AFP or licensors

Ryanair dreigt met vertrek uit Zaventem en Charleroi, Groen: "Hun businessmodel is niet verdedigbaar"

De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair is van plan om binnenkort de sluiting aan te kondigen van een aantal basissen in Europa. Volgens CEO Michael O'Leary komt daarbij ook Brussels Airport in het vizier. Ook de activiteiten in Charleroi worden mogelijk verminderd. Groen-covoorzitter Jeremie Vaneeckhout dringt in "De afspraak op vrijdag" niet aan op zo'n afbouwscenario, maar zegt ook dat het businessmodel van Ryanair zeer moeilijk verdedigbaar is.

De komende twaalf maanden ziet Michael O'Leary geen enkele groei in België. Normaal zou Ryanair tijdens het winterseizoen twee vliegtuigen gestationeerd hebben op Brussels Airport en een vijftiental op de luchthaven van Charleroi.

"Als we een betere deal krijgen met een andere luchthaven, verhuizen we."

Michal O'Leary, CEO Ryanair

Maar dat zou wel eens kunnen anders uitdraaien. "Zaventem is zeker een van de luchthavens waar we onze aanwezigheid ernstig in vraag stellen", zegt O'Leary aan L'Echo, La Libre Belgique en Le Vif. "Ik kan jullie niet garanderen dat we die niet zullen sluiten komende winter. We denken er ook over na om vliegtuigen weg te halen uit Charleroi."

O'Leary verwijst naar de vliegtaks die ons land heeft ingevoerd. "Onze vliegtuigen gaan naar daar waar er groei is en waar ons lowcostmodel vergemakkelijkt wordt", zegt hij. "Als we een betere deal krijgen met een andere luchthaven, verhuizen we."

Wij vragen aan Ryanair om zich aan te passen aan de eisen die wij stellen

Groen-covoorzitter Jeremie Vaneeckhout

Groen-covoorzitter Jeremie Vaneeckhout is niet onder de indruk. Hij stelt vooral vragen bij het businessmodel van Ryanair, meer bepaald op het vlak van sociale duurzaamheid. "Als Ryanair zich conformeert aan de normen die wij stellen rond economische groei is er geen enkel probleem", zegt Vaneeckhout in "De afspraak op vrijdag". "Wij hebben geen fix tegen Ryanair, maar het businessmodel an sich van Ryanair is op dit moment sociaal en ecologisch zeer moeilijk verdedigbaar."

Dat Ryanair dan maar beter vertrekt, wil Vaneeckhout niet met zoveel woorden zeggen. "Wij vragen aan Ryanair om zich aan te passen aan de eisen die wij stellen: sociale normen voor werkbaar werk, aanvaardbare verloning, milieuvriendelijkheid, enz... Dat vinden wij wel belangrijk."

Enkele dagen geleden hebben 48 Belgische piloten van Ryanair aangekondigd dat ze de Ierse luchtvaartmaatschappij voor de arbeidsrechter willen dagen. Ze eisen dat Ryanair hun loon weer op het niveau brengt van voor de coronacrisis. Bij het begin van de pandemie, in 2020, waren ze akkoord gegaan om 20 procent van hun loon in te leveren, op voorwaarde dat het na de crisis weer op het oude niveau zou worden gebracht. Dat laatste is niet gebeurd.

Jeremie Vaneeckhout toont zich in "De afspraak op vrijdag" een koele minnaar van Ryanair.

Videospeler inladen...

Meest gelezen