Oeps, foutje in de Colruytfolder: "Merkchampagne aan 2 euro per fles"

Een aangename verrassing voor de klanten van Colruyt deze week: in de reclamefolder staat dat de champagne Laurent-Perrier van 7 tot 20 september te koop is aan 2 euro per fles. “Een spijtige vergissing”, zegt Colruyt aan Radio2. “Er had een minteken voor de 2 moeten staan, maar dat is helaas verloren gegaan.”

Luisteraar Jan Van Cotthem ziet deze week de aanbieding in de folder, en twijfelt geen seconde. “Ik doe de aankopen voor ons parochiecentrum en wilde meteen een hele pallet van die champagne bestellen. Dat doe ik ook met cava. Dat ik nu een merkchampagne aan deze prijs kon kopen, is echt wel een buitenkans.”

Maar Jan komt helaas van een kale reis thuis. “In de winkel in Sint-Niklaas zeiden ze me dat ik gelijk heb, maar dat ze me die prijs niet kunnen geven. Jammer natuurlijk.”

Colruyt is intussen op de hoogte van de fout. “Het gaat uiteraard om een vergissing in de folder”, zegt Ellen Neyens van Colruyt. “Ik zou ook wel zo’n fles willen kopen voor 2 euro, maar ik denk dat iedereen wel zal beseffen dat dat niet kan. De normale literprijs staat er ook naast: bijna 50 euro. Het is met andere woorden overduidelijk dat die promotieprijs niet klopt.”

Colruyt betreurt de fout, maar kan de papieren folder niet meer aanpassen. “We hebben wel meteen de digitale folder en de website gewijzigd. En in onze winkels hangt bij de flessen in kwestie duidelijk de boodschap dat er een fout gebeurd is.”

In onze winkels hangt bij de flessen in kwestie duidelijk de boodschap dat er een fout gebeurd is

Ellen Neyens van Colruyt

Maakt Colruyt zich dan geen zorgen dat sommige klanten een rechtszaak zullen aanspannen? “Dat denk ik niet”, lacht Neyens. “We mogen trouwens ook helemaal niet verkopen met verlies. En sommige klanten vroegen al spontaan of er geen fout in de folder staat. De feiten spreken wel voor zich, denk ik.”

Wat zegt de wet?

Een fout in de folder is natuurlijk altijd mogelijk. En wanneer het, zoals hier, overduidelijk om een fout gaat, is een handelaar niet verplicht om het product aan die extreem lage prijs te verkopen.

“Er is soms wel discussie mogelijk wanneer een prijs in een folder of advertentie fout is”, zei professor consumentenrecht Reinhard Steennot eerder al bij Radio2. “In de fase van reclame en advertentie gaat het nog niet om de finale prijs. Maar mocht de prijs in de winkel daarentegen ook zo laag geafficheerd zijn, dan liggen de kaarten anders. Dan spreken we van een effectief aanbod, en dan mag men aan de kassa niet zeggen dat het product eigenlijk duurder is.”

Meest gelezen