Taxichauffeurs tevreden over actie in Brussel tegen ‘Uberisering’

Er was veel verkeershinder. © belga

In Brussel zijn donderdag zowat driehonderd taxichauffeurs samengekomen voor een internationale taxibetoging tegen Uber. Een stoet van wagens vertrok rond de middag van het Noordstation naar de Europese wijk. ‘De stem van de Europese chauffeurs is gehoord’, aldus de Brusselse Taxifederatie.

gjs

De internationale taxibetoging tegen taxiapp Uber is na ongeveer drie uur actievoeren afgelopen. Alle betogers waren tegen ongeveer 14.50 uur op het Schumanplein, de eindbestemming. Ongeveer driehonderd misnoegde taxichauffeurs uit verschillende Europese landen hadden verzameld in Brussel om de onthullingen van de UberFiles aan te klagen. De Brusselse Taxifederatie reageert tevreden over het verloop van de betoging. ‘De stem van de Europese chauffeurs is gehoord.’

Op de route van de taxichauffeurs werd het verkeer volledig onderbroken tussen Rogier en Kunst-Wet. De Rogiertunnel en de Kunst-Wettunnel gingen toe richting Zuid.

Europees protest

De vele Franse, Spaanse, Griekse, Italiaanse, Zwitserse en Portugese vlaggen en nummerplaten tonen dat het om een Europees gezelschap gaat dat zich komt uitspreken tegen de werkwijzen van Uber. Tussen de vele wagens duikt ook een typische Londense taxi op. De betogers scandeerden ‘Uber go home’ en staken Bengaals vuurwerk aan. Op de kop van de stoet staat ‘Taxi’s in de wereld verenigd tegen corruptie’ op een spandoek te lezen. Een deel van de betogers werkte het parcours te voet af, met achter hen een lange stoet toeterende taxi’s.

‘We hebben onze families en ons werk achtergelaten om ons naar hier te verplaatsen. We zijn hier om onze broodwinning te verdedigen’, zei de Zwitserse taxichauffeur Abel Ben Mbarek, afkomstig uit Genève.

Zijn Spaanse collega uit Barcelona, Jaime Sau, vraagt dat de taxisector beter beschermd wordt. ‘De problemen zijn in alle Europese landen dezelfde aan de basis. Wij willen verdedigd worden, want wij zijn een publieke sector. Wij zijn hier samen als taxichauffeurs naartoe gekomen om een gezamenlijke stem te vormen’, verduidelijkt Sau.

Vraag naar politieke reactie

De taxisector eist dat er een politieke reactie komt na de onthullingen rond Uber. Via een datalek kwamen begin juli ruim 124.000 interne documenten, met memo’s, agenda’s, Whatsappberichten en andere gegevensbestanden van de periode 2013-2017 aan het licht.

De Europese taxiverenigingen eisen dat er onderzoeken worden ingesteld tegen Uber, zowel op Europees als op nationaal niveau. Ze willen dat er sterke maatregelen genomen worden en er eventueel sancties komen.

‘Uber is een deloyale concurrentie en de Europese administratie moet een commissie oprichten die de onthullingen van de UberFiles uitspit’, zegt Sau.

‘Uber is het zwarte beest van de taxichauffeurs. Ze pakken ons werk af, ze werken illegaal, ze voldoen niet aan de regels, maar toch worden ze beschermd door de politiek. We hebben een zaak gewonnen bij het federaal tribunaal, maar er is geen gevolg aan gegeven en de wet wordt niet toegepast. Het is overal zo: in Brussel, in Spanje, in Italië. Het is een ziekte, een epidemie’, vult Ben Mbarek aan.

Sam Bouchal van de Brusselse Taxifederatie meent dat ‘uberisering’ ook in andere sectoren zal doorsijpelen. Indien zo’n systeem overal toegepast zou dat ‘een catastrofe zijn voor de sociale zekerheid en de solidariteit van het volk’, zegt Bouchal.

Modernisatie

De taxibetoging krijgt steun van vakbond BTB-ABVV. ‘Een businessmodel zoals dat van Uber uit de UberFiles is niet welkom wat ons betreft’, verklaart Frank Moreels, voorzitter BTB, in een persbericht. Hij hoopt dat de Brusselse regering naar de toekomst kijkt en ziet dat het taxiplan een stap in de goede richting is.

De voorwaarde voor BTB-ABVV is dat elk taxi- of limousinebedrijf zich aan de nationale en gewestelijke regels houdt en dat er een modernisering van de taxisector komt. ‘Waarom maken de regeringen in ons land zelf geen werk van een overkoepelende taxi-app zoals we reeds eerder suggereerden? Om op die manier snelle, efficiënte en aan duidelijke tarieven onderworpen taxidiensten aan te bieden’, stelt Moreels.

 ©  belga

 ©  belga

 ©  belga