taxen. Behoorlijk veel taksen", zegt professor fiscaal recht Michel Maus. "58 procent van de prijs aan de pomp zijn taksen, zowel accijnzen als btw."

"Om de koopkracht te beschermen heeft de regering een accijnsverlaging ingevoerd. Maar wanneer de brandstofprijzen terug beginnen te dalen, dan wordt die accijnsverlaging teruggedraaid. De grens ligt op 1,7 euro. Van zodra de brandstofprijs dus onder 1,7 euro zakt, krijgen we weer een accijnsverhoging. Dat zou betekenen dat de verlaging van de brandstofprijs voor een stuk weer gecompenseerd wordt door hogere accijnzen."

Wanneer de maximumprijs onder dat bedrag zakt, verhoogt de bijzondere accijns weer bij elke daling met de helft van prijsverlaging.

Herbeluister het volledige gesprek met Michel Maus uit "De wereld vandaag" op Radio 1:

"Tanktoerisme"

Gisteren riepen de Belgische pomphouders de regering nog op om de accijnzen verder te verlagen, nu Frankrijk de tijdelijke korting op de accijnzen heeft verhoogd tot 30 eurocent per liter én leverancier TotalEnergies er nog 20 eurocent korting bovenop doet. Ze vrezen 'tanktoerisme' in hun nadeel in de grensstreek.

Volgens Michel Maus zal Frankrijk die kortingen niet kunnen volhouden. "Die accijnsverlaging tast natuurlijk ook de overheidsfinanciën aan en dat zal zijn sporen nalaten. Op termijn gaan we de negatieve effecten zien op begrotingsvlak."

De brandstofprijzen zijn al maandenlang torenhoog, wegens de economische heropleving na de coronacrisis en de Russische invasie van Oekraïne eind februari. Diesel piekte midden maart op 2,286 euro per liter, in juni bereikten benzine 95 en 98 met 2,155 en 2,402 euro per liter recordstanden.

Meest gelezen