Duidelijke energietarieven, snelle terugbetaling: zo wil staatssecretaris De Bleeker de vele energieklachten terugdringen

Energieleveranciers moeten veel duidelijker en sneller communiceren met hun klanten over de facturen, vindt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD). Gisteren bleek nog dat het aantal klachten daarvoor bij de Ombudsdienst Energie dit jaar is geëxplodeerd. Met een lijstje concrete voorstellen trekt De Bleeker naar de sector.

Late of ontbrekende afrekeningen, onduidelijkheid rond voorschotten, bijzonder late terugbetalingen: nu blijkt dat het aantal energieklachten enorm is gestegen - de teller staat dit jaar al op 17.417 stuks, bijna het dubbele van vorig jaar - komt staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open VLD) met een rist voorstellen.

Getalm met de eindafrekening kan echt niet de bedoeling zijn, zegt De Bleeker in "De ochtend" op Radio 1. "Dat zorgt voor heel veel onzekerheid, zeker in deze tijden waarin de energieprijzen de pan uitswingen. "Dan willen consumenten echt wel meer informatie over wat ze uiteindelijk moeten betalen of terugkrijgen. Dergelijke lange termijnen kunnen echt niet."

Te laat terugbetaald: vergoeding

De Bleeker stuurt aan op transparantie op alle vlakken. Ze wil concreet dat de eindafrekening maximaal 15 dagen na de opname van de meterstand beschikbaar is. Met de terugbetaling van te veel betaalde voorschotten mag de leverancier maximaal 30 dagen wachten, stelt De Bleeker voor. 

"Als dat niet wordt gerespecteerd, moet er een vergoeding komen voor de consument, want het omgekeerde geldt vandaag ook al. Die vergoeding kan een percentage zijn van het tegoed dat moet worden terugbetaald. De bedoeling is natuurlijk vooral dat iedereen zich aan de regels houdt."

Beluister hier het hele gesprek met De Bleeker in "De ochtend" op Radio 1:

Ze vraagt ook ook dat een eventuele verhoging van de voorschotten minstens 30 dagen op voorhand wordt aangekondigd en dat de klant 15 dagen de tijd moet krijgen om die verhoging te weigeren. 

Tariefplannen

De Bleeker vindt daarnaast dat het nog altijd moeilijk vergelijken is tussen al die variabele tariefplannen. De tariefformules moeten veel duidelijker vermeld staan op de de website van de leverancier, zegt ze. "Ik stel voor dat je binnen de drie muiskliks op je tariefplan kan uitkomen en volledige informatie krijgt."

"Voor klanten die al een digitale meter hebben, moet er vandaag bij de grote leveranciers ook al maandelijks betaald kunnen worden, op basis van werkelijk verbruik. Ik vraag de leveranciers om dat ook beter kenbaar te maken."

Over al die voorstellen gaat De Bleeker nu in overleg met de energieleveranciers.

Meest gelezen