CLI

Ryanair sluit komende winter basis op Brussels Airport, topman O'Leary: "Keren enkel terug wanneer vliegtaks verdwijnt"

De Ierse lagekostenmaatschappij Ryanair sluit komend winterseizoen zijn basis op Brussels Airport. Dat heeft topman Michael O'Leary aangekondigd tijdens een bijzondere ondernemingsraad in Brussel. Volgens hem is de sluiting op dit moment permanent. "We keren enkel terug wanneer de vliegtaks verdwijnt", zegt hij. De basis in Charleroi blijft. Volgens Brussels Airport zullen de gevolgen voor passagiers beperkt zijn.

Normaal zou Ryanair tijdens het winterseizoen twee vliegtuigen gestationeerd hebben op Brussels Airport. Die twee vliegtuigen in Zaventem (en de daarmee geplande vluchten, zo'n tiental per dag) verdwijnen dus voor de komende zes maanden, maar buitenlandse toestellen blijven wel van en naar Brussel vliegen. Op de luchthaven van Charleroi, waar Ryanair een vijftiental vliegtuigen gebaseerd heeft, verandert er niets. Die basis is voor Ryanair ook veel goedkoper.Ā 

De beslissing gaat in vanaf 29 oktober, wanneer de winterschema's er zijn. Als gevolg van deze beslissing zouden deze winter enkele honderden vluchten geannuleerd worden. Op dit moment zegt O'Leary dat de basis in Zaventem permanent gesloten wordt.Ā Ā 

Op Brussels Airport werken 17 Ryanair-piloten en een 60-tal cabinepersoneelsleden. Zij worden niet ontslagen, er wordt in overleg met hen bekeken of zij in Charleroi of op een andere -verder gelegen- basis van Ryanair aan de slag kunnen.Ā 

BEKIJK - Ryanair zal tien van de dertig geplande vluchten op Zaventem schrappen deze winter:

Videospeler inladen...

Brussels Airport: "Impact beperkt"

Brussels Airport laat weten dat er slechts een beperkte impact zal zijn voor de passagiers. "Ryanair heeft momenteel zo'n 30 vluchten per dag waarvan een tiental met in BelgiĆ« gestationeerde crew", zegt woordvoerster Ihsane Chioua Lekhli van Brussels Airport. "Een deel van de vluchten zal dus verdwijnen maar niet allemaal."Ā Volgens Brussels Airport vertegenwoordigt Ryanair momenteelĀ 8 procent van het totale passagiersverkeer op de luchthaven.

"Wat de bestemmingen betreft, zullen er twee verdwijnen." Het gaat om Pisa (Italiƫ) en Amman (Jordaniƫ). "Maar de verwachting is dat andere luchtvaartmaatschappijen hun diensten naar deze bestemmingen zullen aanbieden en dat het zo wordt opgevangen", zegt Chioua Lekhli.

Dreigement O'Leary wordt realiteit

De voorbije weken dreigde O'Leary er al mee om operaties op Brussels Airport af te bouwen. "Ik kan jullie niet garanderen dat we die niet zullen sluiten komende winter", zei hij.

O'Leary verwees toen ook al naar de vliegtaks die ons land heeft ingevoerd en haalt die taks ook vandaag in een persbericht aan als een van de redenen voor zijn beslissing.Ā "Onze vliegtuigen gaan naar daar waar er groei is en waar ons lagekostenmodel vergemakkelijkt wordt", zei hij. "Als we een betere deal krijgen met een andere luchthaven, verhuizen we."

Tijdens de persconferentie vanmiddag verwoordde O'Leary het zo: "Het slechte nieuws is dat we vanaf eind oktober onze basis met twee vliegtuigen in Zaventem sluiten. Dat komt door de hogere kosten in Brussels Airport en de impact van die gekke en discriminerende taks die is ingevoerd door de Belgische regering."Ā 

Voor luchtvaartexpert Riadh Bahri komt dit nieuws niet als een verrassing. "Oā€™Leary heeft hier de voorbije jaren al een vijftal keer mee gedreigd, hij noemde Brussel al een blok aan zijn been. Maar het heeft wel impact op de 80 personeelsleden en de vele tienduizenden mensen die komende winter met Ryanair wilden vertrekken vanop Zaventem."Ā 

Luchtvaartexpert Riadh Bahri geeft toelichting bij de beslissing:

Videospeler inladen...

Of de basis in Zaventem heropgestart zal worden is ook nog onzeker. "Ryanair evalueert om de 6 maanden waar ze hun activiteiten willen opstarten of afbouwen, dat zullen ze opnieuw doen. Je hoorde het al bij Oā€™Leary, hij praat niet met echt veel liefde over Zaventem. Die luchthaven is 8 keer duurder om te vliegen dan die van Charleroi. De vliegtaks is een doorn in het oog van Oā€™Leary, in ons land is er een automatische loonindexering waar Ryanair geen fan van is en dan zijn er nog de vakbonden waar het stroef mee loopt. Ik liet me vertellen dat hij gezegd zou hebben: als de vliegtaks en de indexering worden afgeschaft, komen we morgen terug. Maar iets in mij zegt dat dat niet zo snel zal gebeuren."

In een interview met VRT NWS benadrukte O'Leary inderdaad dat "Zaventem heropend zou kunnen worden wanneer de beslissing over de taks teruggedraaid wordt en wanneer Zaventem de stijgende kosten terugschroeft".Ā 

Vakbond: "Ryanair werkt volgens chantagemodel"

"Ryanair werkt volgens een chantagemodel", zegt Hans Elsen van de vakbond ACV Puls in een eerste reactie aan VRT NWS. "Vorige week heeft het bedrijf te kennen gegeven dat het niet akkoord is met de federale vliegtaks. Dat gaat over 10 euro voor vluchten onder 500 kilometer, Ryanair heeft zo geen enkele vlucht, en de vliegtaks van 2 of 4 euro voor middellange afstanden. Ryanair is fundamenteel tegen zoā€™n type taks want dat stelt het bedrijfsmodel van Ryanair in vraag. Het bedrijf wil hiermee het signaal geven aan de federale overheid dat het er niet mee eens is."Ā 

"Een tweede argument van Ryanair is dat het de luchthaven van Zaventem te duur vindt", gaat Elsen verder. "Je kan je er vragen bij stellen of een bedrijf op die manier chanterend te werk mag gaan? Het bedrijf stort vandaag 75 gezinnen in de onzekerheid, ze zijn hun werk hier in Zaventem kwijt, er kan wel gekeken worden naar een oplossing. De meesten wonen rond Brussel en dan zou Charleroi nog doenbaar zijn, maar als we verder moeten kijken, dan heeft het een heel grote persoonlijke impact. Ryanair wil vandaag een politiek statement maken, voor een stuk ten koste van de werknemers hier."Ā 

Meest gelezen